Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Vaniljvodka

Medlem
Ett problem det pratades om tidigt var att Norwegian endast hade reservdelar / tekniker på en flygplats vilket gjorde reparationer av planen väldigt omständiga och tidskrävande. Vet ej om detta fortfarande stämmer.
 

fcx

Medlem
Kanske avhandlats tidigare i den här tråden, ber om ursäkt isf. Men, är Dreamliner verkligen såhär dåligt? Det är ju ganska vanligt nu hos ”vanliga” flygbolag och där är det väl inte så frekventa problem? Är det Norwegian som är problemet? :)

Grejen är nog mer att Norwegian har ett pressat schema för maskinerna, och ingen möjlighet att boka om till andra bolag vid problem. Så, de har nog inte fler problem än andra flygbolag, däremot blir konsekvenserna av varje problem större.
 

pswe

Medlem
kompis som ska flyga imorgon och försenat till Ft Lauderdale.
We're sorry to inform you that your Norwegian flight DY7035 from Stockholm (ARN) to Fort Lauderdale (FLL) on 19.11.2017 at 13:00 is delayed due to late incoming aircraft. Your new estimated departure time is 17:15,
Håller den nya tiden?
Vill man va konspiratorisk så låter 4 timmar och 15 minuters försening som en förhoppningstid, det kanske löser sig och då klarar vi att flyga in dryga kvarten för att undvika EU kompensation, låt oss börja med att anslå det.
 

seat56f

Medlem
kompis som ska flyga imorgon och försenat till Ft Lauderdale.
We're sorry to inform you that your Norwegian flight DY7035 from Stockholm (ARN) to Fort Lauderdale (FLL) on 19.11.2017 at 13:00 is delayed due to late incoming aircraft. Your new estimated departure time is 17:15,
Håller den nya tiden?

Edit: Kollade nog på fel flight.
 

mha321

Medlem
Tror SAS haft mer strul med sina longhaulkärror det senaste året än Norwegian
Eller åtminstone i samma klass.

Den typ av förseningar man mest ser med Norwegian nu ser man ju med sas också. Effekten av en hårt schemalagd flotta som är liten. Och även med en del av de större bolagen även om de ofta har lite mer att parera med eftersom de har betydlig fler flygplan att flytta runt mellan på sina hubar.

Det är ju inte lika vanligt med 48 timmars väntan och sova på flygplatsen som det var med Norwegian i början... De har ju lite fler plan att stuva om med nu, även om de naturligtvis har en nackdel där av att vara såpass utspridda.
Ett problem det pratades om tidigt var att Norwegian endast hade reservdelar / tekniker på en flygplats vilket gjorde reparationer av planen väldigt omständiga och tidskrävande. Vet ej om detta fortfarande stämmer.
Dessutom hade de dem väl på en flygplats som de inte själva flög till med 787... Det är väl åtgärdat nu.

De skröt ju rätt mycket om sin "Boeing gold care" i början. Tills det framstod att det var lägsta nivån på skalan och att de flesta andra bolag hade bättre avtal, om än inte med Boeing direkt.
 

seat56f

Medlem
Vill man va konspiratorisk så låter 4 timmar och 15 minuters försening som en förhoppningstid, det kanske löser sig och då klarar vi att flyga in dryga kvarten för att undvika EU kompensation, låt oss börja med att anslå det.

Vi kan ju hoppas för passagerarnas skull att anslagen ankomsttid håller, med en halvtimmes marginal EU261-kvalificerande...

upload_2017-11-19_19-19-39.png
 

mha321

Medlem
Man kan ju hoppas att ett pressat schema med en liten flotta inte i slutändan innebär sämre säkerhet.
Det får man verkligen hoppas. Den typen av mer pressade scheman är ju numera mer eller mindre standard i branchen -- de som inte har det idag, går mot det. Och det är ju rätt många bolag som har flottor i den storleken ungefär. Så om den delen ordentligt går ut över säkereten så kommer det nog tyvärr synas tydligt i statistiken -- men det tar säkert ganska många år innan det börjar dyka upp.
 
Toppen