Senaste nytt

"Dramatisk go-around" i Aftonbladet

Byter namn på diskussionstråden för att bättre visa vad den handlar om. Tror inte vi ska nedvärdera oerfarna resenärer och deras upplevelser, är nog väldigt dramatiskt med go-around om man inte ens vet vad det innebär.
 

rvarttinen

Medlem
Byter namn på diskussionstråden för att bättre visa vad den handlar om. Tror inte vi ska nedvärdera oerfarna resenärer och deras upplevelser, är nog väldigt dramatiskt med go-around om man inte ens vet vad det innebär.

Hur ofta görs det egentligen? Go-arounds alltså. Var med om en med en BA flygning till SFO för några år sedan när vi var över banan när kapten drog på. Då såg även kabinpersonalen frågande ut och en del av dem kippade lite efter andan.

Dramatiskt; nja, spännande; ja!

En halvtimma senare genomfördes en helt odramatisk landning. Orsak den gången var "proximity to other traffic". Av kabinpersonalens reaktioner så antog jag att det var något rätt ovanligt.
 

dino_81

Medlem
Min uppfattning är också att det är ganska sällsynt med denna typ av manöver. Har varit med om det en gång med Fly Nordic MD8X efter en charter från Belgrad. Precis innan vi skulle landa drog flight deck igång motorerna och steg kraftigt. Som jag minns det var orsaken att man hade för låg hastighet under inflygningen.

OT i tråden men samma ämne:

Tokyo Narita, stormigt värre och go around
 

Fredrik

Medlem
Tror inte vi ska nedvärdera oerfarna resenärer och deras upplevelser, är nog väldigt dramatiskt med go-around om man inte ens vet vad det innebär.

Håller med. Första gången det hände mig som oerfaren resenär var ganska spännande...

Nu undrar jag mest över hur Aftonbladet slår upp det hela och hur en del människor får bre ut sig i tidningen.
 

Thornado

Medlem
Jag har varit med om det en gång med SAS inrikes, tror att det måste ha varit GOT-ARN. Det intressanta med det var att den kom *mycket* sent, för vi hade redan hjulen i marken när kapten drog på motorerna igen. Trafik på banan enligt kapten.

Min mycket flygrädda kollega (som inte gjorde det bättre för sig själv genom att vara en flitig besökare av planecrashinfo.com och liknande sidor) försökte kontakta SAS efteråt för att få ut mer info om vad som hade hänt, men lyckades inte få veta nåt mer.
 

Holloman

Medlem
Om man bortser från Sigges upplevelse och att 737:an på bilden var en Dreamliner tycker jag att det är lite mer intressant och märkligt vad informationschefen säger.



Kan någon som har mer insikt i rutinerna reda ut detta. På widebody ska som jag förstår det alla utgångar bemannas i samband med taxi, start och landning. Antagligen för att underlätta för eventuell evakuering. I det här fallet fick alltså inte landningen genomföras eftersom flight deck inte hade fått någon bekräftelse på att så var fallet.

På informationschefens uttalande låter det dock som att skaderisken för kabinbesättning och passagerade om någon rör sig i mittengången(gångarna) var orsaken. Bör inte denna risk då öka om man istället väljer en go around?

Om alternativet är en 90 graders go around så framstår landning som det alternativ jag skulle föredra om jag stod i mittgången.
 
Toppen