Vad var det jag sa? Nyhetsartiklar som återger subjektiva påståenden är inte bevis. Och nej, kontraktsanställning av egenföretagande piloter är inte samma sak som att ta in flygvärdinnor via bemanningsföretag.
I det sista påståendet har du en poäng. Antagligen är flygsäkerhetspåverkan inte så stor om man jämför anställningsformerna för kabinpersonalen. Men att du måste ha BEVIS blir lite fåningt till slut.
Det kanske inte går att bevisa, men självklart har en pilot som är trygg i sin anställning lättare att fatta beslut som kostar flygbolaget stora summor pengar än en som går på kontrakt och måste förklara sig och motivera sina beslut för att eventuellt få chansen att fortsätta flyga.
Det kan handla om allt möjligt. Att ta med ett ton extra bränsle, vilket kostar pengar, för att det eventuellt kommer bli dåligt väder på destinationen med risk för holding.
Att göra missed approach procedure, vilket kostar pengar, för att det är hårda vindbyar och det blev lite för skakigt på grund av sidvind.
Att taxa in till gate för att kolla upp något mindre tekniskt fel, med risk för att missa sin slot med följden att passagerare missar sina anlutningar.
Jag har återigen inga BEVIS. Men jag är säker på att om man är trygg i sin anställning behöver man inte ens överväga de eventuella konsekvenserna av sina beslut i ovan nämnda situationer, utan gör det som är rätt och korrekt. Den som har kontraktsanställning gör förmodligen också det som är korrekt i de flesta fall, men vet att den eventuellt måste förklara sig efteråt, vilket möjligen kan få denne att tänka om.