Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

MLG55

Medlem
Vi fick information att vi inte kommer få någon bekräftelse förrän vi fått våra platser = flyttats fram från väntelista. Man verkar kunna se att man är väntlistade i SAS-appen då man inte har någon bokningsklass på just den flighten.
Har precis loggat in och bokat nya platser....allt ser ok ut för mig
Screenshot_20210419-183809_Chrome.jpg
 

Resetokig

Medlem
Har du fått era biljetter?
Mina kom på mail vid 18 tiden igår :)
Nej tyvärr. Pratade direkt med Turkish igår för att få reda på hur väntelistan brukar fungera. Det kan ta allt från en dag till månader innan det biljetterna då någon måste boka av eller de släppa fler awardplatser. I korta drag har vi inga platser utan sitter endast i kö. Jag blir förvånad över att man har denna hantering på awardbokningar då vi kan ha betalt för ingenting. Vi har dock modet uppe och hoppas. Killen hos turkish lät positiv och sa att de fortfarande säljer revenue och släpper fler award om de inte går åt så det bör gå vägen.
 

MLG55

Medlem
Nej tyvärr. Pratade direkt med Turkish igår för att få reda på hur väntelistan brukar fungera. Det kan ta allt från en dag till månader innan det biljetterna då någon måste boka av eller de släppa fler awardplatser. I korta drag har vi inga platser utan sitter endast i kö. Jag blir förvånad över att man har denna hantering på awardbokningar då vi kan ha betalt för ingenting. Vi har dock modet uppe och hoppas. Killen hos turkish lät positiv och sa att de fortfarande säljer revenue och släpper fler award om de inte går åt så det bör gå vägen.
Verkar konstigt tycker jag.....nu vet jag inte vilken dag ni har som är väntande men enligt awardfares och united finns 4 biljetter den 7 Augusti om det passar istället.....tycker du ska ringa in till SAS igen och kolla.
Fick en agent direkt som kollade ben för ben
 

Resetokig

Medlem
Verkar konstigt tycker jag.....nu vet jag inte vilken dag ni har som är väntande men enligt awardfares och united finns 4 biljetter den 7 Augusti om det passar istället.....tycker du ska ringa in till SAS igen och kolla.
Fick en agent direkt som kollade ben för ben
Har pratat med SAS två gånger och de får bara upp väntelista när de ska boka trots att både United och Air Canada får upp platser (9onde). Ni valde väl en annan rutt när ni bokade om? Tänker att det säkert fanns tillgänglighet på era nya flyg.
 

toer00

Medlem
Drabbades av en liten knepig sak när jag bokade award till fr. Arlanda till Nice (NCE) i sommar, två fasta datum i juli.

Kollade först på sas.se men de hade inget direktflyg den dagen vi vill åka ut så vi valde då att kolla på LH-gruppen och hittade med Austrian via Wien. Platser (2 st platser) fanns både i Awardfares, United och Expertflyer. På hemresan drygt 10 dagar senare där hade SAS direktflight hem men den hade bara platser för poäng (sas.se). Däremot så visade både Awardfares, United och Expertflyer att LH hade via MUC senare på kvällen samma dag (iofs vid 06 tiden på morgonen också).

Jag ringde SAS (inte Tallin - har inte Amex) och där hittade man OS platserna ut, men inga LH platser hem (bortsett fr. 06 flighten). Däremot hittade det 2 st platser i SAS Plus med direktkärran, platser som inte syntes på sas.se ... Så slutet gott allting gott :)..men en liten sak skaver... ;)

Nu tänkte jag se om jag hittar någon trevlig långdistans i höst att tillbringa en sen semestervecka på, men saken är finns det någon hyfsad sökmotor som är lite bättre än andra att hitta platser som även SAS ser (när man ringer dem)?
 

palmen

Moderator
Drabbades av en liten knepig sak när jag bokade award till fr. Arlanda till Nice (NCE) i sommar, två fasta datum i juli.

Kollade först på sas.se men de hade inget direktflyg den dagen vi vill åka ut så vi valde då att kolla på LH-gruppen och hittade med Austrian via Wien. Platser (2 st platser) fanns både i Awardfares, United och Expertflyer. På hemresan drygt 10 dagar senare där hade SAS direktflight hem men den hade bara platser för poäng (sas.se). Däremot så visade både Awardfares, United och Expertflyer att LH hade via MUC senare på kvällen samma dag (iofs vid 06 tiden på morgonen också).

Jag ringde SAS (inte Tallin - har inte Amex) och där hittade man OS platserna ut, men inga LH platser hem (bortsett fr. 06 flighten). Däremot hittade det 2 st platser i SAS Plus med direktkärran, platser som inte syntes på sas.se ... Så slutet gott allting gott :)..men en liten sak skaver... ;)

Nu tänkte jag se om jag hittar någon trevlig långdistans i höst att tillbringa en sen semestervecka på, men saken är finns det någon hyfsad sökmotor som är lite bättre än andra att hitta platser som även SAS ser (när man ringer dem)?
Finns ingen sökmotor som stämmer överens med sas, du får göra egna antaganden och hoppas de stämmer. För egen del har Air Canada stämt till 100% på allt jag sökt som inte är Air Canada flighter. Du får ta det för vad det är värt.
 

toer00

Medlem
Turen på min sida idag, av en slump var jag inne på sas.se, tänkte åka till SFO över jul och nyår och vips så fanns det 2 st platser i business den 23/12 ARN-CPH-SFO, bingolotto !! :D . Hem var det svårare, men ekonomi med United till Calgary (YYC) och sedan business med Air Canada, YYC-FRA och slutligen SAS, FRA - ARN i plus, får väl duga...? Ut och hem på nödvändiga datum (dvs vi har ingen flexibilitet), känns nästan som om man vunnit på bingolotto eller grannyran... ;)
 

Resetokig

Medlem
Hur löste det sig för er? Fått några biljetter? @Resetokig
Det har varit en berg- och dalbana.
Vi blev bokade i ekonomi ARN-IST och väntelista i business IST-DPS.
Några dagar senare fick vi notis från SAS-appen att hela resan ställts in och bokningen var borta från appen. Ringde in till SAS som sa att endast utresan var avbokad pga married segment och att man inte kan ha waitlist på endast ett leg. Vi bokade på nytt men nu fanns även ARN-IST i business som waitlist. Igår blev ARN-IST bekräftad så nu lär väl IST-DPS försvinna igen. Hoppas såklart den får ligga kvar så vi inte tappar vår köplats.

Utöver ovan ändringar så har vi fått två ändrade flygtider vilket genererat två sms vardera från Turkish (turkiska+engelska), ett var från SAS samt lika många mail.

Försöker följa uppdateringar gällande Bali green zonen, men har endast sett info om att de hoppas kunna öppna till slutet av juli och att de diskuterat travel bubbles med vissa länder.
 
Toppen