Senaste nytt

Diskussion om säkerhetsrisk av inhyrda kabinpersonal

Johan1

Medlem
Ryanairs piloter varnar för flygsäkerheten - Nyheter | SVT.se

"Flyger sjuka
Det finns också en oro över att göra sig obekväm genom att stanna hemma och vara sjuk för ofta, för då kan det hända att man blir utfrågad av uppdragsgivaren. En pilot vi talar med har själv flugit sjuk, en annan berättar att han vid flera tillfällen flugit med besättning som varit sjuk."

"Vi har genom vår granskning av Ryanair kommit i kontakt med ett antal personer med insyn i bolaget, både i Sverige och övriga Europa och de ger en samstämmig bild av piloter som känner sig allt mer pressade av sina arbetsvillkor som kontraktsanställda, där det gäller att leverera enligt avtal"

Edit: http://www.dn.se/ekonomi/kritik-mot-ryanair-efter-allvarliga-tillbud
 
Last edited:

miramax

Medlem
Nja, ser man att en kyldisk gått sönder på ICA stänger man kanske inte hela butiken och verkligen inte alla ICA i hela landet (som har samma typ av kyldisk då)... Det finns vissa skillnader i hur man beter sig när man pratar flygsäkerhet jmf många andra brancher.

Men nu tycker jag vi kan släppa detta OT och gå tillbaka till det intressanta, vad händer med SAS? Ingen som har någon färsk inside-info?

12.05 SAS styrelseordförande Fritz Schur är nu på plats vid förhandlingarna på Kastrups flygplats för att hjälpa till att hitta en lösning mellan SAS och den danska kabinpersonalen, rapporterar dr.dk.
 

Marcus01

Medlem
Kanske off topic men varför skulle du strunta i det på ICA men inte i luften på en flygmaskin? Man ska alltid agera proffsigt och sköta sitt jobb oavsett vad man jobbar med. Ser man en fara även om det endast är ett bananskal från en liten unge på ICA eller om bältet i stolen inte fungerar så ska man agera exakt likadant.

På BG Group där jag satt i några månader, då snackar vi kontor så gällde exakt samma säkerhetsregler som på deras båtar och plattformar till havet och ingen tyckte det var konstigt. Kan låta lite ICA över det men fullt relevant i slutändan.

Vi börjar glida off topic men jag har inget forskningsstöd för mina egna upplevelser så risken är ju att jag blir sågad då jag inte kan redovisa källor. Jag svartmålar heller inte ICA utan vi kan ta ett generellt företag i dagligvaruhandeln istället. Benägenheten hos en del inhyrd personal är, enligt mina erfarenheter att de inte anmäler ev. felaktigheter osv. Vad det beror på kanske kan ligga i företagskultur, bransch mm . Hos flygande personal är min erfarenhet att det ligger i kulturen att felaktigheter ska anmälas då det kommuniceras redan från första dagen på din utbildning och sedan genomsyrar resten av utbildningen och hela din arbetstid. Även om det är trevligt med en kopp kaffe på flyget så är CA:s arbete att vara flygande säkerhetspersonal vid händelse av problem/olycka.
 

Marcus01

Medlem
Jag tolkar det helt enkelt att du skulle kunna i principen skita i att anmäla, påpeka problemet. Det var ungefär det du skrev, man ska vara proffsig inom sitt yrke och ta ansvar oavsett vad och intr jämför andras jobb har mer säkerhet medans mitt jobb kräver inte lika mycket säkerhet.

Så länge det berörs andra så ska ansvar tas på full allvar, oavsett jobb.

Då uttryckte jag mej otydligt eller så misstolkade du mej, jag personlige anser att man alltid ska sköta sitt jobb oavsett vad det handlar. Kan vi släppa detta nu och gå on-topic?
 

Tjaeng

Medlem
Två Ryanairplan nödlandade - Vagabond

Mycket problem med Ryanair som har anställda piloter via bemmaningsföretag.

Uthyrda möter stora brister i arbetsmiljön - DN.SE

"Den hårda konkurrensen mellan bemanningsföretagen gör att en del uthyrningsföretag hellre avstår från att kräva åtgärder mot brister hos kundföretaget, enligt Arbetsmiljöverket. Man vill inte förlora kunden och är rädd att tacka nej."

Och detta ska vara bevis? Nu vet jag inte om jag ställer för höga krav för gemene man, men vare sig företagsstyrning eller vetenskaplig analys av (valfritt) kan baseras på subjektiva påståenden i media. För övrigt anställer Ryanair generellt piloter via bemanningsföretag utan sätter upp enskilda företag på Irland för varje pilot som därigenom fakturerar flygbolaget. Att sedan jämföra med Ryanair är intellektuellt ohederligt i sig. Om jag ska vara lika krass och lägga fram anekdotala påståenden kan jag hävda att Ryanairs säkerhetsbrister har noll och nada att göra med anställningssäkerheten utan snarare har att göra med att både flygplan och anställda pressas till det yttersta vad gäller kostnader och tidsutnyttjande/arbetstimmar.

Jag har fortfarande inte sett ett enda bevis på påståendet att bemanningsföretag skulle äventyra flygsäkerheten. Om det är själva anställningssäkerheten som är relevant torde samma absurda argument gälla för personal som är timanställda av flygbolagen och vars anställningsform enligt lag innebär nytt anställningstillfälle vid varje nytt arbetspass. Och ja, såna kryllar det av på SAS Sverige.
 
Last edited:

Hall

Medlem
Precis. Snart kommer vi gissningsvis få höra att CAU fått igenom sina krav och SAS förhandlingsgrupp känner sig trots allt nöjda med att de fått igenom besparingar från 7 av 8.

Varför skulle CAU få en bättre deal än de andra när CAU visar minst ansvarskänsla? Visst ingenting är rättvist men det känns orealistiskt att fortsätta med CAU. SAS ledning kan möjligen nå en pyrrhusseger men inte trygga bolaget på lång sikt.
 

Johan1

Medlem
Och detta ska vara bevis? Nu vet jag inte om jag ställer för höga krav för gemene man, men vare sig företagsstyrning eller vetenskaplig analys av (valfritt) kan baseras på subjektiva påståenden i media. För övrigt anställer Ryanair generellt piloter via bemanningsföretag utan sätter upp enskilda företag på Irland för varje pilot som därigenom fakturerar flygbolaget. Att sedan jämföra med Ryanair är intellektuellt ohederligt i sig. Om jag ska vara lika krass och lägga fram anekdotala påståenden kan jag hävda att Ryanairs säkerhetsbrister har noll och nada att göra med anställningssäkerheten utan snarare har att göra med att både flygplan och anställda pressas till det yttersta vad gäller kostnader och tidsutnyttjande/arbetstimmar.

Jag har fortfarande inte sett ett enda bevis på påståendet att bemanningsföretag skulle äventyra flygsäkerheten. Om det är själva anställningssäkerheten som är relevant torde samma absurda argument gälla för personal som är timanställda av flygbolagen och vars anställningsform enligt lag innebär nytt anställningstillfälle vid varje nytt arbetspass. Och ja, såna kryllar det av på SAS Sverige.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/piloter-varnar-tuffa-jobbvillkor-en-sakerhetsrisk
 
Toppen