ResenärenLars
Medlem
Jag har nu för första gången flugit med SAS irland.
Spontant, servicen var i princip identisk. Skynket var för en ganska lång stund, skulle misstänka att personalen passade på att äta lite (det var typ rätt tid på dagen för det). Samma upplägg som vanligt på serveringen och flygningen i stort. Några PAn var lite skillnad på men generellt liknande eller samma sak som vanligt på SAS mainline.
Däremot har jag svårt för det här att ingen ombord pratade något annat än engelska. Fick inte riktigt koll på varifrån alla kunde vara men flera hade tydligt engelska dialekter, det hade även kaptenen. Inget utrop och ingen service skedde på något annat än engelska.
Jag känner som att SAS har tappat sin USP. Jag har gått på SAS-flygplan i USA och omedelbart känt att det är "hemma". Det här däremot kändes som att man redan var tillbaka i UK innan vi ens lämnat gaten i Köpenhamn. Ifall SAS inte längre ska stå för Skandinavien, varför ska jag då välja SAS?
Om jag tar lite bredare perspektiv ska jag upprepa mig från vad jag skrivit flera gånger tidigare.
Jag har flugit 4 ben med "SAS" senaste dagarna, 3 av dessa har flugits av andra än SAS själva. Nordica stog för två (ett plan i SAS-målning, ett i Nordicas egen) och SAS Irland för en flygning. Nordica kändes dock mer "OK" helt enkelt för att alla ombord pratade Danska både i kabin och cockpit. Irländarna kändes inte som SAS alls, oavsett vad som stod på planet och i kabinen.
SAS har länge haft många underleverantörer, men jag har ändå vart okej med det för att det har varit flygplan och personal med bas i Skandianavien. Cimber var inte SAS egentligen men alla deras piloter hade bas i Köpenhamn och var generellt danska eller svenska. Nordica var första gången jag var med om att ingen ombord pratade annat än Engelska (till och med på tiden med Blue1 hittade man svenskspråkiga finländare dom gånger jag flög med dom). Nu börjar det bli svårt att hålla reda på hur många underleverantörer SAS har, för att inte tala om var dom är basade.
RegionalJet, osäker var basen ens är? Nordica, Estland - Flybee, UK - SAS Irland, Irland. Jag har säkert glömt något?
Utvecklingen har gått i en sån riktning att nu har bara 1 av 4 flygplan jag flugit med senaste dagarna varit registrerat i Skandinavien. En del av att flyga med SAS för mig handlar om att SAS har varit basat i Skandinavien och att man har arbetat med Skandinaviska villkor. Man har haft kollektivavtal, fackföreningar och man har betalat skatt och sociala avgifter i Skandinavien. Det har ibland inte varit positivt (arbetsplatsmöten på Köpenhamn till exempel) men det är en del av SAS för mig.
Nu har jag flugit SAS utan en enda Skandinav i besättningen, med flygplan registrerade utanför Skandinavien. Det känns som att anledningarna att flyga SAS blir allt färre, vilket är väldigt synd. Ifall jag ska flyga med ett av alla Europeiska bolag, varför ska jag då flyga med SAS och inte KLM, Lufhansa, Brussels eller BA, för att nämna några?
Jag håller med om att det Skandinaviska är en viktig del i det totala SAS-paketet. Det är en av de viktigaste anledningarna till att jag väljer SAS. Efter två veckors kringflackande i världen är det faktiskt ganska skönt när man kan hoppa på en SAS flight för att flyga hem. Och att redan där få börja prata svenska igen. Men tyvärr så verkar detta inte vara lika viktigt för den stora massan. Då verkar det mest vara priset som styr enligt devisen "lågt pris till varje pris", dvs gärna så lågt pris som möjligt även om det är på bekostnad av andra värden.