Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

Jag har nu för första gången flugit med SAS irland.

Spontant, servicen var i princip identisk. Skynket var för en ganska lång stund, skulle misstänka att personalen passade på att äta lite (det var typ rätt tid på dagen för det). Samma upplägg som vanligt på serveringen och flygningen i stort. Några PAn var lite skillnad på men generellt liknande eller samma sak som vanligt på SAS mainline.

Däremot har jag svårt för det här att ingen ombord pratade något annat än engelska. Fick inte riktigt koll på varifrån alla kunde vara men flera hade tydligt engelska dialekter, det hade även kaptenen. Inget utrop och ingen service skedde på något annat än engelska.

Jag känner som att SAS har tappat sin USP. Jag har gått på SAS-flygplan i USA och omedelbart känt att det är "hemma". Det här däremot kändes som att man redan var tillbaka i UK innan vi ens lämnat gaten i Köpenhamn. Ifall SAS inte längre ska stå för Skandinavien, varför ska jag då välja SAS?

Om jag tar lite bredare perspektiv ska jag upprepa mig från vad jag skrivit flera gånger tidigare.

Jag har flugit 4 ben med "SAS" senaste dagarna, 3 av dessa har flugits av andra än SAS själva. Nordica stog för två (ett plan i SAS-målning, ett i Nordicas egen) och SAS Irland för en flygning. Nordica kändes dock mer "OK" helt enkelt för att alla ombord pratade Danska både i kabin och cockpit. Irländarna kändes inte som SAS alls, oavsett vad som stod på planet och i kabinen.

SAS har länge haft många underleverantörer, men jag har ändå vart okej med det för att det har varit flygplan och personal med bas i Skandianavien. Cimber var inte SAS egentligen men alla deras piloter hade bas i Köpenhamn och var generellt danska eller svenska. Nordica var första gången jag var med om att ingen ombord pratade annat än Engelska (till och med på tiden med Blue1 hittade man svenskspråkiga finländare dom gånger jag flög med dom). Nu börjar det bli svårt att hålla reda på hur många underleverantörer SAS har, för att inte tala om var dom är basade.

RegionalJet, osäker var basen ens är? Nordica, Estland - Flybee, UK - SAS Irland, Irland. Jag har säkert glömt något?

Utvecklingen har gått i en sån riktning att nu har bara 1 av 4 flygplan jag flugit med senaste dagarna varit registrerat i Skandinavien. En del av att flyga med SAS för mig handlar om att SAS har varit basat i Skandinavien och att man har arbetat med Skandinaviska villkor. Man har haft kollektivavtal, fackföreningar och man har betalat skatt och sociala avgifter i Skandinavien. Det har ibland inte varit positivt (arbetsplatsmöten på Köpenhamn till exempel) men det är en del av SAS för mig.

Nu har jag flugit SAS utan en enda Skandinav i besättningen, med flygplan registrerade utanför Skandinavien. Det känns som att anledningarna att flyga SAS blir allt färre, vilket är väldigt synd. Ifall jag ska flyga med ett av alla Europeiska bolag, varför ska jag då flyga med SAS och inte KLM, Lufhansa, Brussels eller BA, för att nämna några?

Jag håller med om att det Skandinaviska är en viktig del i det totala SAS-paketet. Det är en av de viktigaste anledningarna till att jag väljer SAS. Efter två veckors kringflackande i världen är det faktiskt ganska skönt när man kan hoppa på en SAS flight för att flyga hem. Och att redan där få börja prata svenska igen. Men tyvärr så verkar detta inte vara lika viktigt för den stora massan. Då verkar det mest vara priset som styr enligt devisen "lågt pris till varje pris", dvs gärna så lågt pris som möjligt även om det är på bekostnad av andra värden.
 

SK989

Medlem
Det är ju alltid svårt att veta vad den stora massan tycker i frågan om vad som är viktigast - skandinavisk besättning eller pris. När jag en gång hamnade på en SAS wetlease var planet målat som ett Iberiaflyg och samtliga i personalen var spanjorer som i utrop på engelska med stark spansk brytning sa "Välkomna till denna flygning med SAS som idag utförs av Air Nostrum" hörde jag flera ombord som var både förvånade och inte särskilt nöjda med arrangemanget då det inte direkt kändes som att man fick det man förväntat sig när man köpt en biljett med SAS. Jag tror nog att SAS på sikt förlorar kunder till konkurrenter om de inte ser till att ha i vart fall en skandinav i besättningen på SAS Irland.
 

Agö

Medlem
Det är ju alltid svårt att veta vad den stora massan tycker i frågan om vad som är viktigast - skandinavisk besättning eller pris. När jag en gång hamnade på en SAS wetlease var planet målat som ett Iberiaflyg och samtliga i personalen var spanjorer som i utrop på engelska med stark spansk brytning sa "Välkomna till denna flygning med SAS som idag utförs av Air Nostrum" hörde jag flera ombord som var både förvånade och inte särskilt nöjda med arrangemanget då det inte direkt kändes som att man fick det man förväntat sig när man köpt en biljett med SAS. Jag tror nog att SAS på sikt förlorar kunder till konkurrenter om de inte ser till att ha i vart fall en skandinav i besättningen på SAS Irland.
Den enda gång någon har uppmärksammat mig som trogen SAS-kund var ombord just Air Nostrum. Just saying.
 

jumbooze

Medlem
Den enda gång någon har uppmärksammat mig som trogen SAS-kund var ombord just Air Nostrum. Just saying.
De var nästan agressiva i sitt uppmärksammade, you are Diaaamond Right??? Tell us if you want something!!
Dock var de smidigare när man tog det på spanska.
Men jag har aldrig fått ett sådant erkännande tidigare så det var ju något iaf.
Har fortfarande inte testat Irländska varianten
 
Jag och familjen flög med "vanliga" SAS från Köpenhamn till Malaga i söndags. En "SAS MC Fly Premium" bokning i PLUS. En mycket trevlig upplevelse.

Hemresan sker dock med SAS Ireland på lördag. Får se om det blir någon skillnad i upplevelse.
 
Jag och familjen flög med "vanliga" SAS från Köpenhamn till Malaga i söndags. En "SAS MC Fly Premium" bokning i PLUS. En mycket trevlig upplevelse.

Hemresan sker dock med SAS Ireland på lördag. Får se om det blir någon skillnad i upplevelse.

Nu har vi haft vår premiärflygning med SAS Ireland. Jag har egentligen ingenting att anmärka på. Allting var på samma nivå som när vi flög till Malaga en vecka tidigare med "vanliga" SAS. Säkerhetsgenomgången, service, information från piloterna mm, var på samma sätt, med den enda skillnaden att allting gjordes på engelska. Vår heldanska besättning på utresan var istället en "blandbesättning" på hemresan. De båda piloterna var från Storbitannien, liksom en i kabinbesättningen. De övriga tre i kabinbesättningen kom från Italien, Spanien och Portugal.

Trots att allting sköttes fint från besättningen så kan jag inte förneka att det kändes märkligt att inte kunna prata svenska med dem. Det var flera som kände så. Vissa sa det t o m till besättningen. Jag gjorde inte det eftersom det faktiskt inte är deras fel eller något de kan påverka. Jag skrev istället till SAS kundtjänst om det, samt skrev det i den enkät som jag fick på mail efter resan.
 

MrDollar

Medlem
Hur kan man enklast göra för att slippa hamna på en SAS Ireland flygning? Ser man det på något sätt innan man bokar?
 
Toppen