Senaste nytt

Din axelväska, portfölj och kabinväska (med betyg)

kexxcream

Medlem
Jag har en sån här (fast med reklamtryck från Juniper Networks)

SWISSGEAR 6752 ScanSmart TSA Laptop Backpack - Black

Väldigt bekväm som ryggsäck, och har bra strap att haka den över rullväskan med.

Köpte en liknande från Samsonite under Black Friday och fick den för $65. Helt klart värt pengarna.

Den heter: SAMSONITE TECTONIC 17" PERFECT FIT LAPTOP BACKPACK

Finns på följande länk för $90: Tectonic 17" Perfect Fit Laptop Backpack - Shop Samsonite
 

intuition

Medlem
Jag har en Samsonite uplite 55 upright, smala versionen av väskan (55x35x23) som bara väger 1,7kg. Mycket nöjd, speciellt som det är fullt möjligt att klara sig under typ 8kg totalvikt för en veckas packning.
Väskan har dock tagit lite stryk med tiden, eftersom den är så lätt finns det ingen förstärkning i handtaget och det orkar inte riktigt hålla måttet efter en del användning. En möjlig nackdel är också att den inte maximerar storleken till bolag som accepterar lite större mått (typ Finnair). Jag tror inte den breda versionen fanns när jag köpte, den väger lika lite men ger 5cm till på bredden, så det känns som ett givet val.

Skaffade därför en Dynamo 55 expandable upright (Dynamo Upright Expandable 55cm Natural | Samsonite som är 55x40x20-25

Generellt tycker jag dessa väskor har lite för lite yttre små-fack. Uplite:en har ett bra sidofack som tar typ pass/kamera/plånbok medan det yttre mag-facket inte enkelt klarar en liten dator.
Dynamon har 2 mag-fack där det stora klarar en dator men det lilla inte är så bra till pass och likn.


Föredrar Samsonites "upright" modeller (2 hjul) framför "spinner" (4 hjul) eftersom det känns som att 4 hjul alltid bygger på höjden medan 2 hjul oftast är infällda. Totalt blir det mer pack-utrymme med 2 hjul.

--Tillagt efteråt
Oh, en svaghet till. Det verkar som att infällningsmekanismen i Samsonites handtag på de lätta modellerna slits snabbt. Dynamon har bara gått på en handfull resor, men när jag skulle boarda härom veckan stod jag där och kunde inte fälla in handtaget. Lite lätt panik, men efter 10-15 försök bet knappen till sist och handtaget fälldes in. Faktiskt ganska svagt av ett så pass känt märke.
 
Last edited:

AndersSt

Medlem
Jag saknar en ryggsäck med stil som man kan spänna fast på resväskan på ett bra sätt. Någon som har hittat den ultimata?

Vår IT-avd har tagit in den här (svart) från Samsonite som har två stora fördelar. Den står stadigt för sig själv när man ställer den ifrån sig och den kan träs på kabinväskans teleskophandtag. Prydligt och seriöst utseende för att vara ryggsäck.

Samsonite Vectura Laptop Backpack M 38.1-40.6cm/15-16inch Sea Grey - samsonite.se
 

AndersSt

Medlem
Samsonite B-Lite 3 (55cm, 2 Hjul) -1700kr.

Är generellt sett väldigt nöjd. Svårt att utnyttja utrymmet inom flygbegränsningarna bättre. Mjuk avdelning mellan inre och yttre fack som ser till att man alltid kan utnyttja hela utrymmet.

Skulle kunna ha varit möjlig att avdela bättre internt. Men fullt acceptabelt.
Vikten på 2kg nätt är väldigt rimlig.

Två hjul är ett lätt val för mig, då det ofta händer att det ska gås längre sträckor på annat än flygplatsgolv med väskan.

Jag har en likadan och är mycket nöjd. Min kollega (som jag reser en del med) har samma väska fast 4-hjuls spinner. Samma yttermått men med 2 liter mindre volym. Inne på en flygplats eller i en lobby så inser jag fördelen med en spinner men överallt annars föredrar jag 2 större hjul.
 

AndersSt

Medlem
På tal om 2 eller 4 hjul och hur mycket plats de stjäl från väskans insida, jag läste om G-Ro på nätet för något år sedan och häromdan såg jag en i SAS Gold Lounge på CPH. Pratade lite med ägaren, han var mycket nöjd med de stora hjulen som inte tar någon plats alls från väskans insida. Frågade om jag fick ta en bild, håll till godo. G-RO | Go Together

G-ro.jpg
 

Jönsson

Medlem
På moderna tvåhjulingar av bättre kvalitet så tar hjulen verkligen inget utrymme alls. Dessutom kastar de automatiskt ut småsten som annars brukade vara ett gissel då de fastnade och orsakade att hjulen skadades. Spinners är bedrövliga när det kommer till ojämna gator och grus.
 

hg1980

Medlem
Tumi Arrive Orly samt en LV Porte Document Business. Fantastiskt nöjd med båda. På Tumin uppskattar jag verkligen de yttre facken på framsidan. Även expanderbar vid behov.

Edit: Glömde att man skulle sätta betyg :)

Tumi Arrive Orly 5/5
- Enda negativa jag kan komma på är att den är något tung.

LV Porte Document Business 4,5/5
- Det negativa är att om den är tight packad, och man fäster den på rullväskan så står den inte helt rakt upp utan lutar lite.

IMG_0944.JPG
IMG_0945.JPG
 
Last edited:

pohu

Medlem
Väcker lite liv i tråden! Är det någon som kan rekommendera en mellanstor resväska där man kan packa för 1-2 veckor? Har inga särskilda krav på utseende, märke osv. utan tar tacksamt emot alla möjliga förslag.

Tack på förhand!
 

agehall

Medlem
Mellanstor resväska är det här fel tråd för - hör är det handbagage som gäller.

Om det ör handbagage du avser så tycker jag 2v funkar bra med min Tumi Alpha 2 international carry-on spinner. (Kort namn blir det!)
 
Toppen