GOTBound
Medlem
OT: men det finns säkert en koppling mellan AMEX Stockholmscentrerade kundstock och event fokusering varför så få flygbolag flyger point-to-point longhaul till GOT.Även om 80% av potentiella kunder bor utanför Stockholm så skulle jag gissa att säkert omkring 80% av befintliga kunder bor i "Stockholmsområdet". Detta är ingen kampanj för att värva nya personer, även om det säkert finns en och annan som kommer överväga kortet nu.
Sen kan jag personligen hålla med om att det kunde väl åtminstone finnas åtminstone en restaurang i Göteborg och Malmö också.
Jag läste en artikel i GP eller DI för några år sedan [en artikel jag inte hittar nu] där slutsatsen var att betalningsviljan i stor-Göteborg för biljetter i premiumkabinerna är betydligt lägre än i stor-Stockholm [både privat och affärsresor], detta var en av huvudorsakerna till att vi inte ser point-to-point longhaul till GOT i samma utsträckning, trotts att rent numerärt passagerarunderlag-mässigt skulle det bära sig. Detta var pre-Covid så klart.
EDIT: Om jag tillåts spekulera hej vilt så kan det även vara en av orsakerna till att SAS inte öppnar sin lounge på GOT, underlaget av premiumpassagerare är för lågt när inflödet från leverantörsbasen och samarbetspartner i Europa/Asien/USA nu är nästan noll [det finns ju som bekant ett antal stora globala företag med huvudkontor och R&D siter i stor-Göteborg utöver start-ups och fine tech].
Last edited: