Detta med poängintjäning ...igen

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av ulagun, 16 Juni 2019.

  1. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ämnet har behandlats antal gånger tidigare men kan inte sluta förundras över denna brist på logik t.ex. inom Lufthansagruppen.

    Lufthansa, Swiss Austrian och Brussel har ju M&M som gemensamt bonusprogram.
    Bokningar på Lufthansas hemsida kommer även förslag på Austrian och Swiss upp, vilket jag uppskattar, ofta till riktigt bra priser inom Europa.
    Dock skiljer poängintjänadet sig, faktiskt markant, mellan bolagen om man vill ha in dem på Eurobonuskontot. Både antal poäng och vilka bokningsklasser som faktiskt ger poäng.
    Alltså inom samma flygkoncern, gemensamma bokningssidor, lounger m.m. måste man krångla till just poängintjäningen.

    T.ex economy light, bokningsklass K då inom Europa
    Austrtian 0 noll poäng
    Lufthansa 125poäng
    Swiss från 150 poäng
    Brussel 0 poäng.
    Inte så värst många poäng , men många bäckar små...
    Använder man M&M kontot ser det annorlunda och till det bättre ut.
     
  2. Abbs

    Abbs Medlem

    Ort:
    Singapore
    Land:
    Sverige Sverige
    Brist på logik hur då? Swiss är premium, Lufthansa lite mindre premium, Austrian och Brussels riktar sig mer mot budgetsegment. Vad billiga bokningsklasser genererar för poäng följer därefter vad bolagen är villiga att betala till Eurobonus?
     
  3. Nu är jag inte helt med. Menar du kreditering till SAS EuroBonus eller till Miles & More?
     
  4. adhoc76

    adhoc76 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Antar att det avser kreditering till SAS Eurobonus @Senator ?
     
  5. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Haha, det blir nog lättare om du läser hela inlägget ;)

    "Dock skiljer poängintjänadet sig, faktiskt markant, mellan bolagen om man vill ha in dem på Eurobonuskontot."
     
  6. Min läsförmåga i TapaTalk är bristfällig och då är jag snäll med mig själv
     
    adhoc76 och Brandforce gillar detta.
  7. Då svarar jag samma som jag har gjort 5 gånger tidigare:
    1. Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels samt Eurowings har samma ägare (Lufthansagruppen) men är egna bolag med egna produkter, egna varumärken, egna samarbetspartners
    2. Som egna bolag har man olika samarbeten med olika partners
    3. Dessa samarbeten regleras av bilaterala avtal
    4. Dessa bilaterala avtal skrivs säkert med ”kommersiellt intresse som gynnar båda parter”

    T.ex. på sådana partners och avtal:
    Swiss och Air France på rutten GVA-CDG. Har ingenting med Lufthansagruppen att göra

    Austrian och Air France på rutten VIE-CDG

    Det jag tycker är mer intressant är hur United verkar vara ensamma att få till ett avtal med Eurowings: https://www.united.com/ual/en/us/fly/mileageplus/earn-miles/airline-partners/eurowings.html
     
    Christiansson och Mr Basic gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×