Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

Agö

Medlem
Avgångar som skulle gått från Arlanda (2 st), Köpenhamn, Skellefteå, Helsingfors och Oslo
Lägg till Malaga-Århus. Blev en skaplig rerouting för EI-SID igår.

upload_2018-9-16_10-42-21.png


EI-SID - Airbus A320-251N - SAS - Flightradar24
 

Agö

Medlem
Så åkte SK527 (ARN-LHR) som inställd. EI-SIA, SAS Ireland, ankom en och en halv timme sen och då föll det sig bättre att ställa in London-avgången och istället flyga irländarna till Palma de Mallorca där den kommer anlända närmare timmen sen. Resultat att även SK528 (LHR-ARN) blir inställd.

Vännerna i Oslo som väntar på det goda, nämligen SK6353 till Malaga, får vänta ett tag till. Och det gäller förresten även de stockholmare som ska hem från Malaga med SK1584, hemma lagom till soluppgången.
 

NotRyan

Medlem
Den här helgen verkar vara en katastrof för SAS Ireland till/från Malaga.
Har räknat till minst 6 inställda avgångar till Malaga hittills från i fredags.
Avgångar som skulle gått från Arlanda (2 st), Köpenhamn, Skellefteå, Helsingfors och Oslo
Vad håller dom på med ?

/ TT

Lägg till Malaga-Århus. Blev en skaplig rerouting för EI-SID igår.

Visa bifogad bild 79610

EI-SID - Airbus A320-251N - SAS - Flightradar24

Vid landning efter gårdagens SAS ireland flygning så tackade vår danska pilot för att vi flög med Scandinavian Airways :)

Så åkte SK527 (ARN-LHR) som inställd. EI-SIA, SAS Ireland, ankom en och en halv timme sen och då föll det sig bättre att ställa in London-avgången och istället flyga irländarna till Palma de Mallorca där den kommer anlända närmare timmen sen. Resultat att även SK528 (LHR-ARN) blir inställd.

Vännerna i Oslo som väntar på det goda, nämligen SK6353 till Malaga, får vänta ett tag till. Och det gäller förresten även de stockholmare som ska hem från Malaga med SK1584, hemma lagom till soluppgången.

Skaplig irrops. Inte ens Rickard kan ju vara nöjd med SAIL... Men det blir ju billigt med den lösningen.. OBS! Inlägget kan innehålla spår av ironi :D
 

fcx

Medlem
Inställningen av 528 innebar även att man fick slinga om maskiner på LHR med ARN-LHR-CPH och CPH-LHR-ARN, för att få plats med mer pax till ARN. En salig röra.
 

dino_81

Medlem
Har nu rest med SAIL några gånger och är nog ändå lika nöjd som då jag reser med vanliga SAS. Visst känns personalen lite oerfaren samt att det känns lite ovant att piloterna gör sina utrop på engelska med spansk brytning. Lite som om charmen med att resa med skandinaviska SAS försvinner.

Dock har jag fått känslan av att personalen ombord inte är lika säkerhetsmedvetna som på moderbolaget. Sista flygningen noterade jag två missar som jag tycker är ganska allvarliga. Formulerade ett mail till SAS och får se om jag får något svar.

Givetvis behöver händelsen vara symtomatiskt med SAIL, och det kanske är mina förutfattade meningar om att personal med sämre villkor inte får samma förutsättningar att göra ett lika bra arbete som personal med bättre villkor. (vill inte att detta ska bli något diskussion om arbetsvillkoren).

dino_81 skickar till SAS skrev:
Jag är en relativt frekvent resenär med SAS och reser även med andra flygbolag inom Star Alliance och i andra allianser/flygbolag som inte är med i någon allians. Av princip undviker jag "lågprisbolag" i möjligaste mån, bla. då jag vet att tryggheten för mig som resenär om något icke förutsätt skulle inträffa blir sämre men också då jag inte vill flyga med flygbolag vars personal arbetar under dåliga arbetsvillkor.

Utifrån sistnämnda blev jag något konfunderad när SAS Ireland skapades av er på SAS. Jag har rest med SAS Ireland några gånger och jag har upplevt att personalen ombord inte känns lite säkerhetsorienterade som er personal på "vanliga" SAS.

Som exempel är att säkerhetsgenomgången för de som sitter vid exit row inte är lika utförlig som annars. Jag har dock funderat om min upplevda känsla är baserad på tanken att personalen på SAS Ireland arbetar under sämre villkor än er övriga personal gör och att det då skulle gå ut över säkerheten?

I onsdags kväll flög jag med SAS Ireland från London till Stockholm, detta efter att ha blivit ombokade efter inställda SK1524, och jag noterade några, i mitt tycke, tämligen allvarliga brister hos ombordpersonalen. Jag satt på exit row (12A) och inför start var den extra säkerhetsgenomgången som den brukar. Dvs. kort och koncist.

Värre var det inför landningen. Då ankomst är efter midnatt var jag trött och satt och tittade ut genom fönstret under inflygningen över Stockholm. Plats 12B var tomt så jag och mitt resesällskap använde bordet som avlastningsbord.

Inför nedstigning informerade personal om det sedvanliga inför landning (fälla upp stolsrygg, bord och att det ska var fri sikt ut genom fönstren). Då jag satt och tittade ut uppfattade jag inte om någon genomgång av kabinen genomfördes men då jag strax inför landning tittade runt i kabinen noterade jag:

- att mittenbordet (12B) fortfarande var nere (vilket jag givetvis åtgärdade, samt lade skräpet i stolsfickan).
- att den sovande resenären på 11D (också exit row) hade stolen nedfälld.

Om personalen inte noterade detta vid den sedvanliga genomgången av kabinen eller om det ignorerats vet jag inte men jag tycker att dessa två misstag tyder på att er personal inte har genomfört en korrekt och noggrann genomgång av kabinen innan det meddelades flight deck.

Jag kommer framöver aktivt att välja bort flighter som beflygs av SAS Ireland och om det inte är möjligt kommer jag att välja ett annat bolag.

Slutligen, är SAS Ireland lika säkert som "vanliga" SAS...?

Önskar återkoppling per mail.

Återkommer när (om) jag får svar.
 

Kris

Medlem
Äntligen! Tidigare i veckan hade jag möjligheten att prova på SAS Ireland i sin rätta kontext - på resa till just Irland. Köpenhamn till Dublin närmare bestämt. En fantastisk upplevelse!

Trots annonserad 10min försenad avgång, som blev till 30min innan vi var uppe i luften, kom vi fint iväg. Härlig ljus kabin med flott SAS-logga på väggen.

I enhet med tidigare SAS Ireland-upplevelser, blev säkerhetsinfo uppläst som om det vore levererat av talsyntes. Diamond-dryck utan knorr eller frågor. Ankom målet motsvarande 30min sent. Det var veckans SAS Ireland-upplevelse det.
 

Vera

Medlem
Flög SAS Irland i torsdags från ARN till LHR, nya planet så redan där blir man ju positiv. Tycker personalen var väldigt bra och proffsig, bättre än den nordiska SAS personalen i mitt tyckte. Man gick dessutom 2 gånger och frågade ifall någon ville ha påtår på kaffet eller lite mer te, något jag inte vanligtvis ser när jag flyger med SAS. Så i mångt och mycket en väldigt trevlig upplevelse, man är också väldigt tydlig med att branda att man åker SAS Irland och inte SAS. Står detta överallt.
Håller med riktiga bra personal och service!

Det är en ganska sorglig syn att följa SAS Ireland. Otroligt mycket strul.

EI-SIA har gått med timslånga förseningar sedan rotationen Malaga-Helsingfors igår. Skulle ha flugit SK605 Stockholm-Zürich idag (10:55), den är i dagsläget två och en halv timme sen.

EI-SIB flög tom från Stockholm till Oslo i fredags som SZS9161. Skulle flugit SK811 Oslo-London men den ställdes in och planet användes inte alls i fredags. Istället kom den iväg tre timmar sent till Oslo dagen efter. Gick med förseningar hela dagen igår.

EI-SID blev i fredags NIO timmar sen ut från Malaga på väg till Köpenhamn. Innan dess hade den kört tom från London till Malaga som SZS9170...

EI-SIF blev i fredags DIV till Köpenhamn på väg från Stockholm till Malaga. Där flög den sedan vidare till Malaga och landade kl. 3 på natten. Följden blev att rotationen Malaga-Århus igår (lördag) blev sex timmar försenade åt båda håll.

EI-SIG kom iväg från Malaga på väg till Skellefteå sent igår och blev DIV till Malmö Sturup. Landade i Skellefteå kl. 2 i natt. Följden blev att Skellefteå-Malaga igår ställdes in.

Om jag vore aktieägare skulle jag nog tycka att det är dags att få svar på frågor kring detta kaos nu.
Sålt mina och inte beror det på SAS Ireland ;-) som för mig fungerat ypperligt
 
Last edited by a moderator:
Toppen