Senaste nytt

Drömmen om utlandsboende; när Sverige inte alltid känns fullgott

Palazzi

Medlem
Nu rapporterar de Italienska pantbankerna om 30% ökad omsättning den senaste månaden, med tron om att detta komma öka ytterligare.
Handlar inte om exekutiva auktioner för företag, utan bara inkluderat gods inlämnade av enskilda individer.

Detta har ju, bl.a. i USA, använts som medel att förutse ekonomiska kriser förr.

Kanske är det detta som snart kantrar den Italienska boprismarknaden. Risk att det blir som i Spanien för 10-talet år sedan.
 

RickardG

Medlem
Nu rapporterar de Italienska pantbankerna om 30% ökad omsättning den senaste månaden, med tron om att detta komma öka ytterligare.
Handlar inte om exekutiva auktioner för företag, utan bara inkluderat gods inlämnade av enskilda individer.

Detta har ju, bl.a. i USA, använts som medel att förutse ekonomiska kriser förr.

Kanske är det detta som snart kantrar den Italienska boprismarknaden. Risk att det blir som i Spanien för 10-talet år sedan.
Man ska inte vara skadeglad, men det är precis vad jag väntat på i väldigt många år. Det behövs ett rejält ras.
 

segra

Medlem
Rolig tråd!

Vi har köpt bostad i Estepona, nyproduktion mitt i stan och ca 300m till stranden. Fastnade direkt för staden och där är liv och rörelse året runt.
Valde bostad utifrån "permanentboende" istället för semesterbostad då vi vill att det ska vara som ett hem och inte bara semester. Har ni inte besökt
Estepona så kan jag rekommendera ett besök. Estepona kallas Costa del Sols trädgård och det är lätt att förstå, otroligt med blommor överallt.
Någon nämnde transaktionskostnader och avgifter vid kör i Spanien och vi betalade totalt 13% i skatter och avgifter. 10% moms, 1,5% stämpelskatt
och sedan lite avgifter till advokat etc. En annan fördel enligt oss jämfört med Marbella, Puerto Banus och Nueva Andalucia är att man får MYCKET
mer för pengarna i tex Estepona. Men det ändras väl snart då Estepona fått stämpeln som det nya Marbella.

@PILOTEN Priserna lär väl röra sig en del men allt är läge,läge,läge. Har man bostad i rätt läge så tror jag inte priserna kommer falla något nämnvärt men har man köpt lite off och vid en medioker golfbana och "alla likadana" lägenheter/hus så kan det nog rasa rätt rejält.
 

Moco

Medlem
Intressant, har hört mycket positivt om Costa Rica på forumet, kan bli en kandidat för långtidsboende efter ett kortare besök först, men nu är visst något virus som går som försvårar resor...

När det gäller att köpa semesterbostad skulle jag köra write-off på hela Latinamerika för en överskådlig framtid om jag vore du. Det är för instabilt och det spelar egentligen ingen roll vilket land du väljer. Costa Rica är trevligt, men har samma problem som de flesta andra länder i regionen. Lån är inget alternativ som nordbo då låna här kräver kredithistorik, och skulle det mot förmodan gå vägen är kostnaderna/räntorna höga. Kan du köpa kontant är det ju en sak att köpa lägenheten/huset, men sedan tillkommer allt det övriga, sett till försäkringar (som är väldigt knepigt i hela regionen), säkerheten - för att ha en hyfsat trygg vistelse behöver du lägga mycket pengar på olika typer av arrangemang och det hela blir otroligt dyrt. Lägg till att det är svårt med pengar in och ut, för privatpersoner, då flera länder är svartlistade hos svenska banker - senast Brasilien. Det är dessutom svårt att hitta någon som kan hjälpa dig på rätt sätt utan att se dig som en bankomat, vilket är tröttsamt. Ska du emigrera är det väl en sak, men som semesterboende är det trixigt och väldigt dyrt - och för långt bort.

Jag har snart 20 år i regionen och kan tycka att man som nordeuropé underskattar värdet av att kunna röra sig någorlunda fritt utan behöva se sig om över axeln hela tiden - även om läget försämras i Sverige/Europa också. Det finns således en anledning, bortsett från nyfikenhet, till varför många välutbildade flyttar till Europa, men framförallt USA eller Canada, när tillfälle ges. Res dock gärna och tag gärna vara på de affärsmöjligheter som finns här då det i många fall är fina länder och bra marknader som sådant.
 

samet

Medlem
Tack för info!
25% är självklart bättre än normala skatten i Sverige, tänkte mer om det fanns någon form av skatteavtal som gav liknande trevliga utfall som i t ex Portugal.

Nja....som SINK-skattare har man inte rätt till några avdrag alls, inte ens grundavdraget. Så det finns em brytpunkt när SINK-skatt blir fördelaktigt.

Googla lite på det så hittar du snabbt sammanställningar om för och nackdelar samt vilka gränser som gäller.
 

chazzie

Medlem
När det gäller att köpa semesterbostad skulle jag köra write-off på hela Latinamerika för en överskådlig framtid om jag vore du.

Tack för en mycket god insikt i området, jag brukar säga att det finns ingen ersättning för erfarenhet, så 20 år i regionen tycker jag väger tungt!

Personligen (se mitt inlägg) är inte på jakt alls nu, utan hela svaret i tråden var mest retoriskt, men vad jag förstår så är CR ett bra ställe när man tänker till väder, kostnader, mm. Det jag möjligen kommer att göra inom de kommande 5 åren är att i egenskap av turist besöka landet, men det är så klart något helt annat. Gissningsvis skulle jag tro att det slutar som för de flesta om det blir av i framtiden, det kommer att bli inom EU då allt är mycket lättare så, speciellt om man vill bo permanent. Vid pensionering så kanske något annat kan locka, men regler ändras och så även förutsättningar så vi får väl se vad som händer :)
 

pedantic

Medlem
Intressant. Jag tycker precis tvärtom. Innan jag blev förälder skulle jag aldrig drömt om fast bostad utomlands. I dagens läge skriker flickorna om att åka till vårt ställe söder om Alicante.
Har samma erfarenhet, barnen uppskattar verkligen att ha ett "andra" hem med sina saker och rutiner. :D
 

pedantic

Medlem
Någon som har en uppfattning hur priserna på semesterbostäder påverkats i område så som Mallorca, Costa del Sol osv pga Covid-19
Det har inte riktigt fått utslag på officiella statistiken än, men ex-pat publikationen The Local har gjort en bra sammanställning utifrån lite olika prognoser och rapporter, i den artikeln länkar man till bland annat ett uttalande från Idealista (liknande Hemnet) som spår en nedgång på en 10% fram till 2020/2021 i Costa del Sol regionen.
 

gdaily

Medlem
Själv har jag i många år i olika grader funderat på ett boende i Italien. Förutom att jag betraktar mig själv som nästintill halvitalienare ser jag fördelar som god mat, bra förbindelser, kort restid, många platser med fint klimat stora delar av året och ett ok prisläge på allt utom (i stort sett) själva boendet.

Det jag har svårt för är att komma fram till något som uppfyller alla önskemål utan att dra iväg i pris. Skidåkning är inte ett högt rankat krav även om det inte är en nackdel. Men följande ligger högt på listan:
- närheten till hav/bad
- hyfsat utbud av restauranger och service
- natur, vandring, kanske en liten köksträdgård
- stor fördel om man kan ta sig till platsen direkt från större flygplats (Milano, Rom) med tåg och slipper hyrbil. Jag tänker mig att ett enklare transportmedel på plats är lämpligt
- gärna tillgång till pool

Jag har därför nosat på Ligurien och specifikt Cinque Terre, men då sticker priset iväg. Jag har länge väntat på en kollaps av fastighetsmarknaden i Italien men den har än så länge uteblivit. Med tanke på italiens bisarrt kostsamma pensionssystem i kombination med ett stort privat fastighetsägande drömmer jag om en dramatisk försämring av pensionerna som leder till ett överutbud av fastigheter. Kanske tålamod lönar sig...
Det finns byar i Italienska alperna (tex) där de ger bort bostäderna gratis, mot att du restaurerar upp huset.
 
Toppen