Diamond life

Diskussion i 'Reserapporter' startad av intuition, 1 Juni 2021.

  1. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Track 3
    (MMX-ARN-GOT-ARN-VBY-ARN-GOT-ARN-MMX)

    "Face-to-face, each classic case
    We shadow box and double-cross
    Yet need the chase

    A license to love, insurance to hold
    Melts all your memories and change into gold
    His eyes are like angels'; his heart is cold
    "



    Flyg till Visby. Jag är sen. Jätte-sen. Så fort jag kommer ombord hör jag "Boarding complete". Jag hittar min plats som är den enda lediga. Planet är fullt, inte minst i bagage-hyllorna. Det är helt chanslöst att få in min väska. En flygvärdinna kommer fram och tittar på eländet. Så börjar hon stuva om, och till min förvåning hittar hon en massa kuddar och annat krafs som kan flyttas eller klämmas ihop och ett tu tre glider min väska på plats.

    Jag sätter mig ner. Bredvid mig har jag en parant tant, med en vit sommarhatt. Jag ser inte riktigt ansiktet utan bara de målade röda läpparna.
    Hon är snacksalig och börjar prata med mig direkt. Hon har massor av frågor om Gotland och jag svarar så artigt och trevligt jag kan, en prestation med tanke på att jag aldrig varit på Gotland. Speciellt frågar hon mycket om hotell och jag förstår inte riktigt detta överdrivna intresset. Men konversationen flyter på.

    Så lutar hon sig in, som om hon ska viska något. Jag ler och vänder mig lite mot henne. Men det är inte örat hon siktar in sig på, utan plötsligt är hon tätt tätt intill, kind mot kind.
    Kyssen blir så vild att hatten flyger av. Vi besinnar oss och försöker låtsas som inget hänt. Ingen verkar ha sett oss.
    - Direkt till hotellet när vi landat, viskar hon.

    Förvirrad sitter jag där utan att riktigt fatta. Men så samlar jag mig, slår av flygläget fast att vi börjat taxa ut och kollar om det finns något Nordic Choice hotell nära Visby.

    Bzz-bzz.. Ring-ring..Bzz-bzz ..Ring-ring..
    Telefonen väcker mig ur drömlandet. 05:10 står klockan på, och jag konstaterar bara kallt att den här drömmen skulle kunna sysselsätta psykologer i månader.

    Men vi sparar de pengarna och snabb-analyserar vilka rädslor och förhoppningar det undermedvetna när i mig. Vi kan direkt konstatera att 500 dagar utan flygningar inte på något sätt hinner sudda ut ångesten att boarda sent och aldrig få plats med sin väska. Och vem drömmer inte om att bli upphånglad av en främling?! Låt gå för att mitt undermedvetna kunde ha kostat på sig något lite mer spännande än en tant i hatt...
    Och slutligen, en koppling som de flesta utbildade psykologer säkert går bet på, men som är uppenbar för BC:aren: Min påhittade älskarinnas fixering vid hotell. Kvällen innan avresa satt jag nämligen i panik och bokade rum på slumpmässigt valda orter för att inte missa 3x poäng på Nordic Choice...

    8 minuter efter detta bryska uppvaknande är jag på väg. Det är en underbar morgon och det är ren njutning att forsa fram i det skånska sommarlandskapet. Man borde vara ute kl 5 på morgonen lite oftare, tänker jag. Om det nu inte vore för att man behöver några timmar sömn.

    5:44 parkerar jag på Sturup lågpris och 7 minuter senare är jag i säkerhetskontrollen. Det flyter ju på det här! 4 minuter till boarding börjar! I dag är jag dessutom ordentlig och tar ut handspriten utan att ens behöva en påminnelse.

    Beep-Beep.
    -Javenmaf..?
    - Slumpen! ropar båda säkerhetsmedarbetarna i munnen på varandra. Men det är inte fullkropps visitering idag utan de nöjer sig med att skanna midjan efter bomb-partiklar.


    Flyg 1 - MMX-ARN
    Jag slinker ner i mitt säte. 6:15 avgången är nästan tom. Jag räknar inte, men kanske 20-30 passagerare?Jag hade tänkt sova, men nu sitter jag plötsligt och är lite småhungrig.


    Arlanda 07:25
    Här har jag 50 minuter till nästa flyg. Det är ju ett elände att flyga som status-lös, så lounger och sittplatsval m.m får lösas med viss kreativitet. Som nybörjare på SAS/EuroBonus har jag tagit chansen att lära mig om plusgrade, och har framgångsrikt lagt bud på 2 flyg *) för att hantera just dessa två saker. Dagens flyg nr 4 är uppgraderat med pengar, för att jag vill säkra att jag kommer snabbt av i Visby och slippa känna mig stressad för den extra säkerhetskontrollen. Flyg 5 är uppgraderad med poäng, för att ha lounge-access över lunchen.
    Men nu är jag sugen på frukost och blippar in mig i loungen med boarding-passet från flyg 4, medan jag gör mig redo för att ta flyg nr 2.

    *) Ja, jag är en idiot som betalar poäng eller pengar för plus på korta inrikesflyg. Men som sagt, det var inte för att få den fantastiska plus-servicen som jag gjorde det.



    Flyg 2 ARN-GOT
    På klassisk SAS manér startar det med förseningar. Boarding står det på tavlan men ingen aktivitet i gaten. När vi når avgångstiden, känner sig agenten tvingad att göra ett utrop och man hör hur hon anstränger sig för att inte berätta vad felet är - men det framgår ändå att kaptenen ogillar den ena motorn och tekniker är där och jobbar.
    Vi kanske får byta plan, säger hon, och jag börjar räkna på tidtabellen.

    Fördelen med att boka vändande flyg är ju att man inte kan missa flyget vid försening på utgående, men jag inser att min vändning till Visby kan vara i fara. Jag har 1 h bytestid i mitt schema, men den tiden krymper snabbt ihop nu.

    Nu kan vara ett bra tillfälle att bencha lite appar. Vem är snabbast att informera om förseningen?
    SAS appen vinner, den meddelar 20 minuter försening redan innan tanten i gaten har en aning om det. Någon sekund senare kommer SMS från SAS. 2 minuter senare aviserar Tripcase. Tripit pro aviserar inte alls och har svårt hela dagen att avisera i tid. Tripit pro upptäcker faktiskt inte alls att flyget är försenat utan rapporterar glatt att SK2151 följer tidtabell.
    Överlag fungerade SAS appen bra för gate-status mm, men tripcase är ändå bästa följeslagaren den här dagen tack vare att den fångar mer information när någon annan, t.ex. både planerad och faktisk landningstid och ankomst gate. Återkommer till det senare.

    Tiden för den nya försenade avgångstiden börjar närma sig och jag funderar på hur man bäst tacklar den massiva försening som ett plan-byte skulle innebära. Men så kommer boarding igång. Jag skannar mitt boardingpass men grinden öppnar inte. Systemet står bara och tuggar. Till sist spottar den ur sig en lapp. Ny plats 14D, istället för rad 10 som jag valt för att snabbast möjligt komma av i Göteborg. "Ändrad konfiguration" är anledningen, och på ren svenska "någon har fått för sig att 7 passagerare i plus behöver 10 rader istället för de 9 som platskartan visar". Det stör mig extra mycket eftersom jag har 14D på returen och vill undvika att sitta på samma plats. Vill inte bli igenkänd av personalen.

    Nu sitter jag i 14D och har god koll på den "ogillade" motorn. Den verkar fungera som den ska, även om jag sitter och fantiserar om hur en kompressor-stall låter på riktigt. Funderar lite på vad som är korrekt protokoll när det händer. Trippel-bong och ropa "Engine surge"?

    Kapten håller bra marschfart och vi landar i Göteborg bara 25 minuter efter tidtabell, och angör gate 9:45 dvs precis på planerad avgångstid. Avstigning sker "segmenterat" och även genom bakdörr, så jag är nästan sist av. Men det är lugnt, jag hinner både gå på toa och lyssna till irriterade passagerare som är bekymrade över att missa sina anknytningar i Stockholm, innan det är dags att boarda.


    Flyg 3 GOT-ARN
    SAS lyckas inte vinna tillbaka någon förlorad tid och avgår en halvtimme sent. Min bytestid på 60 minuter är nu reducerad till 30. OK, det är lugnt, även om jag nu kanske inte hinner ta fajten i loungen om att bli insläppt för andra gången på boardingpass #4.

    Planerad ankomstgate är F33 och flyg 4 avgår från 5A. Det är nu Tripcase briljerar.
    Det kommer högtalarutrop om beräknad landningstid ca 11.00. De två svettigaste bytena är Luleå 11.25, gate 18 och Visby 11:35 gate 5A.
    - Nu vet jag inte riktigt vilken gate vi ankommer till, ropas det ut, men vi återkommer med info så snart vi vet.

    Aha, det låter som en utmaning tänker jag och kollar med Tripcase. Och ett-tu-tre flaggar tripcase upp Gate-change! Ny gate 19. Återigen vet jag mer än vad SAS personal vet! Mycket riktigt, när vi landar taxar vi förbi F-piren och gate 1/10-piren och glider upp till 11/20-piren. Där blir vi stående. Kaptenen gör snart ett utrop:
    - Ja, de har flyttat oss till gate 19 för att ni som ska till Luleå säkert ska hinna med. Det blir alltså bara rakt över för er, det tar bara någon minut. Problemet är att de inte har styrt om personalen till gate 19, så den är inte öppen. Vi har ropat på hjälp här för att bli inflaggade till gate så snart som möjligt.

    "Så snart som möjligt" betyder i det här fallet 15 minuter stillasittande på plattan 50 meter från gate 19. Smidigt! Passagerarna hade kunnat krypa från F33 till 19 och varit framme snabbare...

    11:20 är jag av och går med raska steg. Diskuterar med mig själv och jag ändå ska försöka hinna loungen (som nu ligger på vägen) när SAS-appen plingar "Omedelbar avgång". Killen bakom mig börjar springa. Det känns inte helt värdigt. Jag tänker "äsch, jag har ju en genomgående biljett, så det är SAS ansvar att jag klarar bytet" och fortsätter att gå raskt. Men loung-besöket får jag nog stryka.
    När jag närmar mig gate 5A inser jag att jag kommer att vara sist. Hmm, tänker jag och småler lite för mig själv, var är tanten med vit hatt?


    Flyg 4 ARN-VBY
    Flyget är inte fullt. Hela min rad är tom och jag ser ingen tant med hatt någon annan stans heller.
    Besviken planerar jag att dränka min sorg, eller i alla fall ta en Ringi och chips som den stolta plus-resenär jag är. Men de verkar inte servera något alls under denna korta flygning. Jaja. jag har ju internet i priset i alla fall, tänker jag och hinner slösurfa lite under de få minuter flyget tar.
    Diverse långsamma taxningar gör att även detta flyget är 10 minuter sent. Men jag är snabbt av, och analyserar läget. Aha, man behöver gå till ena änden av terminalen, för att sedan tillbaka till avgångshallen och ny säkerhetskontroll. När jag kommer till ena ändan inser jag att det här är ju längre än UME, och raskar på stegen lite. Tomt i säkerhetskontrollen, men såklart ett beep-beep även här. Jag gissar att det är slumpen igen, och på lugnt gutemål säger tjejen att "du kan väl gå tillbaka och prova igen" och då blir det inga fler beep...


    Fortsättning följer...
     
    Last edited: 11 Juni 2021
    SeaPlanePilot, Vatten, andersl och 24 andra gillar detta.
  2. Mr Basic

    Mr Basic Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Haha! :D För en kort sekund trodde jag detta var den första reserapporten med ”full disclosure”. :eek::p
     
    martin.agren, Sir Lemon, Jönsson och 3 andra gillar detta.
  3. Karlssonskan

    Karlssonskan Medlem

    Ort:
    Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag var mer inne på att det var rollspel på gång för att hotta upp tillvaron lite. ;):D
     
    martin.agren, Sir Lemon, intuition och 2 andra gillar detta.
  4. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Haha, det mest deprimerande var ju att det var full disclosure, inkl avslöjandet om mitt undermedvetna! Lovar dock att fortsätta avslöja alla detaljer. Om verkligheten inte levererar får jag väl se till att hitta någon schysst röka... ;)
     
  5. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Flyg 5 VBY-ARN
    Halvägs genom dagen, nu vänder vi på steken och kör slingan baklänges. Destination Malmö via Arlanda och Landvetter! Känner mig inte alls trött på att flyga och är säker på att 4 segment till inte ska vara något större problem.

    I teorin är jag redan nu Guld, men det inser jag ju att SAS inte vet. Flygen krediteras inte löpande under dagen utan i batch om något dygn. Eftersom jag har delat upp det på 4 flygdagar hade det varit klart smartare att flyga 6+6+6+6 segment och alltså varit guld redan innan flygdag 3 började. Men jag får fortsätta som silver.
    Det ska visas sig senare, till min förvåning, att SAS är rättskaffens och trots batch-tänket processar varje flight sekventiellt och utvärderar nivå-status mellan varje flight! Så även i praktiken är jag guld före lunch - jag ser det på att 25% tier bonus kickar in från och med flyg 5!

    Det tar en evighet för Visby airport att få fram vårt vikt- och balansintyg och avgången från Visby blir 25 minuter sen. Ankomst till stockholm är ca 30 minuter sen. Min planerade lunch på Arlanda naggas i kanten - från nästan en timmes behaglig lunchpaus ner till knappt 30 minuter.

    Flyg 6 ARN-GOT
    Loungen serverar potatissallad med rostbiff som är god. Stressar lite, helt i onödan för boardingen påbörjas ändå inte i tid. Jag följer tiderna i tripcase och ser att den ursprungliga flygplanen med 20 minuter för tidig ankomst till Göteborg, flyttas 20 minuter senare till att ankomma i tid. Vilket vi också gör i verkligheten.
    Sitter i plus på den här sträckan och det är halvfullt. Servicen super-långsam. När det är min tur på rad 5, och jag ber om en chips och en öl, får jag det trötta svaret "jaha, vi får se om det finns någon öl kvar". Det tar ytterligare några minuter att hitta ölen, så när kabinen ska förberedas för landning är den bara halv-drucken. Jag häller upp det sista, fäller upp bordet, sätter glaset i stolsfickan medan jag lämnar in skräpet. Jag sveper i mig det sista precis innan vi är på marken. Nöjd minns jag att det finns toaletter precis vid gate 16. För mig som nu är rutinerad Landvetter-vändare finns den värdefulla kunskapen att man kan göra bypass på den långa toa-kön. Ingen fattar nämligen att sista dörren är en urinoar, som alltså har fem tomma bås.


    Flyg 7 GOT-ARN

    Trots att inkommande landar på tid, lyckas SAS inte vända i tid. Avfärd 5 minuter sent, men SAS har väl tilltagen block-tid på rutten så ankomst är i tid.
    Nu är första gången under dagen jag börjar känna att det kan vara skönt att det snart är slut.

    Flyg 8 ARN-MMX
    En överambitiös gate-agent tillämpar sin egen idé om corona-säker boarding. Hon ropar ut 5 rader i taget som får lov att boarda, med strikta instruktioner om den aktuella gruppen ska använda bakre eller främre dörr. Ordningen är typ rad 10-15, sedan 15-20, sedan 20-25, sedan 5-10, sedan 1-5 och till sist rad 25-31.
    Jag har ju såklart tänkt till på just den här flygningen och har valt rad 30.. Trots den hårt styrda boardingen kommer vi inte iväg i tid. Jag hoppas vinna tillbaka lite genom att vara först ut genom bakre dörr.
    Men så klart representerar flyget dagens undantag. Det är enda turen där bakre dörr inte öppnas, och jag får sitta och vänta 10 minuter på sekvensierad avstigning.

    Väl hemma känner jag mig faktiskt inte alls speciellt sliten. Jo, det har varit en lång dag. 8 segment. Knappt 13 timmar flygschema (≈ 14 timmar från dörr till dörr). Ca 8 timmar flygtid.
    Viss stress med förseningar, men överlag är jag mycket nöjd med slingan. Det hela bokat som 4 open-jaws, dvs varje byte jag haft på ARN har varit skyddat av SAS. 538 kr / segment får anses prisvärt. Direktvändningen i GOT är superenkel och i VBY var den OK.

    Sedan tycker jag att jag känner igen den gamla tråkiga inställningen hos en del personal. Långsam service gör plus på korta inrikesflyg till en stressig upplevelse. Förseningar känns också som en del av SAS gamla varumärke man gärna hade sluppit.

    SAS-appen är en positiv överraskning. Det som finns i appen fungerar riktigt bra. Den har tex inga problem att hantera en stor mängd boarding-pass på samma dag. Man kunde önska fler funktioner, men hellre några bra än många halvtaskiga.
    Två anmärkningar: Varför kan man inte spara boardingpassen? Och varför uppdateras inte boardingpasset i appen när systemet tvingar ett byte av sittplats?



    Skärmavbild 2021-06-12 kl. 16.14.44.png

    Två dagar senare byter Eurobonus-profilsidan färgschema för att markera min nya guld-status. Bakgrundsbilden verkar hämtad från mars - men riktigt så långt har jag inte flugit med SAS ännu! Gött ändå att vara en "True traveller"!

    Screenshot_20210613-161937.png
     
    Last edited: 13 Juni 2021 kl 16:56
    SeaPlanePilot, Jönsson, stopover och 11 andra gillar detta.
  6. Sir Lemon

    Sir Lemon Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fantastiskt väl berättat. Levde mig in i varje detalj. Damen i hatten påminde mig om en verklig händelse på ett nattflyg intra-USA-business som inleddes med att jag fick fel drink av en charmig flygvärdinna där en liten skrynklig lapp med min e-post diskret överlämnades före avstigning. Det mesta av resten är dolt i diskretion, men hon flög (trots allt gratis) över halva landet för en date med lilla mig på ett German Brauhaus. En av mitt livs mest romantiska dater blev det iaf. (Och ja. Ms.Lemon är i vetskap och log gott när jag en gång efter några glas champagne delgav henne ett foto av Meg Ryan-lookaliken från United. :) Hoppas inte vi nu får se en alltför stor dörr av ”bekännelser” öppnas på sajten....
     
    aruba1, stopover, chek och 8 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×