Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

samet

Medlem
Bonusprogram: Finnair Plus
Flygbolag: British Airways, Cathay Pacific, Japan Airlines, Finnair
Kabinklass: Business
Avreseort: Zürich
Destination: New York, Hong Kong, Tokyo och Seoul
Enkelresa eller Tur&retur: Round the World
Antal poäng (per person): 240.000 (km-baserad OneWorld award)
Skatter&avgifter (per person): 638 EUR
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): September - Oktober 2020
Bokad: December 2019

Ganska enkel round-the-world booking, med fyra stycken stop-over i New York, Hong Kong, Tokyo och Seoul (alla 3-4 dagar). Jag är nöjd med long-haul segmenten, BA1 från Europa till USA och Cathays ultra long-haul från USA till Asien. Min preferens hade varit Qatars Qsuite från Asien till Europa men det gick inte att hitta på rätta dagar, fick bli Finnair istället.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Finns alldeles för lite info på forumet om att boka award med OneWorld.

Hur hittar du platser på de olika bolagen?
Hur går själva bokningen till?
Poängpriser? Hittar ingen tabell.
 

mika

Medlem
Finns alldeles för lite info på forumet om att boka award med OneWorld.

Hur hittar du platser på de olika bolagen?
Hur går själva bokningen till?
Poängpriser? Hittar ingen tabell.

Jag sökte primärt från Qantas och BAs sidor. Man måste registrera för att kunna söka på award. Segmenten från Finnair sökte jag från Finnairs sida. Ingen av de här är lika bra som United för Star Alliance awards. Min erfarenhet är att om man hittar plats både från Qantas och från British Airways, går det boka från Finnair.

Jag bokade från Finnair och rindge Finnair Plus (jag har Lumo status och får mycket prioritet, vet inte hur lätt det går annars). Jag hade planerat resan innan jag kontaktade dom och hela resan gick att boka så som jag hade planerat med mitt alternativ #2. Alternativ #1 (som hade Qatar Airways istället av Finnair) gick inte, men det var ingen överraskning då jag kunde hitta tillgänglighet till Qatar bara från British Airways och inte från Qantas.

Priser varierar beroende på bolag. Finnair är annorlunda, då poäng räknas i km. Finnairs tabell finns här (i slutet av sidan):
Bonusresor med partnerflygbolag | Finnair

Jag bokade kategorin 20.001 - 35.000 km, som kostar 240.000 poäng i business. Min bokning blev 32.258 km. Det som är bra med OneWorld award är att man kan ta stop-over efter varje segment (dock bara en gång per flygplats i en bokning).
 

Senator

Moderator
Finns alldeles för lite info på forumet om att boka award med OneWorld.

Hur hittar du platser på de olika bolagen?
Hur går själva bokningen till?
Poängpriser? Hittar ingen tabell.

Jag tror du måste vera lite mer specifika i dina frågor Det beror på vilket program bland OneWorld-bolagen du samlar poäng.

Min observation härinne är att vi har en del kunskap om British Airways Executive Club, Iberia Plus, Finnair Plus, Qatar och American Airlines. ”Alla” har olika möjligheter, sweetspots, sätt att hitta platser och boka på. Inte olikt skillnaden på Miles & More och EuroBonus.

Jag själv använder BAEC som har riktiga sweetspots, men ofta på kortare sträckor.
 

ante888

Medlem
Har bokat en awardresa (med Eurobonuspoäng) med ett leg med South African Airways, lyckas dock inte hitta hur man väljer säte. På deras egna hemsida lyckas jag logga in med min bokningsref, men hittar inte hur man kan byta säte, välja mat osv. Har provat SAS, Lufthansa, LOT och Ethiopians hemsida, utan framgång.

Om jag behöver ringa in och fixa det, måste jag ringa till SAS i Tallin eller räcker det med "vanliga" kundtjänsten?
 

samet

Medlem
Jag tror du måste vera lite mer specifika i dina frågor Det beror på vilket program bland OneWorld-bolagen du samlar poäng.

Min observation härinne är att vi har en del kunskap om British Airways Executive Club, Iberia Plus, Finnair Plus, Qatar och American Airlines. ”Alla” har olika möjligheter, sweetspots, sätt att hitta platser och boka på. Inte olikt skillnaden på Miles & More och EuroBonus.

Jag själv använder BAEC som har riktiga sweetspots, men ofta på kortare sträckor.

Jag har Finnair Plus. Alltid använt mina poäng till uppgraderingar eco》biz. Så när jag såg en ordentlig award så blev jag nyfiken.
 

Canadien

Medlem
Har bokat en awardresa (med Eurobonuspoäng) med ett leg med South African Airways, lyckas dock inte hitta hur man väljer säte. På deras egna hemsida lyckas jag logga in med min bokningsref, men hittar inte hur man kan byta säte, välja mat osv. Har provat SAS, Lufthansa, LOT och Ethiopians hemsida, utan framgång.

Om jag behöver ringa in och fixa det, måste jag ringa till SAS i Tallin eller räcker det med "vanliga" kundtjänsten?


Provat SAS gamla site?

Mina bokningar - SAS

Annars kan man ringa SAS(Tallinn) och be om bokningsreferensen som gäller hos South African.
 

mika

Medlem
Jag har Finnair Plus. Alltid använt mina poäng till uppgraderingar eco》biz. Så när jag såg en ordentlig award så blev jag nyfiken.

Gällande Finnair Plus, uppgraderingarna har varit deras sweetspot. Men de har nyligen implementerat ett nytt system med waitlist, som verkar göra det svårare att uppgradera. Dock går det fortfarande att göra. Jag har i år lyckats bränna 4 stycken upgrade vouchers på long-haul och 20 stycken på short-haul. Flera hamnade på waitlist men alla gick igenom i slutet. Men det kanske gäller att tänka om ang. hur man använder sina Finnair Plus poäng. Har man tillräckligt med poäng tycker jag att det är distansbaserad OneWorld-award som ger det bästa värdet, då det är möjligt att göra komplicerade bokningar med flera stop-overs.
 

ante888

Medlem
Provat SAS gamla site?

Mina bokningar - SAS

Annars kan man ringa SAS(Tallinn) och be om bokningsreferensen som gäller hos South African.

Tack, det fungerade bra att välja säten även på SAA med gamla siten. Jag kom in på SAA hemsida med referensen, men sätesval och mat fanns inte som alternativ, vad jag kunde se.
Dock gick det inte att välja måltider via SAS gamla site på någon av flighterna.
 
I och med denna bokning så kommer vi ha ca 9 timmar att slå ihjäl i Buenos Aires / EZE i väntan på flyg till Santiago. Är det någon som har någon erfarenhet av EZE och Star Alliance-loungen där? Kan man spendera 9h där utan att bli tokig?

Vårt andra alternativ är att ta ett dagsrum på Holiday Inn Buenos Aires airport. Någon som har varit på detta hotell eller har annat hotell i närheten av flygplatsen att rekommendera?

Vi reser med infant + att sambon blivit lite skrämd av personrånen som verkar bli mer vanliga i Buenos Aires så att ta oss in till stan och tillbaka känns inte som ett alternativ.
 

Tonton

Medlem
Är det någon som har någon erfarenhet av EZE och Star Alliance-loungen där? Kan man spendera 9h där utan att bli tokig?

Nej! Det kan man inte, riktigt tråkig lounge.

Personligen skulle jag ta en taxi till Mercado de San Telmo och käka lite gott innan ni vänder tillbaka mot flygplatsen. Fungerar utmärkt med uber/Cabify.

Tyvärr ingen erfarenhet av Holiday inn!
 
Toppen