Senaste nytt

Det eviga handbagaget

Hachans

Medlem
Det här ju något som driver mig till vansinne också. Jag har en mjuk halvstor handväska som handbagage. Antingen så blir den totalt mosad eller så är det någon medpassagerare som tycker att jag kan stoppa den under framsätet så hens kabinväska får plats. Sist sa jag faktiskt "Det går bra att ta ner min väska om du behöver få plats med din, men du får ha den under DITT framsäte" Fattar inte varför jag ska behöva straffas för att andra tar med sig mer än tillåtet.

Ska börja köra med det! Sen är det alltid någon Stureplansstekare med en tjej som kommer på absolut sist och har gigantiska väskor med sig ombord och ställer till med ett vansinnigt liv för de minsann flyger ofta. De får välja mellan att gate checka eller lägga väskan längre bak och de ska alltid utan undantag ta sig bak och hämta sin väska innan deras rad ska av.

Nej, jag är helt för att SAS ska börja mäta handbagaget och bli hårdare på att tvinga folk lägga sina väskor under sätet framför sig. Det är en helt ohållbar situation.
 

TasselT

Medlem
Tycker det borde vara självklart att SAS ska se till att följa reglerna man själva satt upp - annars kan dom lika gärna ta bort det som står på hemsidan :mad::

"Du kan ta med en handbagageväska ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm) i SAS Go Light, SAS Go och SAS Plus på inrikes- och europeiska rutter.
Utöver handbagaget får du ta med ett litet personligt föremål ombord, t.ex. en liten handväska eller en datorväska (högst 40 x 30 x 15 cm) i alla reseklasser.
För att garantera alla resenärers säkerhet och komfort får ditt handbagage inte överskrida dessa gränser. Därför kan det hända att vi mäter ditt handbagage på flygplatsen. Om det överskrider dessa gränser måste du checka in det."


/ TT
 

Mediana

Medlem
Reser du i Business eller SAS Plus till USA eller Asien får du ta med 2 handbagage vilket även gäller anslutningsflyg. Kanske skäller vi på personer som faktiskt får ta med sig flera handbagage? Tänker ex på sträckan Köpenhamn-Stockholm (fasiken jämt fullt där). Nu är det förmodligen större sannolikhet att så inte är fallet, men borde ha det i åtanke nästa gång innan jag blir upprörd.
 

intuition

Medlem
Jag tror inte att SAS kommer att börja kolla hand baggage i någon större omfattning. De är nu fast i en självuppfyllande profetia som heter HBO (Handbag only).

1. Man börjar sälja biljetter som inte tillåter incheckat baggage. Man hoppas att ett lägre pris ska locka fler, samtidigt som man hoppas tjäna pengar på baggage-avgifter
2. Kunderna älskar det och köper de billiga biljetterna men vill såklart fortfarande ha med alla väskor. Alltså försöker man ta det som handbaggage.
3. Flygbolaget står inför ett omöjligt val
a) Införa kostsamma kontroller vid gate och gate-checka felaktiga väskor: Det kostar pengar och man kan inte ta betalt för att gate-checka en väska. SAS får ökade kostnader samtidigt som kunderna lär sig att man aldrig någonsin ska checka en väska - det värsta som kan hända är en gratis gate-check
b) Införa kostsamma kontroller vid gate och där ta betalt för felaktiga väskor: Det kostar pengar och betalningar vid gate kommer att vara dyra och långsamma. Boarding kommer att ta evigheter och många flyg blir försenade. Kunder som man lockat till sig med billiga biljetter är nu arga kunder eftersom de fick betala för sitt "handbaggage" och undviker SAS i framtiden.​
Så det mest logiska och kostnandseffektiva är att helt enkelt skita i att kontrollera handbaggage. Visst några regeltrogna kunder knyter näven i byxfickan. Men alla andra alternativ är sämre för flygbolaget.

Jag kanske är lite över-negativ här, men jag ser tydligt kopplingen mellan HBO-fares och handbaggage-kaoset.



PS Jag hatar också när flygbolag inte ser till att resenärerna följer reglerna för handbaggage och jag önskar också att det fungerade bättre. Men realisten i mig säger att det är meningslösa förhoppningar.
 

graphics

Medlem
Jag tror inte att SAS kommer att börja kolla hand baggage i någon större omfattning. De är nu fast i en självuppfyllande profetia som heter HBO (Handbag only).

1. Man börjar sälja biljetter som inte tillåter incheckat baggage. Man hoppas att ett lägre pris ska locka fler, samtidigt som man hoppas tjäna pengar på baggage-avgifter
2. Kunderna älskar det och köper de billiga biljetterna men vill såklart fortfarande ha med alla väskor. Alltså försöker man ta det som handbaggage.
3. Flygbolaget står inför ett omöjligt val
a) Införa kostsamma kontroller vid gate och gate-checka felaktiga väskor: Det kostar pengar och man kan inte ta betalt för att gate-checka en väska. SAS får ökade kostnader samtidigt som kunderna lär sig att man aldrig någonsin ska checka en väska - det värsta som kan hända är en gratis gate-check
b) Införa kostsamma kontroller vid gate och där ta betalt för felaktiga väskor: Det kostar pengar och betalningar vid gate kommer att vara dyra och långsamma. Boarding kommer att ta evigheter och många flyg blir försenade. Kunder som man lockat till sig med billiga biljetter är nu arga kunder eftersom de fick betala för sitt "handbaggage" och undviker SAS i framtiden.​
Så det mest logiska och kostnandseffektiva är att helt enkelt skita i att kontrollera handbaggage. Visst några regeltrogna kunder knyter näven i byxfickan. Men alla andra alternativ är sämre för flygbolaget.

Jag kanske är lite över-negativ här, men jag ser tydligt kopplingen mellan HBO-fares och handbaggage-kaoset.



PS Jag hatar också när flygbolag inte ser till att resenärerna följer reglerna för handbaggage och jag önskar också att det fungerade bättre. Men realisten i mig säger att det är meningslösa förhoppningar.

Jag förstår hur du tänker och det är absolut ett möjligt scenario. Man borde kika på hur Air France arbetar. Kontrollen sker redan i kön till security. Folk som är i priority kollas inte medan den vanliga kön scannas. De som står där bär inte AF-uniform utan Securitas-uniform. Kanske är det ett sätt att rikta folks ilska mot något annat än flygbolaget? Uppfyller man inte kraven där kommer man inte igenom security och således blir det heller inga problem vid gaten. Man får helt enkelt snällt gå till incheckningsdisken, betala och checka in sin väska. Sen kanske man kan dra en gräns vid vilken typ av regelöverträdelse man ska betala för? Kanske dumt att tjafsa om två kg övervikt men ett kolli utöver det tillåtna borde absolut betalas.
 

rvarttinen

Medlem
Jag förstår hur du tänker och det är absolut ett möjligt scenario. Man borde kika på hur Air France arbetar.....
KLM har kört med sin "korg" vid check-in disken under många år. Ofta, men inte alltid, så får jag släppa ned handbagaget i den. På AF är det också rätt vanligt att check-in agenten vill se handbagaget och hur mycket det är (de som har någon form av status får ha mer än ett). Därefter brukar man få en liten 'handbagage'-tag att sätta på (har hänt att agenten vill göra det).

Det här och SkyPriority är något som fler bolag torde ta efter tycker jag. Det funkar mycket smidigt och även om det är full flight så tycks det som om allas handbagage till slut faktiskt får plats i bagagehyllorna.
 

rvarttinen

Medlem
Ska börja köra med det! Sen är det alltid någon Stureplansstekare med en tjej som kommer på absolut sist och har gigantiska väskor med sig ombord och ställer till med ett vansinnigt liv för de minsann flyger ofta. ...
Intressant! Av vad jag förstått av vad som framkommit på detta forum så vill oftast de som reser ofta vilja komma ombord, om inte först, i alla fall så tidigt som möjligt ... :)
 
Toppen