Senaste nytt

Diversion pga toalettbråk ombord airberlin

Xilan

Medlem
Rent generellt inom västerländska flygbolag har jag uppfattningen att bolaget alltid* backar upp kapten till 100% i deras bedömningar när det gäller flygsäkerheten. Om kaptenen känner att det finns minsta lilla grej som påverkar flygsäkerheten negativt så gör de vad de kan för att lösa det och behöver inte ta några ekonomiska hänsyn.
Med det sagt tror jag att om kvinnan bara hade varit lite smidig och bett om ursäkt när hon kom ut från toan hade allt varit frid och fröjd. Att börja jiddra och bli våldsam på ett flygplan är alltid en dålig idé, eftersom kaptenen kommer tycka att det riskerar att hota flygsäkerheten eller säkerheten för passagerare och crew ombord, och då åker man av.
En överreaktion från Air Berlin? Kanske.
Har kvinnan sig själv att skylla? Definitivt.

Ja det var bara mitt flygledarperspektiv på saken. Jag vet inte mer än nån annan.

OT
*) Möjligen Ryan undantaget i vissa kända fall.
 

maswan

Medlem
Jag känner fortfarande att det är något som saknas i beskrivningen av händelseförloppet. Som jag läser det så kom damen ut från toaletten, personalen påpekade att hon inte fick använda den och hon fick tokspel. Det är klart att det kan ligga någon form av sjukdom i botten som leder till detta beteende, men jag rent spontant känns det som att det saknas något.

Det vore intressant att höra lite berättelser från ögonvittnen som kanske kan ge en lite mer balanserad bild av vad som hände.

Som citerat ovan, "after she used the business class toilet to be sick" kan också tolkas som att hon har blivit tokfull, spytt ner "fel" toalett, och sedan blivit våldsam mot CC när de försökt styra henne mot säte/"rätt" toalett.
 

Agö

Medlem
Låt tanten få kissa längst fram, förstår inte problemet. If you gotta go, you gotta go ;)
Håller inte med. Det är en förmån som den passagerare som betalat för affärsklass ska ha - precis likadant som prioboarding, godare mat, skönare stol, fri sprit osv.. Givetvis kan undantag göras i det enskilda fallet men som utgångspunkt har ekonomiklasspassagaren inget på affärsklasstoaletten att göra. Precis hemkommen från fyra ben med TK. Vid flera tillfällen "forcerade" ekonomiklasspassagerare gardinen och blev bryskt tillbakaknuffade av vaken crew.
 

Rebel

Medlem
Men om hon måde dåligt, be sick. Så tycker jag det kan kvitta.
Det brukar lukta ganska illa om det händer på planet. Och då besvärar det alla ombord.
Lite sundförnuft även på låg pris bolagen ??;)
 
Toppen