Senaste nytt

Djibouti Palace Kempinski

nota bene

Medlem
Att inte märka reklam med just reklam är väl olagligt?
Ja, det är det.

Dock verkar det som om det faktiskt inte är avsett som reklam i detta fall - men sättet artikeln är skriven på (både engelska och svenska, men kanske mer på svenska) ger ett helt annat intryck. Som en opartisk recension fallerar den, oavsett vad som varit syftet!
 

HenrikT

Medlem
De som ikke har tillit til våre publiseringer, til tross for våre innstendige presiseringer om hvordan vi driver og skal drive vår virksomhet, er velkomne til å bruke sin tid andre steder. Slik jeg ser det, er dette snakket, slik det er fremstilt, bare ødeleggende for BC.

Vad som är odeleggende för BC är snarare den här typen av reklam och överdrivet positiva artiklar. Skärpning!
 

Mike@GOT

Medlem
Ja, det är det.

Dock verkar det som om det faktiskt inte är avsett som reklam i detta fall - men sättet artikeln är skriven på (både engelska och svenska, men kanske mer på svenska) ger ett helt annat intryck. Som en opartisk recension fallerar den, oavsett vad som varit syftet!

Det kan ju vara ett intressant legal case om vad som är reklam och inte reklam. Är det syftet som är olagligt? Kan en recension som är utformad som ett reklaminslag bedömas vara reklam, fastän den som har skapat "recensionen" hävdar att det inte var avsett som det? Hmm...
 

Dr. Miles

Expert
Det kan ju vara ett intressant legal case om vad som är reklam och inte reklam. Är det syftet som är olagligt? Kan en recension som är utformad som ett reklaminslag bedömas vara reklam, fastän den som har skapat "recensionen" hävdar att det inte var avsett som det? Hmm...
Mina deals trådar är på sätt och vis reklam, även om jag inte får ett enda öre (eller AHO Tea Point ;)) från flygbolagen.
 

nilsson

Medlem
Om vi bortser för frågan om reklam eller inte så är jag ändå väldigt förvånad över att det här anses vara en relevant artikel. Djiboutis flygplats är ungefär lika stor som Karlskrona-Ronneby mätt i passagerare så det är inte direkt den primära destinationen för sitens målgrupp. Lägg därtill amerikanska UD:s syn på landet så undrar jag lite om det inte vore bättre att publicera redaktionella recensioner av hotell i Paris, Miami eller Kapstaden istället?

Jag håller inte med. Folk här reser till väldigt många konstiga länder av många olika orsaker. Men kan du inte hitta något som går att förbättra så är du inte en recensent. Kan du inte sätta ett hotell eller restaurant i förhållande till andra upplevelser som läsaren kan ha erfarenhet av så blir recensionen meningslös.
 

Morgan

Medlem
Jag håller inte med. Folk här reser till väldigt många konstiga länder av många olika orsaker.
Stämmer att det säkert finns såväl ställverksbyggare, diplomater som militärer här på forumet som åker till Djibouti eller motsvarande ställen, men när @Senator skriver

"Jag vill påminna alla att Businessclass.se är mer än bara forumet. Ungefär 90% av de unika besökare på Businessclass.se är inte engagerade som ni är i forumet. Många av dessa söker inspiration"

Så vidhåller jag att Djibouti med all sannolikhet inte är en typisk destination för den som ramlar in på businessclass.se för att slösurfa söker inspiration kring. Det verkar för övrigt bara finnas två hotell av internationell standard i Djibouti - Kempinski och Sheraton...
 

RickardG

Medlem
2. Kom ihåg att det inte finns någon gratis lunch. Någon måste betala. Vi är superengagerade i ett forum, men det är inte gratis att driva en sajt som Businessclass. Det krävs inte en magistergrad i företagsekonomi att förstå detta. Så olika intäktsströmmar måste skapas för att VI som är medlemmar har en plats att mötas online om ett ämne vi tycker om. Själva artikeln i sig själv är nog inte intäktsbringande, men den passar mer för de som söker inspiration och inte rävarna på forumet.
Fair enough, men Jason kanske ska komma ihåg att innehåll inte heller är gratis. Det finns många medlemmar här som lägger ansenlig tid på att skriva reserapporter och vara till hjälp, som blir en stor och värdefull tillgång för BC. Skräms medlemmar bort blir det ännu svårare att få BC lönsamt, så ett lite mer respektfullt bemötande av kritik (inte riktat mot dig naturligtvis) och transparens vore önskvärt.
 

nilsson

Medlem
Så vidhåller jag att Djibouti med all sannolikhet inte är en typisk destination för den som ramlar in på businessclass.se för att slösurfa söker inspiration kring. Det verkar för övrigt bara finnas två hotell av internationell standard i Djibouti - Kempinski och Sheraton...

Då måste vi nog definiera vad "inspiration" innebär. Reklam är något som vill få läsaren att resa till ett specifikt hotell. Vad är inspiration då? Resa överhuvudtaget? Resa till ett hotell med en specifik standard? Det känns för mig som att det inte spelar så stor roll i vilket land inspirationen kommer ifrån.

Med bara två hotell så vore ju en jämförande recension det bästa.
 

NyfikenGrau

Medlem

Mycket intressant hur ofta en artikel kan återanvändas, men minst lika intressant är första länken, där man kan läsa ett urval av skribentens "recensioner". Försök gärna hitta kritiska omdömen där, ett enda, i någon av dem. Vilken reserapport som helst på detta forum är bättre, som recension betraktad.

Tycker det är trist att man inte utnyttjar den enorma skatt som redan finns här, det som redan är väldigt bra, som redan drar läsare och ger sajten gott rykte vilket lockar ännu fler vilket ger ännu mer intäkter. Varför skulle bc få fler läsare och därmed intäkter för att det produceras mer skräp på förstasidan? Jag förstår inte logiken bakom det.
 

Lallarn

Medlem
Jag är mest förvånad över att artikeln på BC.se är så mycket sämre än den på BC.co.uk (inte bara språkmässigt). Det saknas ju flera bilder, uppsättningen är inte likadan och helt plötsligt kommer Radisson i Helsingborg in på ett hörn. Artikeln publicerades för länge sedan, hur kan den inte ha redigerats efteråt?!

Sen är jag mest spänd på de härliga frottéhanddukar som Kempinski i Djibouti använder (som "är en del av upplevelsen"); var man kan få tag på likadana?
 
Toppen