Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

lamio

Ny medlem
Tack för svar Nemo och JLE,
Verkar vara en gråzon då, i deras svar så bad de bara om kontouppgifter inte att jag skulle skriva på något. Kanske bäst att fortsätta driva det som vanligt då, har nästan gått ett år nu sedan jag började driva det. I min lekmansvärld så är det dock klockrent då de hänvisar till att förseningen berodde på att ankommande flyg var försenat på grund av extraordinära händelser och personalen behövde vila men efter vad jag läst mig till så kan man inte anberopa ankommande flyg utan det gäller det specifika flyget.
Vill ogärna förlora rätten att driva det vidare.
 

gdaily

Medlem
Mitt stående råd är att inte acceptera alternativ kompensation om man vill driva ett EU261/2004-ärende mot något bolag.
Dessutom, tycker jag personligen, att med just Norwegian (och Ryanair mfl) så är det en principsak, jag skulle drive det ända in i kaklet om jag var du, bara för att sätta dit dom. Ett bolag som i alla fall försöker göra det rätta skulle jag nog snabbt ta och acceptera pengen, men aldrig NAS
 

lamio

Ny medlem
Jag håller med gdaily, är en väldigt viktig principsak då de försöker allt de kan i press m.m att komma undan att utbetala ersättning. Deras utfall emot travelrights advokat var ett extra lågvattenmärke, så om goodwill är lika med frånsägande av EU ersättning som det verkar så säger jag nej.
 

Nemo

Medlem
Artikel i SvD idag (22 okt 2014) Resenärer stämmer Norwegian | Näringsliv | SvD skriver "Travelrights vd Peder Nilsson beräknar att drygt 300 nya krav inkommer i veckan - motsvarande lite mer än en flight." Det ger ungefär 50x300= 15.000 per år. Om varje ges ersättning på 600€ blir det 9.000.000€ eller en sisådär 80 MSEK / år i ersättning till passagerarna. En inte helt försumbar kostnad. Norwegians vinst år 2009 var 730 MSEK, år 2013 förlust på 283 MSEK.

Edit: Korrigerat årtal (råkade skriva framtida bokslut)
 
Last edited:

011430121

Medlem
I dag fick en kollega ett utslag från Allmänna Reklamationnämden där han enligt ARN har rätt till 600€ minus 1000:- som han har fått som kompensation alla redan från DY, fallet gällde en 20 timmars försening från USA.
Jag har försökt att lägga in utslaget men det bli oläsbart.
ARN hänvisar till EU 261/2004 och ett fall i Italien 2008.
Kommer att bli intressant om DY kommer att betala.
 

Totopez

Medlem
I dag fick en kollega ett utslag från Allmänna Reklamationnämden där han enligt ARN har rätt till 600€ minus 1000:- som han har fått som kompensation alla redan från DY, fallet gällde en 20 timmars försening från USA.
Jag har försökt att lägga in utslaget men det bli oläsbart.
ARN hänvisar till EU 261/2004 och ett fall i Italien 2008.
Kommer att bli intressant om DY kommer att betala.

Norwegian har ju sagt att de vill att resenärerna ska gå via ARN istället för tingsrätten. Det kan ju slå tillbaka ganska hårt om man inte betalar då...
 
Toppen