Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

squeezen

Medlem
Oktober 2017 köpte jag på 190 nok (som då var värd lite mer mot SEK..) och sålde i april 2018 på 247, vilket gav 30%. Kan säga det knappt var värt det, livrädd hela tiden bubblan skulle spricka.

halvt ovetandes hade jag rätt att teckna nya aktier i den nyemission som tog plats slutet av juni 18 på 150 nok. Dessa BTA omvandlades till aktier 5/7-2018 och såldes nästan direkt på 237 så fort jag kunde.

oerhört bra affär och än mer glad jag sålde och aldrig tittade tillbaka på rödnosen :)
Det heter ju man bara ska äga aktier man förstår, jag har aldrig satt min fot i norwegian plan så va rätt att sälja.

rätt nöjd man inte varit med på en nedgång i kurs på 98% samt därutöver blivit utspädd likt en småländsk bjude-grogg.
 

011430121

Medlem
Idag har Norwegian, meddelat att man under Q2 2021 kommer att begära om en ny emission och det kommer att behövas 2,2 miljarder
Källa Dagens Industri
Artikeln ligger bakom betalvägg
Norwegian begär stöd för ny emission – behöver 2,2 miljarder nästa år
En liten sammanfattning
Norwegian begär stöd för ny emission – behöver 2,2 miljarder nästa år
Flygbolaget Norwegian Air söker stöd hos aktieägarna för att kunna emittera ännu mer aktier för att få in kapital nog att överleva pandemikrisen, framgår av årsredovisningen som presenterades på tisdagen.

Finansavisen har även de en artikel om Norwegian kapitalbehov

Norwegian trenger flere milliarder - urealisert smell på drivstoffhedging | Finansavisen

Strax före stängning är kursen ner 4 %
Källa: Nordnet
 

011430121

Medlem
OJ, vände precis före stängning
upload_2020-6-9_16-52-36.png


Information från Direkt
NORWEGIAN: BEGÄR ÅNYO EMISSIONSSTÖD, BEHOV 2,2 MDR NOK 2KV 2021

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Flygbolaget Norwegian Air söker stöd hos aktieägarna för att kunna emittera ännu mer aktier för att få in kapital nog att överleva pandemikrisen, framgår av årsredovisningen som presenterades på tisdagen.


Norwegian-styrelsen föreslår att stämman den 26 juni bifaller utvidgade möjligheter för ledningen att emittera nya aktier och konvertibler", skriver Norwegian med tillägget at nya aktieemissioner kan utvidga kapitalet med upp till 50 procent.

Om pandemins skadeverkan på flygbranschen via de resebegränsningar som införts fortsätter Norwegian att hålla sig "i dvala" även efter 2020 spår bolaget att det kommer krävas arbetskapital på omkring 2,2 miljarder kronor under andra kvartalet 2021, enligt rapporten.

Diskussioner förs mellan bolaget och kreditorer om förfallna betalningar för bland annat bränslekostnadshedgning och om orderboken - både Airbus och Boeing är involverade.

Norwegian färdigställde nyligen planen att konvertera skulder till aktier och genomförde för ändamålet emissioner av aktier till ett värde av 12,7 miljarder norska kronor för att säkra ett lån från norska staten värt 3 miljarder. Den ihållande osäkerheten som fortsatt råder kan dock medföra ytterligare emission, enligt årsredovisningen.

En konsekvens av kapitalomstruktureringen var att Norwegians tidigare ägares andel späddes ut kraftigt av de emissioner som gjordes för att rädda bolaget. De tidigare ägarnas andel av bolaget utgör nu 5,2 procent, och bland annat en rad flygplansleasingaktörer som Norwegian haft skulder till har blivit storägare.

För snart två veckor sedan skrev Norwegian i en så kallad trading update att det fortsatt är oklart när flygbranschen i helhet kan återgå till normal drift efter pandemin, men vd Jacob Schram hävdade i ett uttalande att Norwegian ligger välpositionerat inför marknadens öppning när karantänerna väl släpps.

"Det finns inga tvivel om att nöjestrafiken kommer studsa tillbaka innan affärsresandet och vi kommer vara perfekt positionerade både strategiskt och geografiskt för att dra nytta av detta", skriver vd Jacob Schram.

Runt 80 procent av Norwegian Airs anställda har blivit direkt påverkade av krisen.
 

mha321

Medlem
Visst är det härligt med rubriker - "kastas ut" låter onekligen som det vore en aktiv handling. Men de som är med i indexen är ju de med högst omsättning, så det är bara det att omsättningen gått ner.

Finns det egentligen någon fördel för bolagen att ligga med på dessa listor, annat än att det är en fjäder i hatten att kunna säga att man är stor?
 
Toppen