Senaste nytt

Destination Singapore – LÄMNA ERA TIPS

tono1968

Ny medlem
Om tiden och plånboken tillåter är en Sunday Champagne Brunch i Singapore verkligen något värt att rekommendera. Det erbjuds på ett antal ställen, vissa med lite olika inriktning men i de flesta fall väldigt omfattande utbud och allt är vällagat.
Njut av skaldjurfrossa, pastastation, grillstation, förrätter, efterrätter och allt annat man kan tänka sig..och lite till.
Detta sköljs ner med champagne som ständigt fylls på så fort du tömt glaset.
Se exempelvis: Mezza 9 på Grand Hyatt, eller St Regis. Tyvärr verkar Cafe Brios ha slutat med champagnebrunchen dock. :(
 

lnixon

Medlem
I Singapore ska man äta gatumat. Chilli Mud Crab, Fish Head Curry och Chicken Rice är kanske de mest typiska rätterna, men det finns allt, allt, allt, och nästan alla ställen håller löjligt hög kvalité på maten. (Och eftersom det är Singapore vi pratar om är alla matstånd noga kontrollerade av myndigheterna och mycket hygieniska. Ingen magsjuka här.) Enklast är att besöka ett hawker centre eller en food court. Båda är ungefär samma sorts koncept; en plats med massor av olika matstånd; men food courts brukar vara inomhus med luftkonditionering och alltså dyrare.

Vilket som är stans bästa hawker centre är ett populärt trätoämne, men man kan till exempel kolla här:

Singapore's best hawker centres - Telegraph
Singapore Restaurant & Hawker Dining Guide, Opinions - HungryGoWhere
 
Om man vill äta street food kan jag tipsa om Newton Food Court(utomhus), ett stenkast från Sheraton Towers och tunnelbanestationen Newton. Precis bredvid Newton Circus. De gånger jag har varit där har jag varit enda turisten. :)
 

Rustscheff

Medlem
Singaporetips boende:
Om Ni skall bo på Raffles och vill välja deras "riktiga" sviter i huvudbyggnaden, prata med hotellet direkt. Stannar ni 6 nätter och avstår från ena sovrummet sjunker priset med upp till 70% av listpriset. Jag rekommenderar the Temasek suite.
Väljer ni the Fullerton rekommenderar jag en Loft suite. Även där kan deras större sviter förhandlas ned MINST 50% från listpriset om de är lediga när ni är där.
Vill ni inte bo i the bay area rekommenderas Goodwood park varmt, och då gärna en poolside suite.

Singaporetips mat: Förutom hawker food MÅSTE Ni prova Nyonya cooking som är kinesisk mat som mormor brukade laga. Fantastiskt gott. Gå med fördel till Peranakan Inn eller Blue Ginger. Boka bord på övervåningen.
 
Last edited:

Marika

Ny medlem
Rekommenderar alla att någon gång kosta på sig att bo på Marina Bay Sands. Njut av pool eller jacuzzibad på 52:a våningen, åk gondol eller skridskor (bana av nylon, skridskor finns att hyra där) vid de exklusiva butikerna som ligger i anslutning till hotellet i en galleria, se den makalösa lasershowen (gratis) som visas varje kväll och sist men inte minst, ta färjan till Bintan Island. Det tar bara en timme och man är i ett tropiskt paradis. Rekommenderar boende på Nirwana Garden Hotel. Längtar tillbaka! MarinaBayPoolPalm.jpg MARINABAY.jpg BintanFerry.jpg Bintan.jpg
 

lago

Medlem
Ett mycket bra hotellalternativ i Singapore är Fairmont. Se till att uppgradera till executive room där deras executive lounge är fantastisk. Utsikt över business district samt fri champagne. Ett annat tips är den botaniska trädgården där det finns en orkidé döpt efter en svenska - Annika Sörenstam.
 

lnixon

Medlem
Ett annat tips är att lusläsa rumsvillkoren. Ofta ingår fri kemtvätt av 1-2 plagg per dag i de lyxigare rummen, och det är något som man kan behöva i det klimatet.
 

speedwing

Medlem
Som tillägg till tidigare tips i tråden:

1. Om man vill bada i bättre vatten och gillar naturligare strand (än Sentosa Island) så är snabbfärja till Bintan, Indonesien, ett bra alternativ. Snabbåt tar någon timme och man kan köpa paket inkl resa och resort lokalt i Singapore billigt, förmånlig prisnivå oavsett hotellstandard.
2. Klockor köper man bäst på Cortina Watch, mycket bra sortiment (stor kedja över hela Asien), har flera butiker i SG. Ingen risk för fakes men man måste pruta och kanske kolla priser i mindre butiker innan.
3. Bra restaurang: Mezza9 på Grand Hyatt Hotel hörnet Orchard och Scotts, blandade olika asiatiska rätter bl a. Grand Hyatt är för övrigt idealiskt beläget för shopping, mitt i smeten bland alla butiker på Orchard Road med bra poolområde...
 
Toppen