Senaste nytt

Denied Boarding med Vueling och visumkrav

Jag tänkte ställa frågan åt en vän som precis råkat ut för detta. Hon skulle idag flyga från Barcelona till Hamburg med Vueling Airlines för att träffa sina föräldrar.

Hon är född i Tyskland men har Turkiskt medborgarskap (alldeles för krångligt att gå in i detaljer hur detta kommer sig och allt skit som det automatiskt medför), och bor numera i Barcelona. Så vitt jag fått förklarat det hela så behöver Turkiska medborgare ett Visa till de flesta Europeiska länder, men när man väl landat inom ett Schengen-land så kan man röra sig fritt mellan de andra i upp till tre månader?

Värdinnan som boardade henne hävdade att eftersom hon har just Turkiskt medborgarskap och Tyskland inte ligger inom Schengen(!) så får hon inte flyga och började istället låta standby passagerare boarda. Jag tycker detta luktar EU 261/2004 lång väg då hon ska få alternativet att bli re-routad samt få care (mat, logi eller vad som krävs) samt antagligen även 400 euro i kompensation.

Jag är ingen jurist så klart, men kanske någon här inne är och har koll på läget bättre. Vad gäller för henne i det här sammanhanget, vem har rätt?
 

agehall

Medlem
Om jag tolkar Timatic rätt, så ska inget visa behövas om hon har ett residence permit från spanien. Annars ser det ju ut som att visum behövs om man tittar här, vilket jag inte riktigt begriper.

Relevanta delar från Timatic:

Passport required.
- Passports and/or passport replacing documents must be valid
for at least 3 months beyond the period of intended stay.

Visa required, except for Holders of a Residence Permit issued
by Spain.
Visa required, except for A max. stay of 90 days (SEE NOTE
53546) for holders of a valid "D" visa issued by another
Schengen Member State For details, click here .
NOTE 53546: The max. stay is granted within 180 days.
- Information on Schengen visas For details, click here
 

agehall

Medlem
Err, ser ju i meningen efter att det förstås räcker med visum från ett schengenland.

Det känns som ett solklart fall för IDB under EU261/2004. Det är rätt illa att de inte dubbelkollar i systemen vad som faktiskt krävs tycker jag.
 
Tack för feedback!

Hon har ett Spanskt id-kort som gör henne till "EU-medborgare", gift med en spanjor. Känns oerhört snopet och jag blir arg när jag tänker på hur illa vissa personer bli behandlade.

Har sagt till henne att dra upp EU261/2004 då de har klantat till sig ordentligt den här gången.

Lufthansa kom dock till undsättning så hon lyckades flyga med dom via FRA.
 

Pho

Medlem
Om hon har det dokumenterat, så borde det väl gå att trycka till med mer än denied boarding, det låter ju som någon sorts diskriminering!
 

agehall

Medlem
Nja, vad är grunden för diskriminering? Det är en vansklig väg att gå tror jag. Men IDB är det oavsett, så börja med det och se till att skrika lite till Vueling om att deras personal inte kan gällande regler.
 
Alright. Jag har fått en uppföljning på vad som inträffade.

Min vän reste enbart med sitt EU-identitetskort. Veuling påstår att hon även måste ha ett Visa eftersom Tyskland inte är med i EU. Säkerhetsvakter fick frakta bort henne då hon inte gav med sig och hävdade att de gjort fel och att hon ska få boarda. Istället fick hon fixa biljetter med Lufthansa / Germanwings istället som enbart kräver ett ID-kort inom EU. Hon kom fram till Hamburg till slut efter ha missat halva dagen.

De två senaste dygnen har hon varit i kontakt med Vueling och försökt få upprättelse eftersom de gjort fel. Vueling är medvetna att de är ett Europeiskt bolag och att de lyder under EU's regler men att de har "särskilda säkerhetsregler" som går ovanför EU261/2004 och vägrar henne någon slags ersättning.

Vad ska hon göra? Hon är ju självklart skitförbannad på dom. Veuling har gjort fel men skyller på någon "mumbo-jumbo" regel de kör med internt. Någon som har några tips eller förslag på hur man ska gå vidare?
 

Nemo

Medlem
Finns mängder med info om 261/2004 på bc.se. Vänd dig till (ev spanska/tyska motsv till) Konsument Europa för gratis hjälp.
Nekad ombordstigning - Konsument Europa
"Har du blivit nekad att gå ombord mot din vilja
Om du nekas ombordstigning mot din vilja och inte omedelbart får service och assistans samt ekonomisk ersättning enligt tabellen ovan, så kan du reklamera skriftligen (via brev eller e-post) till flygbolaget. Skriv att du vill ha ersättning och varför. Glöm inte att bifoga kopior på biljetter och kvitton/intyg. Spara alltid originalkvitton samt en kopia på din reklamation. Använd dig gärna av reklamationsblanketten här till höger.
Om du inte får svar från flygbolaget eller får ett svar som du inte är nöjd med – kontakta Konsument Europa via länken till höger på den här sidan."
 
Toppen