Senaste nytt

Diskussion om arbetstid i Danmark

Johan Hbg

Medlem
Rent allmänt är Kastrup en av de största (om inte den största) arbetsgivaren för bosatta i Malmö, och det fanns en tid då alla SAS piloter registrerade sig som boende i Köpenhamn på grund av lönen, och får man anta förmånerna. Danskarna arbetar halvtid. En svensk "6h/dag vecka" skulle göra att jag var på arbetet lika mycket som jag är nu, men skillnaden att jag inte fick betalt för 5h.
Rättning, i Danmark jobbar vi 37h i veckan. Kallas heltid här.
 

obs

Medlem
37h, och det är inklusive lunch. 6h arbetsdag skulle vara 30h exklusive 1h lunch.

Det kommer an på hvilken sektor du er i. I den private sektor er det oftest 37 timer eksklusive frokost, mens det jævnt ofte i den offentlige sektor er 37 timer inklusive frokost.
 

Johan Hbg

Medlem
Det kommer an på hvilken sektor du er i. I den private sektor er det oftest 37 timer eksklusive frokost, mens det jævnt ofte i den offentlige sektor er 37 timer inklusive frokost.
Tack! Nu känner jag igen mig igen. Trodde jag fått en osedvanligt dålig deal.
 

thh

Medlem
Det kommer an på hvilken sektor du er i. I den private sektor er det oftest 37 timer eksklusive frokost, mens det jævnt ofte i den offentlige sektor er 37 timer inklusive frokost.

Jag jobbar i offentlig sektor. Dock tog det mig 6 månader att förstå att det var 30 min lunch, inte 60 min som jag tog.
 

olo

Medlem
Det är väl bara Sverige som har 60 min lunch? Danmark, Norge och Finland har väl bara 30 min?
I Sverige finns inte sådana regleringar i lag mer än att en arbetstagare har rätt till rast efter fem timmars arbete. Enligt Arbetsmiljöverket bör denna rast vara minst 30 minuter. Lunchrastens längd är obetald och reglas i avtal eller lokal på arbetsplatsen.
 

olo

Medlem
Överlag omodernt att reglera sådana saker. Du gör ditt jobb.
Absolut!
På en lastbilsfabrik, på en ö, på västkusten regleras lunchen till 42 min - oavsett om du jobbar i produktionen eller på kontor.

För den som undrar "Varför just 42?" eller " Har någon läst en viss guide till galaxen?" så är svaret att tiden räknas i 6-minuters intervaller, sedan dess då det gick tio kuggar på kugghjulet per timme. Modernt och nytänkande...
Visst är det. Dock är många svenskar extremt petiga med sina 60 min lunch. Resten av nordenborna slänger i sig maten och fortsätter att arbeta och går hellre hem tidigare. ;)
Jag tycker att det varierar kraftigt i Sverige hur synen på lunch är, däremot minns jag starkt från när jag jobbade i Norge avsaknaden av lunch. Oftast hade man möte 11-12 och ett nytt 12-13 för att klockan 13 dra igång en workshop. Norrmännen åt första prickigkorvsmörgåsen i korridoren till 11-mötet och sedan en med brunost i korridoren till 12-mötet. Jag upplevde då inga 30-minuters luncher inte...
 
Toppen