Senaste nytt

Ditt reseår 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.

SvartMjolk

Medlem
Hur många flygningar har du gjort?
18 st
Hur långt har du totalt flugit under året?
17 398 miles
Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Lufthansa, TAP, Finnair, Iberia, AirBerlin och Ryanair.
Nya flygplatser besökta under året?
Berlin Texel, Lissabon Portela och Chongqing Jiangbei.
Nya flygbolag testade under året?
TAP
Annat "första gången" under året?
Första gången jag använt bonuspoäng, besökt lounger och flugit business(GOT-FRA-LIS-FRA-GOT) och första gången jag flugit med ett plan med retro livery (EC-KKS, Iberia)
Bästa reseminnet?
Semesterresan under sommaren 2012. Reste på poäng, flög business för första gången, njöt av Lissabon, Madrid och Algarvekusten.
Sämsta reseminnet?
Har sällan dåliga reseminnen, men måste vara flighten MAD-LIS då personalen var sjukt otrevlig och planet för fullt med griniga, högljudda och irriterande medpassagerare.
Största överraskningen?
Att Frankfurt var ett så trevligt resmål. Tyskland överraskar mig ofta...
Mål för 2013?
Eftersom jag kommer tillbringa första halvan av året som student i Kina räknar jag inte med lika mycket resor som normalt. Har dock alltid haft som mål att besöka minst ett nytt land per år. Så det får bli målet även i år. Korea och Japan ligger nog närmast till hands, men vem vet?

Ska även försöka flyga med ett nytt flygbolag även i år. Det har jag lyckats med varje år sedan 2008.
 

Traveller

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
-166 men landar på 168 då jag lämnar SFO mot ARN via LHR
*Hur långt har du totalt flugit under året?
-Slutade föra logg under 2012, orkade inte helt enkelt.
*Vilka flygbolag har du flugit?
Sk,AU,LH,US,UA,AFm.fl
 

Vaniljvodka

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
21 st. Då jag inte flyger alls i tjänsten så blev det rätt mycket flygande i år.

*Hur långt har du totalt flugit under året?
Jag är ny här så det här med att räkna flygmil kanske kommer om ett par veckor eller nåt.

*Vilka flygbolag har du flugit?
SAS (12 sträckor), BA (6), AA (2), Norwegian (1).

*Nya flygplatser besökta under året?
Moskva Sheremetyevo, Dublin.

*Nya flygbolag testade under året?
Nej.

*Annat "första gången" under året?
Fem sträckor Business: BA Club Europe och Club World (ARN-LHR-MIA) samt SAS på sträckan ARN-ORD. Det är lite därför jag börjat hänga här...

*Bästa reseminnet?
Upper deck på British Airways 747:a. Lugnet.

*Sämsta reseminnet?
Egentligen inget, men att sitta och vänta på anslutningsflyg till Vegas i Chicago var kanske inte så kul. Hela flygplatsen höll stängt pga åska och ibland släppte de iväg plan, men just vårt hade fastnat med (enbart) crew i ovädret och gått ner på Chicago Rockford Airport ett par mil därifrån.
Hade dessutom glömt att American höll så mycket sämre klass inrikes i USA än vad United gör så nästa gång det blir Vegas så blir det UA mellan ORD och LAS.

*Största överraskningen?
Att få igenom sin första Optiontown-uppgradering kvällen innan avresa till Chicago/Vegas och sen bli uppgraderad från Extra till Business vid gaten.

*Mål för 2013?
Gå från EBS till EBG hade varit kul. Samt (jag är en enkel man): få igenom fler Optiontown-uppgraderingar.
 
Last edited:

m10

Medlem
Hur många flygningar har du gjort?
15 – samtliga i premiumkabin. Antalsmässigt dessvärre en nedåtgående trend från föregående år. 3 svängar TYO-ARN-TYO med några extra legs. Flyger inte i jobbet – däremot en hel del Shinkansen.

Hur långt har du totalt flugit under året?
41 450 miles, i.e. 1,7 gånger runt jorden.

Vilka flygbolag har du flugit?
OZ (4), CA (3), NH (2), SK (2), TG (2), TK (2)

Nya flygplatser besökta under året?
Nope.

Nya flygbolag testade under året?
OZ

Annat "första gången" under året?
Första First! OZ (747), TG (346, 773), CA (777).

Bästa reseminnet?
Servicen OZ F ICN-FRA levererade. Wow. En känsla för detaljer som inte kan beskrivas på annat vis än ett omänskligt välutvecklat sjätte sinne hos personalen.

Sämsta reseminnet?
CA F NRT-PVG var verkligen ingen kul historia. Ensam passagerare, bortsett 3 djupt sovande anställda, men ändå bemötande, service och mat som hade varit sorgligt också i Y. Väldigt bekväm stol, förvisso. Men det är väl mer Boeings förtjänst än Air Chinas dito. Hade förmodligen skjutit mig med spikpistol i foten om jag betalat för den trippen.

Största överraskningen?
TKs Premium Economy – ett par ljusår bättre än CA C PEK-ARN-PEK.

Mål för 2013?
1. Våga ta mer semester (ett visst moraliskt dilemma när man är anställd i ett japanskt företag) för att kunna resa mer. 2. Flyga A380 F. Det senare kommer genomföras med EK redan om 10 veckor (inte för att jag räknar, men…) just i kombination med ett första försök att genomföra punkt 1.
 

palmen

Moderator
*Hur många flygningar har du gjort?
14 (alla privat)

*Hur långt har du totalt flugit under året?
16839 miles

*Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, BA, Air Canada, Estonian

*Nya flygplatser besökta under året?
YVR, TLL

*Nya flygbolag testade under året?
Air Canada, Estonian

*Annat "första gången" under året?
Business Class (Club Europe på BA)
Första resan till USA/Kanada
Första guldkort (Club Carlson)
Första loungebesöket
Första milesköpen (USDM)

*Bästa reseminnet?
Resan till Vancouver med bland annat skidåkning i Whistler, någon som klagar på 200cm nysnö veckan innan man kommer fram?

*Sämsta reseminnet?
Inget dåligt resminne, värsta som hände var väl att min flight ARN-LHR i CE blev ca 1 timme försenad och jag hade redan lämnat loungen, polarn köpte en öl till mig istället :)

*Största överraskningen?
Att det var 2 lediga stolar bredvid mig på LHR-YVR med AC trots att planet var överbokat i Economy.

*Mål för 2013?
SAS EBS
Behålla Club Carlson Gold
Flyga Business och First på några IC-flygningar
SAS 2-4-1 bonusresa till SFO (lycka till med den)
10-års jubileum med den årliga grabbresan under sommaren
 
Resåret började bra, men jag har i princip varit grounded från längre resor sedan jag började plugga igen på heltid i höstas, vilket är trist.

Hur många flygningar har du gjort?
Hela 19 stycken...

Hur långt har du totalt flugit under året?
≈ 37 000km/23 000 miles eller 0.9x runt vårt runda klot.

Vilka flygbolag har du flugit?
LH, SK, AC och för första gången DY

Nya flygplatser besökta under året?
MCI (Kansas City), IAD, MUC

Nya flygbolag testade under året?
Norwegian...

Annat "första gången" under året?

Första long-haul business class tack vare LHs 11-11-11-rea.
Andra long-haul business på AC efter bra cash-upp-uppgraderingserbjudande vid OLCI (online check-in)
A3 guld.

Bästa reseminnet?

Går faktiskt till LH och de antal gånger man fått sån där superservice på kortflyget mellan GOT-FRA med trevlig hjälpsam personal.

Sämsta reseminnet?

Det har inte hänt så mycket dåligt, men det får väl bli den där tidiga morgonen på väg mot en lååång dag på Photokina då det piper till i gaten och man blir flyttad från 4C till 20-någonting D... Alltid lika uppiggande.

Största överraskningen?

Hur liten en CRJ200 känns efter en long-haul i AC C på en B777...

Mål för 2013?
Försöka få in minst en USA-resa trots studierna, vilket till stor del hänger på kunder/konferenser och mitt schema.
 
Hur många flygningar har du gjort?
72, förmodligen toppnotering för mig.

Hur långt har du totalt flugit under året?
Har ej loggat.

Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Lufthansa, Harbour Air, Blue1, Air Mauritius och American Airlines.

Nya flygplatser besökta under året?
Vancouver, Dublin, Alicante, Bryssel, Barcelona, Shanghai, Dubrovnik och Punta Cana.

Nya flygbolag testade under året?
Harbour Air.

Bästa reseminnet?
Hade en dryg vecka i Whistlers fantastiska backar, massor med snö och stora ytor utan trängsel. Efter skidåkningen blev det några dagar i Vancouver där en för mig mångårig dröm uppfylldes: flyga med de Havilland Beaver (på flottörer) i gudomligt vackra fjordlandskap.

Sämsta reseminnet?
Inga dåliga reseminnen, har hålit mig borta från LCC under 2012.


Största överraskningen?
Var i Tokyo i slutet av april vilket anses vara eftersäsong för körsbärsblomningen. Hittade fördelaktiga priser på flyg och hotell jmf med första halvan av april då folk vallfärdar till Japan för blommornas skull. Det visade sig vara en ovanligt kall vår vilket försenade blomningen med två veckor så jag och min hustru fick uppleva Japan när det är som allra vackrast:)

Mål för 2013?
Bli mer aktiv på BC.se och träffa likasinnade IRL.;)
 

GOTATH

Medlem
Hur många flygningar har du gjort?
26, varav 8 i C
Hur långt har du totalt flugit under året?
24438 miles
Vilka flygbolag har du flugit?
SK, LH, A3, TK, SN, WF
Nya flyglatser besökta under året?
OSL, IST, LHR,
Nya flygbolag testade under året?
TK, SN, WF
Annat "första gången" under året?
- EBS
- A3 i business
- Första r/t longhaul business
Bästa reseminnet?
LH i C till och från IAD, men även SN som hade överaskande bra service i C på sträckan BRU-GOT. A3:s business platsar även in på denna punkt.
Sämsta reseminnet?
Att jag inte kom till och från Helsingfors när jag skulle till julbordet pga tekniskt fel hos KF. Dock tio tummar upp för servicen med avbokningen!
Största överraskningen?
Uppgraderad IST-GOT efter en hård långhelg vid Bosporen

Mål för 2013?
- EBG
- Testa BA
- Flyga på sjömansbiljett
- Börja utforska USDM, Avianca Life Miles, ANA Milage club, UMP och alla de andra smidiga sätten att flyga F :eek:
 
Last edited:

P.E.

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
20

*Hur mycket flygtid har du samlat på dig under året?
102 timmar och 45 min.

*Hur långt har du totalt flugit under året?
79 373 km eller cirka 2 gånger runt jorden

*Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Lufthansa, Novair, Norwegian, Cathay Pacific och Virgin America

*Nya flygplatser besökta under året?
LGW, AOK (Karpathos) samt SEA

*Nya flygbolag testade under året?
Novair, Norwegian, Cathay samt Virgin America.

*Annat "första gången" under året?
Första resan i LH's nya interkontinental C.

*Bästa reseminnet?
Det är utav tvekan den senaste resan, till NY under Sandys framfart. Resan var fantastisk trotts att vi spenderade den största delen av tiden inlåsta på hotellet (vi fick inte mer än 6h på Manhattan innan vi skulle hem igen). Men resan lämnade ändå kvar några fantastiska minnen.
Vi bodde på Hyatt On The Hudson i NJ, från hotellet har man utsikt över Manhattan där det normalt sett vimlar av liv och ljus. Men under Sandys visit framstod det som dött, inte mycket ljus samt översvämmat i Battery Park samt gatorna utanför hotellet. Dagen efter hade Financial district ström för de flesta byggnader, Midtown var helt dött medan uptown var helt upplyst som vanligt, det gav en mycket unik vy av New Yorks skyline.

Resan avslutades med en start sedd från flightdeck samt en god natts sömn i SAS Crewrest framför C-kabinen, crewresten består av en våningssäng där två pers kan ligga helt utsträckta och sova förstklassigt. :D

*Sämsta reseminnet?
Kan inte påminna mig om något dåligt reseminne, jobbigt värre. :)

*Största överraskningen?
Sandy kanske inte kan kallas en överraskning eftersom vi åkte dit väl medvetna om vad som kunde ske. Men de är det mest överraskningsliknande under detta år.

*Mål för 2013?
Göra första, längre flygningen själv. Besöka Seoul, besöka NY för att hålla traditionen igång (det skulle bli 4:e året i rad isåfall). Samt öka antalet flygningar eller öka den totala distansen flugen.
 
Last edited:

majer

Medlem
Hur många flygningar har du gjort?
41

Hur långt har du totalt flugit under året?
86 187 miles eller
138 705 km eller
3.46 varv runt klotet

Nya flygplatser besökta under året?
Geneve, GVA
Tampa, TPA
Philadelphia, PHL
Kuwait City, KWI
Panama City, PTY
Shanghai Pudong, PVG

Nya flygbolag testade under året?
China Eastern, MU
China Airlines, CI

Annat "första gången" under året?
Första gången som jag använt en deal från Dr Miles, postad i Deals-forumet.
Året då jag har genomfört flest flygningar i C.
Året då jag blev Star Alliance Gold.

Bästa reseminnet?
BKK - DXB med Emirates i C. Beläggningen var endast 28% = fantastisk service.

Sämsta reseminnet?
Lär nog vara flygningen BKK - ARN med TG i Y = Charter med allt vad det innebär.

Största överraskningen?
Att China Airlines levererar såpass bra i C på en kort flygning som HKG - KHH.

Mål för 2013?
Eftersom målet för 2012 inte är uppnått flyttar det fram till 2013;
Att för första gången flyga propellerplan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen