Den stora tråden om SAS Irland

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Agö, 14 Januari 2018.

  1. mischadee

    mischadee Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Kan det vara så illa att SAS Ireland inte har rätt utrustning installerad för att landa med mycket dimma? De ställde som sagt in min flight från London alldeles nyss men planet innan åkte som det skulle men det var vanliga SAS. Kan de fortfarande skylla på väder om de saknar rätt utrustning i planet eller kan jag räkna med EU kompensation?
     
  2. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast planen kommer ju direkt från fabriken, och det är stora SAS som beställt dem en gång i tiden...
     
  3. mischadee

    mischadee Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ryktena gör gällande att piloterna inte är certifierade för CAT III landningar. Läst på Facebook. Då kan de nog inte slingra sig ur EU-kompensationen.
     
  4. FF#1

    FF#1 Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Hörde av en kompis med många sas flygningar senaste åren att han inte var imponerad.
    Slöaste servicen hittils, de var grymt törstiga pga tidigare försening och därav utebliven vätskekontroll i loungen....
    Tog 15 min efter säkerhetsbältesskylten släckts innan det dök upp en vagn i Plus, i go så hade de hunnit ut och en bra bit innan :)
     
  5. M.K

    M.K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter som jag hade tur som flög med Neon som gick något försenad vid 19 från LHR ikväll.

    Bra service i plus från det svenska crewet var det också och fick både varm handduk, seatblock och choklad. :)
     
    Remington Steele gillar detta.
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Skulle tro att det ligger något i detta. Och, det borde innebära kompensation enligit EU-regler då det är något bolaget självt påverkar.
     
  7. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ska definitivt skicka in ett claim. Sånt här otyg ska stävjas!! Ska de köra SAS Ireland måste de ju se till att det inte är någon nämnbar försämring. Jag och sonen (9år) anlände från Tokyo och skulle vidare till Luleå, men det sket ju sig big time. Ska bli intressant att se hur SAS hanterar detta.
     
    h9kh9k, Bryant och Agö gillar detta.
  8. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu reser jag sällan i plus men det är mer regel än undantag att det tar minst 15 minuter för vagnarna att komma ut på Europa flighter.
     
  9. mischadee

    mischadee Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    713ACC25-BFB4-482D-BB84-028B49E221DC.jpeg Ok. Äntligen hemma på ett snöigt Arlanda. Hmm förvånande att de lyckades landa. Det var ju ändå ganska låga moln . Nä de har inte så bra koll. Beställde 3 Ringi och fick dessa. Roligt att de skiljer sig så mycket flaska till flaska. Kabinpersonalen på SAS Ireland var dock rörande överens om att den ena var apelsinjuice .

    Beläggningen var också oroväckande. De bokade alltså om alla som blev drabbade igår till första planet ut idag. Ändå var det bara halvfullt på planet. Yikes.
     
  10. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Jag såg rykten annorstädes igår att SAS Irland inte är certifierade för annat än ILS CAT I. Ifall någon önskar lite mer teknisk bakgrund säg till men i (förenklad) korthet betyder det att man måste ha minst 550m sikt för att landa, vilket gör att när det blir dimma kommer man ibland inte ner. SAS mainline har klassning för CAT III (kategori 3) och klarar därför av att landa (förutsatt att flygplan och landingsbana har korrekt utrustning) i dåligt väder och nästan noll sikt.

    Jag vet inte om ryktet stämmer, inte heller om det är avsikten att certifiera besättningarna eller inte. Jag enbart sprider vidare vad jag hört.

    Jag kan säga med ganska stor säkerhet att det inte har med flygplanet att göra, jag har sett flera A320-NEO landa i dålig sikt och även stött på NEO som vid frågan om vilken sikt som behövdes för landing svarade "zero".

    Jag har noterat att jag har en flygning med SAS Irland snart, vet inte om det ändrats efter bokning eller om jag inte kollade noga nog när jag bokade. Jag ska försöka komma ihåg att rapportera tillbaka hit efteråt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×