Senaste nytt

Domslut i Högsta Domstolen i Spanien ger passagerare möjlighet att hoppa över ben

Hafermann

Medlem
Högsta domstolen i Spanien har nyligen dömt till passagerarnas fördel mot Iberia. Målet gällde rätten att kunna välja att hoppa över en sträcka på resan, men ändå kunna flyga resterande sträckor.

I Sverige skulle samma regel innebära att om en resa är billigare mmx-arn-cph-hkg än cph-hkg, så skulle man som passagerare kunna välja att boka från mmx men hoppa över de två första benen och endast resa cph-hkg.

Såklart bra för konsumenterna, men frågan är hur det skulle påverka prissättning om regeln skulle implementeras i hela EU?

Like Skipping Flights? Spain's Courts Just Radically Changed Airline Ticket Rules...
 

Hafermann

Medlem
Det vet jag inte om jag håller med om. Man ska inte falla i fällan att tro att inget kommer att ändras av detta och det behöver i slutändan inte innebära att det blir bättre för oss alls.
Det är dit jag vill komma med frågan. Bättre för konsumenten i det initiala skeendet. Medan min övertygelse är att flygbolagen hyfsat snabbt anpassar sig till en ny verklighet och därmed hade ändrat prissättningen till det sämre för konsumenten.
 

Vixit

Medlem
För ovanlighetens skull köpte jag precis en biljett med Brussels Airlines och blev förvånad när jag såg den här raden i bokningsbekräftelsen:

"Please be advised that in the event you do not show up for a flight without advising us, we may cancel your return or onward reservations. However, if you do advise us in advance or within 24 hours after the scheduled departure time of the flight sequence you did not take, we will not cancel your subsequent flight reservations."

Jag har inte flugit med dem på ett tag nu, men när jag kollade äldre bokningar så stod det tidigare:

"Be aware that if you do not show up for your flight without advising us in advance, your onward connection and/or return booking will be cancelled automatically. Please contact us in advance should there be any change to your travel plans in order to update your booking and ticket. This might incur additional costs."
 

DanielKif

Medlem
För ovanlighetens skull köpte jag precis en biljett med Brussels Airlines och blev förvånad när jag såg den här raden i bokningsbekräftelsen:

"Please be advised that in the event you do not show up for a flight without advising us, we may cancel your return or onward reservations. However, if you do advise us in advance or within 24 hours after the scheduled departure time of the flight sequence you did not take, we will not cancel your subsequent flight reservations."

Jag har inte flugit med dem på ett tag nu, men när jag kollade äldre bokningar så stod det tidigare:

"Be aware that if you do not show up for your flight without advising us in advance, your onward connection and/or return booking will be cancelled automatically. Please contact us in advance should there be any change to your travel plans in order to update your booking and ticket. This might incur additional costs."
Det där är framsteg!
 

DanielKif

Medlem
För oss som förstått hur det har fungerat så är det snarare ett stort fall bakåt - detta kommer troligen leda till att prissättning harmoniseras och att vi ser mycket striktare routing regler.
För ”oss” som du inte anser förstått, men som uppskattar när idiotiska regler luckras upp så är det iallafall ett steg framåt.
 

Canadien

Medlem
Det man kan hoppas på är ju att legacybolagen tar bort sina roundtrippriser på longhaul och inför enkelbiljettskonceptet som de flesta har anammat nu på intra-EU
 

adhoc76

Medlem
Tyvärr lär effekten för oss alla bli att biljetter blir dyrare och att det finns färre sätt att komma runt det.

Jag delar den uppfattningen. Samtidigt grunnar jag lite på hur incitamenten påverkas. Att en biljett blir billigare än närmaste färdväg för att man underkastar sig mellanlandning har ju bl.a. med att göra att man vill ta marknadsandelar av ett annat bolag som har en direkt (och dyrare) färdväg. Så tar ju exempel SAS andelar av Lufthansa genom att erbjuda passagerare som börjar i Tyskland en billigare biljett för att flyga via Köpenhamn istället för direkt. Om man, med anledning av att det enligt domar blir tillåtet att hoppa över något av benen utan att övriga ben avbokas, harmoniserar prissättningen med direktflygen så tappar man ju rimligen en hygglig andel av de passagerare man tidigare har kunnat locka?
 
Toppen