Senaste nytt

Din axelväska, portfölj och kabinväska (med betyg)

pohu

Medlem
Mellanstor resväska är det här fel tråd för - hör är det handbagage som gäller.

Om det ör handbagage du avser så tycker jag 2v funkar bra med min Tumi Alpha 2 international carry-on spinner. (Kort namn blir det!)

Kan mycket väl vara fel tråd. Det viktigaste för mig är att jag klarar mig lite över en vecka. Är det rimligt att den räcker för den tiden eller bör man söka något större? Om så kanske någon vänlig person kan hänvisa mig till lämplig tråd. :)
 

Agö

Medlem
Kan mycket väl vara fel tråd. Det viktigaste för mig är att jag klarar mig lite över en vecka. Är det rimligt att den räcker för den tiden eller bör man söka något större? Om så kanske någon vänlig person kan hänvisa mig till lämplig tråd. :)
Vad har du för behov? Vissa kan säkert resa två veckor med den typ av väska som den gode @agehall rekommenderade. Andra behöver en ordentlig koffert för en weekend.
 

pohu

Medlem
Tidigare har jag använt mig av en kabinväska på 4 hjul från american tourister vilket kanske inte säger så mycket, är dock osäker på modell. Utrymmet har räckt gott o väl för resor kring en veckas längd, däremot har den nu gett upp. Mitt största önskemål är väl som många andra nämnt att den ska ha någon typ av ytterfack där man kan förvara pass, iPad, mm.
 

masaba

Medlem
Jag kör just nu en Victorinox WT20 Dual Caster för de resor där jag vill ha handbaggage som är smidigt men rymmer lite mer.

Kraven var ytterfack för dator+iPad, fyra hjul (gärna dubbelhjul), stor packkapacitet och handtag med två bars så datorväskan inte allt för lätt snurrar runt när man behöver lyfta väskan eller drar den nerför en kant. Ville också ha en "mjuk" väska då jag tycker att de hårda plastväskor jag haft tagit stryk och blivit fula lite väl snabbt.

Fördelar med Victorinox WT20 Dual Caster:
* Riktigt rymlig, sväljer mycket packning.
* Bra hjul, känns hållbara.
* Lyfthandtag undertill.
* Expanderbar, även om den då hamnar över gränsen för handbaggage.
* Divider, så man kan dela av väskan.
* Har ett stort packutrymme samt lock snarare än att väskan är i två halvor. Föredrar detta då den är lättare att öppna för att lägga ned något på ex flygplatsen.

Nackdelar:
* Något tung. Då den sväljer mycket packning är det lätt att hamna strax över viktgränsen (ex 8 kg) om de kontrollväger. Särskilt om man packar både dator och ex iPad i väskan i stället för separat datorväska.
* Med sina 24 x 38 x 56 cm hamnar den på längden och tjockleken precis över gränserna 23 och 55 cm som många flygbolag kör. När jag kontrollmätt hemma har dock den extra centimetern varit topphandtaget och frontfickan och har gått att trycka ihop för att passa inom måtten. Så det borde inte vara några problem. Inte något för den som flyger med bolag som kräver 20 cm väska.

För att sammanfatta så är det en riktigt bra och rymlig väska. Hållbar, lättpackad, och flexibel med rymlig frontficka. Valde mellan denna och Samsonite Pro-DLX 4 Business Spinner och ångrar inte valet.

91fmhUYjjcL._SL1500_.jpg

91irfR-bHEL._SL1500_.jpg
 

Valley

Medlem
Axelväska måste väl bli min datorväska sedan slutet av -90-talet. "K" är det enda märke som finns på den. Amex MR-väska.
Nog inte så mycket att säga om den. Tror inte någon ens hört talas om märket.

Kabinväskan är en Samsonite Lite-och så var det väl något mer namn. Fungerar kanon att rulla och så råkar min datorväska passa som en smäck
ovanpå.
Men i övrigt tycker jag den är en skitväska. Handtaget är inte centrerat varför väskan slår in mot benen om man lyfter den. Saknar sidofack och infästningen av teleskophandtaget gör att insidan är lite väl skålad.
Kommer byta ut eländet tämligen snart.
 

Jönsson

Medlem
Jag kör just nu en Victorinox WT20 Dual Caster för de resor där jag vill ha handbaggage som är smidigt men rymmer lite mer.

Kraven var ytterfack för dator+iPad, fyra hjul (gärna dubbelhjul), stor packkapacitet och handtag med två bars så datorväskan inte allt för lätt snurrar runt när man behöver lyfta väskan eller drar den nerför en kant. Ville också ha en "mjuk" väska då jag tycker att de hårda plastväskor jag haft tagit stryk och blivit fula lite väl snabbt.

Fördelar med Victorinox WT20 Dual Caster:
* Riktigt rymlig, sväljer mycket packning.
* Bra hjul, känns hållbara.
* Lyfthandtag undertill.
* Expanderbar, även om den då hamnar över gränsen för handbaggage.
* Divider, så man kan dela av väskan.
* Har ett stort packutrymme samt lock snarare än att väskan är i två halvor. Föredrar detta då den är lättare att öppna för att lägga ned något på ex flygplatsen.

Nackdelar:
* Något tung. Då den sväljer mycket packning är det lätt att hamna strax över viktgränsen (ex 8 kg) om de kontrollväger. Särskilt om man packar både dator och ex iPad i väskan i stället för separat datorväska.
* Med sina 24 x 38 x 56 cm hamnar den på längden och tjockleken precis över gränserna 23 och 55 cm som många flygbolag kör. När jag kontrollmätt hemma har dock den extra centimetern varit topphandtaget och frontfickan och har gått att trycka ihop för att passa inom måtten. Så det borde inte vara några problem. Inte något för den som flyger med bolag som kräver 20 cm väska.

För att sammanfatta så är det en riktigt bra och rymlig väska. Hållbar, lättpackad, och flexibel med rymlig frontficka. Valde mellan denna och Samsonite Pro-DLX 4 Business Spinner och ångrar inte valet.

Visa bifogad bild 68875
Visa bifogad bild 68876
En väldigt fin väska det där men vilken knasig storlek. Vet inga bolag som tar 24x38. Funkar ju dock på tex BA, Finnar och Thai eftersom de tar 25x45x56. Monarch hade iofs ganska exakt de måtten.
 

masaba

Medlem
En väldigt fin väska det där men vilken knasig storlek. Vet inga bolag som tar 24x38. Funkar ju dock på tex BA, Finnar och Thai eftersom de tar 25x45x56. Monarch hade iofs ganska exakt de måtten.

Reser främst i Europa med SAS, Norwegian och BA så jag köpte den främst för att klara de bolagens mått. Många bolag har ju 40 cm som breddgräns så 38 cm är väl inte helt tokigt ur det avseendet, även om de så klart hade kunnat göra den ytterligare någon cm bredare.

SAS kör ju 25x40x55 och Norwegian (samt även KLM) kör ju 23x40x55. Eftersom WT20 här har flera lager på frontfickan kan den utan problem klämmas ihop någon cm eller så om den mot förmodan skulle kontrolleras (förutsatt att man inte överpackat). Höjden är 54 cm om man inte räknar in handtaget (som är mjukt, och går att trycka ihop), så med ett nedtryckt handtag fixar man 55 cm.

Resonerade som så att den kommer fungera för alla dessa bolag, och skulle det någon enstaka gång krävas incheckning för att de kollar och är petiga får väl det vara hänt. :)
 

Jönsson

Medlem
Reser främst i Europa med SAS, Norwegian och BA så jag köpte den främst för att klara de bolagens mått. Många bolag har ju 40 cm som breddgräns så 38 cm är väl inte helt tokigt ur det avseendet, även om de så klart hade kunnat göra den ytterligare någon cm bredare.

SAS kör ju 25x40x55 och Norwegian (samt även KLM) kör ju 23x40x55. Eftersom WT20 här har flera lager på frontfickan kan den utan problem klämmas ihop någon cm eller så om den mot förmodan skulle kontrolleras (förutsatt att man inte överpackat). Höjden är 54 cm om man inte räknar in handtaget (som är mjukt, och går att trycka ihop), så med ett nedtryckt handtag fixar man 55 cm.

Resonerade som så att den kommer fungera för alla dessa bolag, och skulle det någon enstaka gång krävas incheckning för att de kollar och är petiga får väl det vara hänt. :)
Nja jag tror du har blandat ihop olika bolag. KLM har max 55x35x25 och SAS ligger liksom norwegian på 55x40x23.
 
Toppen