Senaste nytt

Drömmen om utlandsboende; när Sverige inte alltid känns fullgott

Palazzi

Medlem
Man ska inte vara skadeglad, men det är precis vad jag väntat på i väldigt många år. Det behövs ett rejält ras.

Tror det händer NU. Hundratals fastigheter, som legat ute i månader, började denna vecka sänkas med 15-22% i Lombardiet.

Inte alla fastigheter, så betyder väl att några säljare ännu har kapital nog att behålla snarare än tvångssälja. Däremot en MYCKET tydlig ökning av kraftiga sänkningar och den har kommit de senaste 2-7d. Fört statistik och det handlar om en ökning av prissänkta fastigheter med >600%.

Is i magen tills tredje kvartalet och jag gissar att än fler fastigheter både kommer ut på marknaden och även sänks i pris. Handlar det om turistorter så är ju också höst/vinter mer fördelaktigt utifrån förhandlingssynpunkt (normalt iaf).

Trots att det känns som en stor tragedi för Italien är det kanske snart mitt inköp sker. Får se om man vågar sig ner och kika i September/Oktober.
 

MTheC

Medlem
Nja....som SINK-skattare har man inte rätt till några avdrag alls, inte ens grundavdraget. Så det finns em brytpunkt när SINK-skatt blir fördelaktigt.

Googla lite på det så hittar du snabbt sammanställningar om för och nackdelar samt vilka gränser som gäller.
Förstår inte riktigt ditt svar, känns frikopplat från det jag skriver (och berör inget jag frågade om)

Jag nämner inte något om att göra avdrag utan om skatteavtal (så frågan gällde mer om det fanns länder utanför EU som man kan få liknande låg skatt som i t ex Portugal på svensk pension) så fick ingen ny information - räkna procent klarade jag sen tidigare :)
 
Förstår inte riktigt ditt svar, känns frikopplat från det jag skriver (och berör inget jag frågade om)

Jag nämner inte något om att göra avdrag utan om skatteavtal (så frågan gällde mer om det fanns länder utanför EU som man kan få liknande låg skatt som i t ex Portugal på svensk pension) så fick ingen ny information - räkna procent klarade jag sen tidigare :)
Skattesystemet har lite info om skatteavtal.
 

Migato

Medlem
Rolig tråd!

Vi har köpt bostad i Estepona, nyproduktion mitt i stan och ca 300m till stranden. Fastnade direkt för staden och där är liv och rörelse året runt.
Valde bostad utifrån "permanentboende" istället för semesterbostad då vi vill att det ska vara som ett hem och inte bara semester. Har ni inte besökt
Estepona så kan jag rekommendera ett besök. Estepona kallas Costa del Sols trädgård och det är lätt att förstå, otroligt med blommor överallt.
Någon nämnde transaktionskostnader och avgifter vid kör i Spanien och vi betalade totalt 13% i skatter och avgifter. 10% moms, 1,5% stämpelskatt
och sedan lite avgifter till advokat etc. En annan fördel enligt oss jämfört med Marbella, Puerto Banus och Nueva Andalucia är att man får MYCKET
mer för pengarna i tex Estepona. Men det ändras väl snart då Estepona fått stämpeln som det nya Marbella.

@PILOTEN Priserna lär väl röra sig en del men allt är läge,läge,läge. Har man bostad i rätt läge så tror jag inte priserna kommer falla något nämnvärt men har man köpt lite off och vid en medioker golfbana och "alla likadana" lägenheter/hus så kan det nog rasa rätt rejält.

Grattis! Blir lite OT kanske men har du någon rekommendation på bank eller juridiskt ombud? Kan ta det i DM annars.

Det har inte riktigt fått utslag på officiella statistiken än, men ex-pat publikationen The Local har gjort en bra sammanställning utifrån lite olika prognoser och rapporter, i den artikeln länkar man till bland annat ett uttalande från Idealista (liknande Hemnet) som spår en nedgång på en 10% fram till 2020/2021 i Costa del Sol regionen.

Stort tack för denna. Länka gärna fler rapporter/analyser! /En som ska åka ner snart förhoppningsvis och kolla in områden.
 

MTheC

Medlem
Skattesystemet har lite info om skatteavtal.
Tack! Kollade lite där tidigare också men fick intrycket att de mestadels ville sälja sina tjänster (vilket är helt ok - om det är komplexa områden så är det rimligt att folk tar betalt för sin kompetens inom det)

Är visserligen länge kvar för mig men håller ändå lite koll då föräldrar kommer gå i pension snart och jag kan tänka mig gemensam investering. Lutar dock åt inom EU då det vad jag sett mestadels (eller kanske uteslutande) är där som det verkar som man kommer ifrån SINK. Är väl Portugal (även om nytt skatteavtal är på gång, kan ju hoppas det går samma väg som det gjorde när Finland försökte samma sak) och Malta som kan tänkas vara förmånligast ur skatteperspektiv.
 

apknug

Medlem
Tack för info!
25% är självklart bättre än normala skatten i Sverige, tänkte mer om det fanns någon form av skatteavtal som gav liknande trevliga utfall som i t ex Portugal.
Nja....som SINK-skattare har man inte rätt till några avdrag alls, inte ens grundavdraget. Så det finns em brytpunkt när SINK-skatt blir fördelaktigt.

Googla lite på det så hittar du snabbt sammanställningar om för och nackdelar samt vilka gränser som gäller.
Förstår inte riktigt ditt svar, känns frikopplat från det jag skriver (och berör inget jag frågade om)

Jag nämner inte något om att göra avdrag utan om skatteavtal (så frågan gällde mer om det fanns länder utanför EU som man kan få liknande låg skatt som i t ex Portugal på svensk pension) så fick ingen ny information - räkna procent klarade jag sen tidigare :)
Du skriver att 25% SINK skatt är bättre än den normala och då förmodar jag att du tänker på ex skattetabell 30 och 30% kommunalskatt.

Det är tyvärr en normal missuppfattning att så alltid skulle bara fallet. SINK tas ut med 25% på hela inkomsten från fösta till sista kronan. Den effektiva kommunalskatten är dock oftast lägre en den nominella skattesatsen, detta på grund av bland annat grundavdrag och Jobbskatteavdraget. Det gynnar främst folk med lägre och normala inkomster, miljonärer får betala vad Sjöstedt än säger.

Man bör göra en kalkyl efter sina egna förutsättningar om man skall skriva ut sig och köra SINK eller inte.
 

MTheC

Medlem
Du skriver att 25% SINK skatt är bättre än den normala och då förmodar jag att du tänker på ex skattetabell 30 och 30% kommunalskatt.

Det är tyvärr en normal missuppfattning att så alltid skulle bara fallet. SINK tas ut med 25% på hela inkomsten från fösta till sista kronan. Den effektiva kommunalskatten är dock oftast lägre en den nominella skattesatsen, detta på grund av bland annat grundavdrag och Jobbskatteavdraget. Det gynnar främst folk med lägre och normala inkomster, miljonärer får betala vad Sjöstedt än säger.

Man bör göra en kalkyl efter sina egna förutsättningar om man skall skriva ut sig och köra SINK eller inte.
Självklart ska man göra en egen kalkyl och det var precis jag gjorde...för mig avsevärt bättre med SINK (även med ev jobbskatteavdrag etc) än normala svenska skatten. Så jag utgick från vad jag skulle betala i Sverige och då är 25% en väldigt bra deal - finns självklart bättre (t ex Portugal) så det var där frågan började då jag undrade om det gick att komma under 25% i Costa Rica.

Du har dock helt rätt i att det är svårare att säga vad som lönar sig för andra, men det har jag inte försökt göra (och intresset för vad andra betalar i skatt har från min sida varit begränsat).

Min utgångspunkt är att alla får göra sina egna räkneövningar och även avgöra om de ser det som värt att flytta ut för att, eventuellt, spara något.
 

Senator

Moderator
Självklart ska man göra en egen kalkyl och det var precis jag gjorde...för mig avsevärt bättre med SINK (även med ev jobbskatteavdrag etc) än normala svenska skatten. Så jag utgick från vad jag skulle betala i Sverige och då är 25% en väldigt bra deal - finns självklart bättre (t ex Portugal) så det var där frågan började då jag undrade om det gick att komma under 25% i Costa Rica.

Du har dock helt rätt i att det är svårare att säga vad som lönar sig för andra, men det har jag inte försökt göra (och intresset för vad andra betalar i skatt har från min sida varit begränsat).

Min utgångspunkt är att alla får göra sina egna räkneövningar och även avgöra om de ser det som värt att flytta ut för att, eventuellt, spara något.

Efter några år som skattebetalare i Schweiz så tror jag en kalkyl måste innehålla någon form av ”Total Cost of Living”. Mycket dolda kostnader som ingår i vår skatt och ofta svåra att veta om innan man är på plats.

Min erfarenhet är också att det är himla svårt att undvika ”väsentligt anknytning” till Sverige om man fortsätter att äga i Sverige. Därmed är du skattepliktig i Sverige om jag minns rätt.
 

apknug

Medlem
Självklart ska man göra en egen kalkyl och det var precis jag gjorde...för mig avsevärt bättre med SINK (även med ev jobbskatteavdrag etc) än normala svenska skatten. Så jag utgick från vad jag skulle betala i Sverige och då är 25% en väldigt bra deal - finns självklart bättre (t ex Portugal) så det var där frågan började då jag undrade om det gick att komma under 25% i Costa Rica.

Du har dock helt rätt i att det är svårare att säga vad som lönar sig för andra, men det har jag inte försökt göra (och intresset för vad andra betalar i skatt har från min sida varit begränsat).

Min utgångspunkt är att alla får göra sina egna räkneövningar och även avgöra om de ser det som värt att flytta ut för att, eventuellt, spara något.
Låter bra, min poäng är att denna kalkyl kan inte göras med enkel % räkning dock.

Allt för många har uppfattat detta med reglerna kring SINK felaktigt, det tåls att upprepas att man inte kan jämföra % satserna. 25% är inte alltid bättre än skattetabell 30.

Men nu har nog samtliga läsare av denna tråd uppfattat detta hoppas jag.
 
Toppen