Senaste nytt

Det eviga handbagaget

Hachans

Medlem
Intressant! Av vad jag förstått av vad som framkommit på detta forum så vill oftast de som reser ofta vilja komma ombord, om inte först, i alla fall så tidigt som möjligt ... :)

Fast detta är inte personer som reser ofta. Det är förefallande ofta personer som varit i Nice, bränt alla pengarna på dyra Instagramfilter och sen köpt en Go Light biljett hem.. :)

Ovanstående ska nog läsas med lite salt och glimt i ögat.
 

Mediana

Medlem

Åh kul. Jag ska åka till London den 12/12 men tvivlar på att Arlanda tillämpar det här. Ska bli intressant att se. Själv reser jag på en awardbiljett (måste kolla vad som står gällande handbagage där).
I alla fall så vet jag inte vad man ska säga om artikeln "Dessutom är det inte särskilt vänligt att tvinga resenärer som är helt beroende av sitt handbagage att kliva på först när bagagehyllorna troligen är fyllda." Hur kan man vara helt beroende av sitt handbagage, vad har du egentligen med dig? och de menar väl kliva på sist?
 

Meazza

Medlem
Tyvärr är hanteringen av ankommande bagage rena lotteriet, vilket säkert ytterligare spär på folks ovilja till att checka in bagage.

Jag reser personligen nästan uteslutande med handbagage men vid några tillfällen under året har jag behövt checka in en väska. Har sen blivit stående 30+ minuter på både ARN och GOT och blivit plågsamt påmind om varför jag inte brukar göra så.
 
Tyvärr är hanteringen av ankommande bagage rena lotteriet, vilket säkert ytterligare spär på folks ovilja till att checka in bagage.

Jag reser personligen nästan uteslutande med handbagage men vid några tillfällen under året har jag behövt checka in en väska. Har sen blivit stående 30+ minuter på både ARN och GOT och blivit plågsamt påmind om varför jag inte brukar göra så.

Håller med! För att slippa problematiken med handbagaget i kabin brukade jag tidigare i år checka in mitt bagage varje gång jag flög, men slutade med det och tar nu väskan med mig in. Anledningen var framförallt väntan i typ 30+ minuter på ARN när jag kommit med sent flyg, eller stressen när man landar på OSL och ska vidare inrikes och måste vänta på att bagaget ska clearas för att gå vidare in i inrikeshallen.
De två faktorerna var avgörande för att jag skulle byta resvanor.

Jag reser nästan alltid i PLUS (är dessutom EBD) och synkar Prio boarding så att jag får upp min väska direkt, så nu är den stressen iaf borta.

Har ruskigt svårt för de som oftast boardar sent, släpar med sig hela sitt bohag in i kabin och sen blir sura om inte personalen löser deras problem...

Ser gärna att de redan vid SÄK eller åtminstone vid gate har bättre kontroll, det skulle underlätta för alla (utom de som släpar med sig bohaget då förstås)
 

Pho

Medlem
Tyvärr är hanteringen av ankommande bagage rena lotteriet, vilket säkert ytterligare spär på folks ovilja till att checka in bagage.

Jag reser personligen nästan uteslutande med handbagage men vid några tillfällen under året har jag behövt checka in en väska. Har sen blivit stående 30+ minuter på både ARN och GOT och blivit plågsamt påmind om varför jag inte brukar göra så.
Kan bara instämma i det. När jag är på väg hem till GOT, så vill jag alltid om möjligt ha min väska som handbagage för att slippa stå och vänta i över en halvtimma. På utresorna kan man med fördel checka in väskan eftersom den oftast redan snurrar runt på bagagebandet när man kommer dit och det därmed inte tar någon extra tid alls.
 

Pho

Medlem
Åh kul. Jag ska åka till London den 12/12 men tvivlar på att Arlanda tillämpar det här. Ska bli intressant att se. Själv reser jag på en awardbiljett (måste kolla vad som står gällande handbagage där).
I alla fall så vet jag inte vad man ska säga om artikeln "Dessutom är det inte särskilt vänligt att tvinga resenärer som är helt beroende av sitt handbagage att kliva på först när bagagehyllorna troligen är fyllda." Hur kan man vara helt beroende av sitt handbagage, vad har du egentligen med dig? och de menar väl kliva på sist?

Du får väl ändå läsa hela meningen? ;-) "först när bagagehyllorna troligen är fyllda"
Och sedan så är det väl ganska uppenbart att den kundkategori man siktar på med handbagage endast regler är kunder som inte vill checka in någon väska och då är man ju rätt beroende av sitt handbagage. Få personer som reser utan något bagage alls.
 
Jag skulle gärna gå ombord sist men det fungerar inte med handbagage.

Jag instämmer. Det ideala hade varit att verkligen kunna boarda planet enligt "your own convenience" som det brukar heta, men i verkligheten så blir det aldrig så när man har handbagage. Tänk att maximera tiden i loungen istället och komma fram till gaten när det börjar klinga av och man vet att man har garanterad plats för sitt handbagage när man kommer ombord. *dröm......*:)
 

Routemaster

Medlem
Vore det inte en kul idé att premiera de resande som inte har något handbagage, dvs som inte utnyttjar något som helst utrymme i bagagehyllorna. Man kunde t ex vid boardingen få en voucher som man kan använda för en drink t ex. Skulle kännas väldigt skoj att bli serverad den som tack från flygbolaget inför de andra.
 

Mediana

Medlem
Du får väl ändå läsa hela meningen? ;-) "först när bagagehyllorna troligen är fyllda"
Och sedan så är det väl ganska uppenbart att den kundkategori man siktar på med handbagage endast regler är kunder som inte vill checka in någon väska och då är man ju rätt beroende av sitt handbagage. Få personer som reser utan något bagage alls.

Haha .. okej nu ser jag. Ja, men man behöver sällan större del av bagaget under resan och det går att checka in det. Kan inte tycka synd om personer som inte checkar in sitt bagage, oavsett om de beror på att de inte är villiga att betala en hundring extra eller orkar vänta 20 min vid bagagebandet.
 
Toppen