Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Ricci

Medlem
Det påstår väl också att det är klart att de ska få skadestånd från Boeing och Rolls Royce, hur mycket eller när
har de inte berättat.
Men Boeing har väl också dåligt med kontanter gissar jag.
Otroligt många oklarheter med denna aktie just nu och i min värld borde denna aktie vara börsstoppad tills extra stämman (tidigast).
 

Homer

Medlem
Låsta artiklar

NHH-professor om Norwegian: – Aksjonærene har uansett tapt mesteparten | DN
Norwegian kan få med kreditorene på kriseplanen, fordi alternativet er verre.

– Det er ikke lett å selge cirka 130 fly i nåværende marked, heller ikke på Finn.no, sier Thore Johnsen.
[Det behöver man inte vara professor för att lista ut!]


Børskommentar: Norwegian-styret har kanskje ett godt kort på hånden når de skal spille poker med kreditorene – E24
Med sin relativt lite konkrete skisse til finansiell løsning for Norwegian, kastet i realiteten Norwegian gjeldsproblemet i kreditorenes hender.
Nå er det om å gjøre at de lar problemet ligge der. Aksjonærene har uansett tapt så godt som alt.


För min del har jag bestämt mig, om jag får frågan så byter jag mina cashpoints mot aktier :cool:
 
Last edited:

Homer

Medlem
Nettmegler venter at småsparere flykter fra «folkeaksjen» Norwegian etter påske | DN

Tusenvis av småsparere har hamstret Norwegian-aksjer til det siste. – Jeg tror det har vært et håp om at selskapet fikk lettere tilgang til statsstøtte, sier Mads Johannessen i Nordnet.

Den nettbaserte megleren Nordnet har cirka 10.000 småaksjonærer lastet med Norwegian-aksjer, og samlet utgjør det nest største eiergruppering i selskapet – etter statlige Folketrygdfondet.

Nå ser Nordnet på muligheten for å samle kundene som én investorgruppe og beskytte deres verdier, ved å stemme nei til et forslag om massiv konvertering av gjeld til egenkapital.





Hvorfor skriver E24 så «negativt» om Norwegian? Vi gjør ikke det. Vi formidler fakta om et selskap som nærmer seg konkurs – E24

Som når det hevdes i Facebook-gruppen Support Norwegian at E24 er kjøpt og betalt, med spørsmål om hvor store inntekter vi har fra SAS - og påstander om at vi skal være tett knyttet til den svenske Wallenberg-familien.
 

011430121

Medlem
Nettmegler venter at småsparere flykter fra «folkeaksjen» Norwegian etter påske | DN

Tusenvis av småsparere har hamstret Norwegian-aksjer til det siste. – Jeg tror det har vært et håp om at selskapet fikk lettere tilgang til statsstøtte, sier Mads Johannessen i Nordnet.

Den nettbaserte megleren Nordnet har cirka 10.000 småaksjonærer lastet med Norwegian-aksjer, og samlet utgjør det nest største eiergruppering i selskapet – etter statlige Folketrygdfondet.

Nå ser Nordnet på muligheten for å samle kundene som én investorgruppe og beskytte deres verdier, ved å stemme nei til et forslag om massiv konvertering av gjeld til egenkapital.





Hvorfor skriver E24 så «negativt» om Norwegian? Vi gjør ikke det. Vi formidler fakta om et selskap som nærmer seg konkurs – E24

Som når det hevdes i Facebook-gruppen Support Norwegian at E24 er kjøpt og betalt, med spørsmål om hvor store inntekter vi har fra SAS - og påstander om at vi skal være tett knyttet til den svenske Wallenberg-familien.
Intressant, tro att journalister betalas av Wallenberg för att skriva negativt om Norwegian
Många här på BC har har varit tvivlande på om Norwegian varit på rätt väg.
Norwegians kris beror enligt mig inte på corona utan på förra storägaren och VD Björn Kojs, ett företag i en lågmarginal bransch kan inte expandera enbart på lånade pengar.

Björn Kojs, storhetsvansinne med att starta bolag i Argentina, som inte ger ett dugg synergieffekter helt huvudlöst.
Har de fått ersättning från Boeing?

Starten av långlinjerna hade kunnat varit bättre och här var det utan Norwegians skulld som gjorde det gick snett.

Norwegian känns som det gamla ordspråket, den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket.

Skulden är i pund, USA dollar, Euro, SEK, och NRK, den senaste tiden har Norska kronan, tappat rejält i värde mot de vissa valutor, norska riksbanken har dock hjälpt upp valutan något den senaste veckan men den ligger på ett stort tapp innan oljeprisfallet och coronan förändrade spelreglerna på marknaden.

Väntar på spänning vad som händer innan tisdag och börsen öppnar.
 

mha321

Medlem
Intressant, tro att journalister betalas av Wallenberg för att skriva negativt om Norwegian
Det skrevs, om jag inte minns fel, en hel del både här på BC och på andra ställen om relationer mellan DI (tror jag det var) och ägarkonstellationer i Norwegian i samband med att de skrev några negativa artiklar om SAS under deras senaste (?) storkris.

Poängen? Konspirationsteorier blir ofta populära i närheten av ruinens brant.

Norwegian känns som det gamla ordspråket, den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket.
Det tycker jag är en klockren sammanfattning.

Går på många sätt att likna vid startup-bolag i andra brancher. Där 9 av 10 misslyckas, men den 10e som lyckas drar in så mycket att det väger upp det för investerarna. Bara det att den här gången fanns det inte lika många, och ingen annanstans att dra in de pengarna. Men principen har varit lik -- spendera och expandera så kommer det lösa sig någon gång längre fram.
 

Ricci

Medlem
Finns det en bra sida där man kan se vilka flygplan Norwegian äger och vilka är leasade?
Känns lite som man kommer behöva stycka upp företaget och försöka få med norska staten att delfinansiera vissa delar t ex norska inrikesresor.
 

fcx

Medlem
Finns det en bra sida där man kan se vilka flygplan Norwegian äger och vilka är leasade?
Känns lite som man kommer behöva stycka upp företaget och försöka få med norska staten att delfinansiera vissa delar t ex norska inrikesresor.
Fast vill norska staten verkligen vara med och delfinansiera det, med tanke på att det finns två andra stora bolag som flyger inrikes i Norge redan?
 

Ricci

Medlem
Fast vill norska staten verkligen vara med och delfinansiera det, med tanke på att det finns två andra stora bolag som flyger inrikes i Norge redan?
4-5 linjer som inte Wideröe inte direkt kan konkurrera med SAS på norsk inrikes och som är viktigt att det finns konkurrens (enligt norska staten).
Jag tror det är ett svårt val då norska politiker inte vill gå in i ett ägande i ett flygbolag igen (tror jag).
 
Toppen