Senaste nytt

"Dramatisk go-around" i Aftonbladet

SFC

Medlem
Go-around på ORD i dag, kärran framför var lite för långsam av banan.

Det var andra gången på en månad för mig, då på TXL eftersom det var lite blåsigt.
 

rob74

Medlem
Shit, flugit 1000 gånger tidigare - det är rätt mycket. Jag har gjort ca 700 flighter i mitt liv... Hur många här har faktiskt gjort 1000 flighter? Säkert en hel del, men ändå rätt få misstänker jag.

Sedan kan man ju skratta gott åt 90°. Det lär inte hända med ett passagerarflygplan. Det krävs en JAS 39 Gripen eller liknande...

I have!

90° kan ju iofs vara deltat från descent path till goarround ..men även där låter 90° liiiiiiiiite mycket.

I mars i år roade jag mig med att försöka räkna ihop alla flighter jag gjort sedan 1996. Då kom jag upp i över 1.200! Och det är nog fler än så, men jag vet inte hur stort mörkertalet är. Har gjort några fler sedan dess och fyller 40 på måndag... :)

Har bara varit med om avbruten landning en gång och det var på LLA i snöyra då de inte hade fått undan plogbilen.
Hade en grymt flygrädd polare bredvid mig då och han trivdes INTE kan man väl lugnt säga. Fast han har sedan länge kommit över det och reser nu en hel del.

90° uppåt? Jo, tjena...
Och hade det varit JAS hade det väl varit 90° neråt i så fall? ;) p)

Ursäkta det smaklösa skämtet, men jag kunde inte låta bli. ;)
 

Bryant

Medlem
Jag har 907 flighter och var med om min första goaround den 12 juli i år när vi kom med SK från ORD. Totalt odramatiskt. Jag trodde att det skulle kännas mer än det gjorde. Vi var nere på ca 1000ft innan fordonet vände 90 grader uppåt ;).
 

Bryant

Medlem
För övrigt så såg jag den aktuella DY flighten live på jobbet och det tog ca 10 minuter för dem att göra om inflygningen.
 
Har varit med om 2 Go around senhösten 2006. Hela Sverige lamslogs av en storm med vindar upp till 30m/s och jag bestämde mig för att flyga med SAS till Ängelholm. Jag upplevde det inte som en skrämmande grej, njuter för de mesta av skakande landningar. Efter första försöket lyfte piloten på ca 300 fots höjd. Andra försöket avbröts då man hörde wind shear från cockpiten. Vi landade efter 1 timme på Landvetter istället med svårigheter...

Jag kan förstå att det för ovana resenärer kan upplevas som skrämmande när man istället för en kraftig duns vid landningen stiger kraftigt o hör motorerna varva upp... Men när en resenär skriver till Aftonbladet och dom har nyhetstorka blir de ju så här...
 

AABack2ARN

Medlem
Av mina cirka 1300 flighter sedan 1999 har jag varit med om en (1) go-around. En flygning från HEL-ARN med AY som tvingades avbryta landning för att snöröjningen inte var klar. Ganska förvånande när planet helt plötsligt tog sats igen. i övrigt fullständigt odramatiskt.

Har sett några go-arounds, bland annat på Heathrow och noterat att det tar ett tag innan de kommer tillbaka för landning.
 

Valley

Medlem
Kan i övrigt bara påminna mig om en enda. Plötslig kraftig dimbank vid landning i KSD gjorde att det bara vara att stiga igen. Cirkla runt en stund för att sedan få åka tillbaka till ARN
 

staff

Medlem
Har varit med om två go-arounds, på samma flygning mellan Cebu och Manila precis när tyfonen Ketsana (kallad Ondoy lokalt i Filippinerna, med nederbördsrekord i Manila) slog till över Luzon-ön. Det som började som en ganska händelsefattig slentrianflygning blev ganska "spännande" när vi närmade oss Manila och kaptenen fick reda på att landningsbanorna på MNL efter kraftiga regn stod under vatten (liksom resten av Metro Manila) och vi divertades till Clark längre norrut. Detta var det enda piloten kommunicerade till passagerarna under hela flighten för övrigt, innan han lyckades få ner planet på CRK efter 2 misslyckade försök. Nu fanns det ju inga alternativ att diverteras till, så piloten försökte väl tills han lyckades.

Jag berördes inte nämnvärt av denna upplevelsen då jag inte är särskilt flygrädd. Turbulensen var förvisso den kraftigaste jag någonsin upplevt, men det enda som kändes riktigt skrämmande var ljudet av de kraftiga tyfonvindarna som slog mot planet när vi vände upp inför approachen. Det var liksom ett smattrande ljud som om vi satt i en helikopter, och det lät nästan som att motorerna blev "överbelastade" (vilket naturligtvis inte var fallet). Det var mycket skrik från övriga passagerare, och planet hade en stark doft av spya under sista 45 minuterna eller så.

EDIT: Flygbolaget var för övrigt Cebu Pacific. Inget ont om dem dock, har endast haft bra upplevelser med detta bolag.
 
Last edited:
Toppen