Senaste nytt

Diskussion om värvning på forumet

palmen

Moderator
Med reservation för vad som avhandlas i tråden (tolkar det som att en del inlägg har tagits bort) låter det som en bra idé att införa någon form av regel kring värvningar.

Kanske som ett eget underforum?

Tycker dock att information om att någon medlem på forumet ständigt missköter sig på ett sätt som kan drabba andra medlemmar negativ bör/får komma fram utan att det ska tolkas som smutskastningen (name and shame).

Att endast avhandla detta via pm kan leda till att ännu fler drabbas negativt och då tycker jag att det kan finnas fog för namngivning om det gubbar majoriteten.
Hur ska vi med 100% säkerhet veta att någon missköter sig och sen hänga ut personen. Ord står oftast mot ord. Vad som sägs i pm mellan personer på forumet är just privata meddelanden och ska inte skrivas på forumet heller. Av den anledningen kan vi inte läsa dessa heller.

Nu drar jag ut i NY så får vi se när jag får tid att läsa mer här.
 

Dr. Miles

Expert
Finns det ingen annan som inte har semester som skulle kunna moderera under tiden du är upptagen?

Så att du kan njuta av din ledighet istället.
Moderatorerna jobbar pro-bono (ingen ersättning) vad jag vet och alla tre moderatorer (@palmen, @rvarttinen, @Senator) har egna jobb.
Ni får gärna komma med ett bra förslag som kräver minst administration av moderatorer.

Annars får ni gärna räcka upp handen för att bli moderatorer och ta hand om all röra, sedan få otacksamma kommentarer från medlemmar på köpet. :)
 

agehall

Medlem
Jag tycker personligen att BC har blivit på tok för stort för att pyssla med detta online. Jag har inte värvat någon direkt via forumet på väldigt länge nu, mest för att det känns för opersonligt och att det finns en massa problem med det. Jag har däremot rekryterat ett par personer som jag träffat personligen vid olika tillfällen och det har fungerat bra.

Ju mer man ser av de här trådarna, desto mer lutar jag åt att det här är något vi inte borde pyssla med här. Av någon anledning känns det olustigt att det inom någon minut från att en person frågar något som skulle kunna tolkas som att de vill bli värvade så kommer det ett antal PM från olika personer. Ska man hårddra det hela så hör väl inte den här tråden hemma alls på BC som ska vara ett forum för premiumresande, inte kreditkortsvärvande. (Det är intressant att diskutera produkten AmEx Premium/Elite, men inte värvningarna imho)

Helst skulle jag se att det blev helt slut med värvningar online och att detta sköttes på olika träffar istället. Det vore dessutom en bra morot för nya medlemmar att ta sig till sin första träff - vi är inte så farliga som vi låter...
 
Jag tycker personligen att BC har blivit på tok för stort för att pyssla med detta online. Jag har inte värvat någon direkt via forumet på väldigt länge nu, mest för att det känns för opersonligt och att det finns en massa problem med det. Jag har däremot rekryterat ett par personer som jag träffat personligen vid olika tillfällen och det har fungerat bra.

Ju mer man ser av de här trådarna, desto mer lutar jag åt att det här är något vi inte borde pyssla med här. Av någon anledning känns det olustigt att det inom någon minut från att en person frågar något som skulle kunna tolkas som att de vill bli värvade så kommer det ett antal PM från olika personer. Ska man hårddra det hela så hör väl inte den här tråden hemma alls på BC som ska vara ett forum för premiumresande, inte kreditkortsvärvande. (Det är intressant att diskutera produkten AmEx Premium/Elite, men inte värvningarna imho)

Helst skulle jag se att det blev helt slut med värvningar online och att detta sköttes på olika träffar istället. Det vore dessutom en bra morot för nya medlemmar att ta sig till sin första träff - vi är inte så farliga som vi låter...
Helt rätt! Va tvungen att få det till protokollet :)
 
Hur ska vi med 100% säkerhet veta att någon missköter sig och sen hänga ut personen. Ord står oftast mot ord. Vad som sägs i pm mellan personer på forumet är just privata meddelanden och ska inte skrivas på forumet heller. Av den anledningen kan vi inte läsa dessa heller.

Nu drar jag ut i NY så får vi se när jag får tid att läsa mer här.

Förvisso, men om en person får in flertalet anmälningar av olika oberoende personer och under lång tid så är det ju knappast ord mot ord, då trodde jag att det var en moderators uppgift att varna initialt och därefter stänga av personer som systematiskt agerar felaktigt men det inser jag nu att så fungerar det ej här... Men men inte mitt forum och jag kommer inte ödsla mer tid på detta in absurdum och är ju inte vad forumet ska handla om även om man måste få ha högt itak särskilt i sådana här frågor... Trevlig semester
 

palmen

Moderator
Förvisso, men om en person får in flertalet anmälningar av olika oberoende personer och under lång tid så är det ju knappast ord mot ord, då trodde jag att det var en moderators uppgift att varna initialt och därefter stänga av personer som systematiskt agerar felaktigt men det inser jag nu att så fungerar det ej här... Men men inte mitt forum och jag kommer inte ödsla mer tid på detta in absurdum och är ju inte vad forumet ska handla om även om man måste få ha högt itak särskilt i sådana här frågor... Trevlig semester
Intressant att du vet vilka anmälningar som inkommit de senaste månaderna.
 
Intressant att du vet vilka anmälningar som inkommit de senaste månaderna.
Det vet jag såklart inte men jag vet flera personer som vid olika tidpunkter senaste 2 åren anmält honom då de i pm sagt det till mig. Och det är ju bara titta i denna tråd så ser du ju att det är ett flertal personer som blivit lurade. Totala antalet är säkert många med tanke på att exempelvis jag blev direktkontaktad som ny medlem efter att bara ställt frågor i forumet allmänt.
 

palmen

Moderator
Det vet jag såklart inte men jag vet flera personer som vid olika tidpunkter senaste 2 åren anmält honom då de i pm sagt det till mig. Och det är ju bara titta i denna tråd så ser du ju att det är ett flertal personer som blivit lurade. Totala antalet är säkert många med tanke på att exempelvis jag blev direktkontaktad som ny medlem efter att bara ställt frågor i forumet allmänt.
Skicka gärna i pm vilken info du har i frågan så tar vi det där istället. Du verkar veta mer än mig om vad som hänt senaste året sen jag blev moderator.
 

palmen

Moderator
Och för de som inte vet så fanns det en tråd för värvningar tidigare som fick stängas pga att det inte sköttes och gamla teamet bakom bc inte kunde medla mellan alla medlemmar, så att vi inte gör det nu heller är ingen förändring.
Senaste året har folk dock gått runt detta genom att skriva att de vill bli värvade i andra trådar. Vi har ingen chans att göra något åt detta i och med att det dyker upp 10-20 pm till personen inom någon minut.

Jag blev kontaktad av en person som tydligen varit först med att svara men ändå inte fick värva. Hur ska vi som moderatorer göra då? Säga att man måste välja första PM som kommer in? Hur kontrollerar vi detta när vi inte kan se PM mellan medlemmar?
Har ni en lösning på detta så får ni gärna lägga fram förslag på hur det ska hanteras.
 
Toppen