Senaste nytt

Diskussion om värvning på forumet

A

Aurora

Guest
När vi inte går in och agerar på en del anmälningar på mindre än 2h får vi en massa skit för det också att vi är för långsamma på att agera, därav min något syrliga kommentar i swiss vs sas tråden för någon dag sedan.

Sist jeg sjekket er Senator moderator på forumet, og han besvarte tråden flere timer før den ble moderert (bittert og sint, hilsen palmen?). Beklager at jeg stilte spørsmål til hvorfor ikke Senator syntes dagis-nivået som tråden brått og brutalt tok, ikke var grunnlag nok til å moderere det på egenhånd. Jeg trodde en del av jobben til en moderator var å "holde øye med forumet", ikke bare sitte på en stol og ta i mot telefonsamtaler om at nå brenner det. Men mulig det er annerledes her på bc.se :)
 

Abbs

Medlem
Sist jeg sjekket er Senator moderator på forumet, og han besvarte tråden flere timer før den ble moderert (bittert og sint, hilsen palmen?). Beklager at jeg stilte spørsmål til hvorfor ikke Senator syntes dagis-nivået som tråden brått og brutalt tok, ikke var grunnlag nok til å moderere det på egenhånd. Jeg trodde en del av jobben til en moderator var å "holde øye med forumet", ikke bare sitte på en stol og ta i mot telefonsamtaler om at nå brenner det. Men mulig det er annerledes her på bc.se :)
Nej, det är inte så moderering fungerar. Ingenstans fungerar det så. Finns en funktion som heter "anmäl" som gör att moderatorerna får en notis. Jag har själv varit mod för ett forum med 50k dagliga användare och det fungerar ypperligt utan big brother övervakning.
 

Kevinator

Medlem
Oj vad det blev för diskussioner... som relativt ny medlem här på BC.se har jag bestämt mig för att injicera ett positivt inslag här. Jag tycker att det är ett fantastiskt bra forum med massa nyttiga tips och insiktsfulla medlemmar. Faktiskt många ggr bättre än flertal andra forum på nätet som jag har kikat in i. Den fina nivån på BC är väl också anledningen till att det finns så många engagerade medlemmar?

Jag läste denna tråd då jag funderar på att hitta en lämplig och pålitlig person som kan värva mig till Amex Elite. Har tidigare försökt några mer eller mindre seriösa förslag via PM. Tycker personligen att det vore bra att publicera en lista över de mest pålitliga medlemmar som är intresserade av att värva - win win som jag ser det. De individerna får gratis reklam och vi som vill bli värvade kan känna oss trygga.
 

Senator

Moderator
Haha hur vet du hur mycket den som värver tjänar? Mycket konstigt påstående...

Till moderatorerna (i absolut välmening och undrade): Måste man krångla till det? När ni fått in ett gäng anmälningar mot en användare så är det väl bara att stänga av personen eller om ytterligare bevis krävs innan ni tar action så har ju de flesta PM historiken att skicka er? Ett jobb som inte borde ta många minuter då som sagt de flesta verkar sköta sig efter de trådar jag sett här? Så pass "mycket" moderatorarbete måste ni väl ändå räknat med då ni frivilligt tackade ja till tjänsten?


Jo, jag förstår att de är oavlönade. Däremot så hoppas jag att alla tre insåg att tacka ja till "tjänsten" innebar en viss del jobb. Att administrera forumet och se till att medlemmar håller sig till reglerna är väl precis vad en moderator skall göra?

Sist jeg sjekket er Senator moderator på forumet, og han besvarte tråden flere timer før den ble moderert (bittert og sint, hilsen palmen?). Beklager at jeg stilte spørsmål til hvorfor ikke Senator syntes dagis-nivået som tråden brått og brutalt tok, ikke var grunnlag nok til å moderere det på egenhånd. Jeg trodde en del av jobben til en moderator var å "holde øye med forumet", ikke bare sitte på en stol og ta i mot telefonsamtaler om at nå brenner det. Men mulig det er annerledes her på bc.se :)

Absolut är det så. Vi har valt att ta detta uppdrag på frivillig basis, men som för de flesta människor därute i den verkliga världen så förändras förutsättningar under tiden. Jag hade t.ex. inte 60t arbetsveckor när jag tackade ja till detta, och går delvis runt med dåligt samvete för att jag ser mina "kollegor" drar ett större ansvar. Men vi inte tackat ja med en pistol mot huvudet, så det är en del av vårt ansvar ja.

Det är dock två frågor som vi har brottas med ganska länge:
1. Skall Businessclass erbjuda en plattform där medlemmar kan sälja/förvärva ett EuroBonus Gold och Diamondkort?
2. Skall Businessclass facilitera värvningskampanjer för t.ex. Amex?

Grundprincipen är nog att "allt som gynnar vår community" borde vara ok. Men tyvärr hamnar vi den klassiska situationen av "guilty by association" när två medlemmar gör en privat överenskommelse som vi inte alls är involverat i, sedan anser att en eller båda parter inte lever upp till sin del av överenskommelsen och vi blir både a) involverade och b) kopplat till denna överenskommelse enbart för att dessa två har träffats via en plattform vi erhåller.

Då blir det naturligt att vi har en diskussion om denna typ av transaktioner skall äga rum i plattformen.

Vi har försökt att reglera detta vid att öppna Marknadsplatsen och låta medlemmar göra transaktioner där. Vad händer då? Då får vi "posting runs" från medlemmar som vill komma åt Marknadsplatsen, och vips så handlar inlägg 101 om att köpa EBG och vi sitter med 100 meningslösa inlägg i olika trådar.

Vi tror det är viktigt att behålla allt som gynnar vår community. Principiellt borde både 1 och 2 vara ok. Men så länge det finns medlemmar som enbart styrs av sina egna intressen och inte bidrar till vårt community, kommer vi få kämpa med denna typ av utmaningar.

Samma typ av utmaningar har vi med den handfull av antagonisterna och protagonisterna som går igång på att reta upp varandra härinne oavsett vad det är. Bland dessa är även definitionen av "fakta" ohört subjektivt. Vi slutar aldrig förvånas över hur känslosamma och taskiga anonyma medlemmar kan vara mot varandra över ett samtalsämne om ett komposit/aluminiumrör i luften. Särskilt när det gäller SAS.

Vi som moderatorer har ett ansvar, men så har våra medlemmar också. Kanske dags att ställa den Kennedyanska frågan: "Do not ask what Businessclass can do for you, but what you can do for Businessclass"? ;)

Jag avslutar med ett annat klassisk citat från Rodney King anno 1991 under upproren i LA: "Why can't we just all get along"?

MVH,
Hans/Senator i rollen som Moderator
 
A

Aurora

Guest
Nej, det är inte så moderering fungerar. Ingenstans fungerar det så. Finns en funktion som heter "anmäl" som gör att moderatorerna får en notis. Jag har själv varit mod för ett forum med 50k dagliga användare och det fungerar ypperligt utan big brother övervakning.

Jeg forventer ikke at moderatorene skal være overalt, hele tiden. Men hvis moderator åpenbart leser en tråd selv, skal det ikke gå an å forvente et minimum av initiativ til å moderere bort OBVIOUS innlegg som burde modereres vekk?

Eksempeltråd:

Bruker A: "Reis til helvete"
Moderator: "Min erfaring er x y z"

Er det altså opp til brukerene å anmelde innlegget selv om moderator selv åpenbart har lest tråden, og det står et innlegg som åpenbart bryter med forumreglene? Det er godt mulig jeg forventer for mye, jeg beklager om jeg har det altså!
 

dino_81

Medlem
Hur ska vi med 100% säkerhet veta att någon missköter sig och sen hänga ut personen. Ord står oftast mot ord. Vad som sägs i pm mellan personer på forumet är just privata meddelanden och ska inte skrivas på forumet heller. Av den anledningen kan vi inte läsa dessa heller.

Nu drar jag ut i NY så får vi se när jag får tid att läsa mer här.

Med risk för att vi missförstår varandra men jag efterfrågar absolut inte att ni moderatorer ska hänga ut en medlem utifrån anmälningar som inkommit till er utan frågeställningen är varför inte en medlem som, utifrån flertalet andra medlemmars erfarenheter, exempelvis inte står för sitt ord vid värvningar får nämnas vid namn/nick om detta kan leda till att andra medlemmar inte låter sig värvas av denna medlem?

Detta i en tråd som bland annat rör värvningar (även om inte tråden skapade för det ändamålet).

Ni moderatorer gör ett hästjobb vilket verkligen uppskattas av mig. Ni reagerar fort på "anmälningar" av annan karaktär, ex. spam och jag skulle aldrig ifrågasätta er för att ducka för vissa ämnen eller ens antyds att ni gör ert bra jobb!

Frågeställningen gällde som sagt möjligheten att namnge en medlem som drar nytta av andra medlemmar i eget intresse.

Hoppas semestern är toppen, jag vet att NY är det!
 

palmen

Moderator
Med risk för att vi missförstår varandra men jag efterfrågar absolut inte att ni moderatorer ska hänga ut en medlem utifrån anmälningar som inkommit till er utan frågeställningen är varför inte en medlem som, utifrån flertalet andra medlemmars erfarenheter, exempelvis inte står för sitt ord vid värvningar får nämnas vid namn/nick om detta kan leda till att andra medlemmar inte låter sig värvas av denna medlem?

Detta i en tråd som bland annat rör värvningar (även om inte tråden skapade för det ändamålet).

Ni moderatorer gör ett hästjobb vilket verkligen uppskattas av mig. Ni reagerar fort på "anmälningar" av annan karaktär, ex. spam och jag skulle aldrig ifrågasätta er för att ducka för vissa ämnen eller ens antyds att ni gör ert bra jobb!

Frågeställningen gällde som sagt möjligheten att namnge en medlem som drar nytta av andra medlemmar i eget intresse.

Hoppas semestern är toppen, jag vet att NY är det!
Hur gamla är alla dessa gånger som folk pratar om. Vet att det var en hel del för över ett år sedan, men jag kan inte komma på att jag sett något senaste året om just detta.
Är det allt detta gamla som fortfarande drar runt?
Har ni saker som är från i år så skicka gärna det via PM i så fall.

Många av de man brukar se värva slänger in lite att de gärna värvar mm och hintar om detta, är som sagt inte bara en person.

Som ni säkert märker håller vi på och diskuterar detta just nu så får vi se vad vi gör åt värvningarna framöver.
 

kaktusen

Medlem
Det är dock två frågor som vi har brottas med ganska länge:
1. Skall Businessclass erbjuda en plattform där medlemmar kan sälja/förvärva ett EuroBonus Gold och Diamondkort?
2. Skall Businessclass facilitera värvningskampanjer för t.ex. Amex?

Jag tycker moderatorns gör ett bra jobb. Ibland tycker man ju lite olika angående ämnen men tonen är generellt god. Ett förslag är att ha fler moderatorer. Går inte det att ordna? Det är inte alla som kan eller vill vara uppkopplade 24/7/365 och lägga ned ofantligt med tid på pajkastning och sandlådefasoner från omogna småbarn på BC.

1. Eftersom jag är top 3 tråkigast i Sverige så gillar jag att förenkla saker. Jag har själv inte sålt eller köpt någon status men vad jag förstår så är en del mindre ärliga och håller inte vad de lovar. Det enklaste är ju att förbjuda detta. Vid problem har man ju ändå inte tillgång till PM och att behöva vara "domare" i dessa konflikter är slöseri med energi.

Jag tycker dock subjektivt att försäljning av status inte är irriterande och inte alls som horandet, ursäkta uttrycket, angående värvningar. Se nedan.

2. Jag tycker detta borde förbjudas omedelbart. Erbjuder man att värva någon, via PM eller sajten, så ska man stängas av. Beteendet är äckligt, pinsamt, oprofessionellt och detta horande, ursäkta uttrycket igen, är något som inte hör hemma på BC. Det är som ett VM i rövslickning. Jag ser också samma namn hela tiden. När det anas att det är nytt kort på gång skriver man några rader och erbjuder sedan att värva. Självklart med en smiley på slutet, som om det gör skillnad. Och så måste man förstås skicka PM. Inget annat än patetiskt. För att göra det enklare för moderatorerna och BC till en trivsammare plats förbjud vänligen detta.

Sist men inte minst, njut av NY!
 

BOTL

Medlem
Och för de som inte vet så fanns det en tråd för värvningar tidigare som fick stängas pga att det inte sköttes och gamla teamet bakom bc inte kunde medla mellan alla medlemmar, så att vi inte gör det nu heller är ingen förändring.
Senaste året har folk dock gått runt detta genom att skriva att de vill bli värvade i andra trådar. Vi har ingen chans att göra något åt detta i och med att det dyker upp 10-20 pm till personen inom någon minut.

Jag blev kontaktad av en person som tydligen varit först med att svara men ändå inte fick värva. Hur ska vi som moderatorer göra då? Säga att man måste välja första PM som kommer in? Hur kontrollerar vi detta när vi inte kan se PM mellan medlemmar?
Har ni en lösning på detta så får ni gärna lägga fram förslag på hur det ska hanteras.

som ny på forumet är jag tacksam för den info och kunskap som finns här att ta del av. Som admin på andra forum vet jag vilket jävla slit man får lägga ner för sånt som är så självklart.

Mitt förslag är en goodguy/badguy tråd där man kan berätta hur det har gått. Man bör kunna backa upp detta med tex pm. Det går ju att ta skärmdump och i "värsta" fall till och med ge ut sitt pw för en admin att kolla konversationen om det skulle gå så pass långt. Att inte få varna nya medlemmar känns supertrist.

Vem jag vill bli värvad av är upp till mig, i vilken ordning det inkommit pm spelar väl ingen som helst roll, det som passar och gynnar mig mest är aktuellt.

Vill man så kan man faktiskt göra nåt lite snyggt av det hela och säga att den som donerar XXX till läkare utan gränser kan få värva. Bara ett förslag.

Tack admins och medlemmar för den tid ni lägger ner och den kunskap ni delar med er.
 
Toppen