Det går tungt för estländska Avies

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Jacob, 9 November 2011.

  1. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
  2. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Och här är Haverikommissionens rapport.
    http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL_2014_07.pdf
    En grundläggande genomgång, med den här rapporten som grund går det (nästan) att lära sig bemanna och flyga Jetstream 3100/3200. Fast det rekommenderas inte, se exempelvis rostiga bilder sid 27.
    Apropå att använda elektronisk utrustning vid start och landning. I det här fallet var det en fördel vid utredningen.
     
    Last edited: 9 Juni 2014
  3. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Artikel i SvD (25okt2014) med i stort sett samma info som tidigare.
    Flygbolag utreds efter incidenter | Inrikes | SvD
    "Ett flygplan missade landningsbanan i Pajala. Ett annat uppvisade sådana tekniska brister att Transportstyrelsen tog det ur trafik. Båda trafikerar svenska inrikeslinjer och tillhör det estniska bolaget Avies. 'Måste det ske ett haveri innan Trafikverket drar in tillståndet?' säger Martin Lindgren, ordförande i svensk Pilotföreing."
     
  4. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är svagt av Transportstyrelsen att detta bolag har ett trafiktillstånd i Sverige överhuvudtaget. Så blir det när man gör okvalificerade upphandlingar utan vettig kravställning. Då får man ta det billigaste och i detta fall sämsta.
    Skulle aldrig sätta mig i något av deras flygplan, då går jag hellre.
     
    NotRyan gillar detta.
  5. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Härjedalen har sagt nej till att flyga med Avies.
    Polisen slutar flyga med Avies - op.se
    "Härjedalens kommun avråder sina politiker och anställda att resa med skandalomsusade flygbolaget Avies. Länspolisen går ett steg längre.
    – Det är bokningsförbud. Det är fullständigt osannolikt att vi ska flyga med de där i fortsättningen, säger länspolismästaren.
    "
    Betänk att Härjedalen Sveg Airport (EVG) i princip endast trafikeras av Avies.
     
    Alf gillar detta.
  6. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
  7. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Statens haverikommission startar ännu en till utredning, nu efter ett allvarligt tillbud med Avies den 20 nov 2014 på Arlanda. SHK - Statens Haverikommission
     
  8. FF#1

    FF#1 Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Hade missat den här tråden, man tror ju inte att det är sant. Hur sjutton kan man låta det fortsätta på det här sättet?
     
    Morgan, Aurora och SAS404 gillar detta.
  9. Aurora

    Aurora Guest

    Internationalisering av luftfarten. Fritt fram for alla som vill sända inn produksjons-söknad - billigaste söknad vinner. Det skal ju inte kosta pengar att flyga. Billigaste driftsmåte i dag i luftfarten är et virtuelt flygbolag som har kontorslokaler i ett land, operatör-licens i et annat land, flygplanene är reggad i ett tredje land, crewet är ansatt i ett fjärde land och själva flygningen föregår i ett femte land.

    Det sier seg selv at säkerheten blir vanskelig att fölga upp når man inte äns vet hvilken luftfartsmyndighet som har ansvaret. Det blir lite som når et visst norskt flygbolag har kontor i Norge, dom har irsk-reggade flygplan, crewet er ansatt i singapore och dom flyger från bas i London til New York. Hvem har ansvaret förr att holda uppsyn? Det är inte rätt enkelt, det har ju inget med säkerheten att checka kontorene i norge til exempel. Samma med Avies. Men papirene på driften ligger ju inte i London eller Luleå. Dom ligger ju der hvor bedriften hör till. Men der är ju inte flygplanene.

    Derfor flyger jag inte slike flygbolag. Tack for uppdateringar @Nemo !
     
    Last edited by a moderator: 2 December 2014
    NotRyan gillar detta.
  10. sweflyer

    sweflyer Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har använt Avies på sträckan HFS-ARN. Även om Hagfors faktiskt är en riktigt mysig flygplats känns Avies riktigt otryggt att åka med. Planen är oerhört gamla och slitna, och känslan är väl att säkerhetstänktet inte riktigt finns på plats.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×