Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Link

Medlem
Så efter ett antal år som EBG har jag nu knappa 3 dagar kvar på mitt intjänande år, 87000 baspoäng på kontot + 1874 poäng från flygningar igår som inte kommit in ännu. (Men SAS kundtjänst lovar (!) att de poängen ska räknas mot mitt intjänandeår). Saknar alltså knappa 1000 baspoäng till Diamond. Är i så fall första gången som Diamond vilket ju kan ha sina fördelar. Förutom det självklara valet att flyga ihop poäng under de kommande dagarna är väl att växla extrapoäng till baspoäng det enklaste alternativet?

Tänk på att köpta poäng bakdateras 123 dagar så avvakta tills du ser på vilken sida om brytdatumet alla flyg kommer in på!
 

Steve

Medlem
Tänk på att köpta poäng bakdateras 123 dagar så avvakta tills du ser på vilken sida om brytdatumet alla flyg kommer in på!
Nu kanske det är för tidigt på dagen för mig och min förståelse, men visst ska poängen räknas till det intjänandeår som man faktiskt flög? D.v.s. mina två leg i tisdags som ska generera 1874 poäng ska landa på mitt intjänandeår som avslutas 31/8. Och de köpta poängen sen, de behöver väl också köpas på rätt sida om brytpunkten för att gälla?
 

FF#1

Medlem
Min erfarenhet är att flygningar alltid bokförs på rätt dag, om de nu överhuvudtaget kommer in.... altså de poängen dateras till den dag flygningen utfördes.

Gällande köpta poäng så sägs det att de bak-dateras 123 dagar så man kan köpa de efter ens kvalificeringsperiod har tagit slut men det är något jag inte har provat själv.
 

Steve

Medlem
Min erfarenhet är att flygningar alltid bokförs på rätt dag, om de nu överhuvudtaget kommer in.... altså de poängen dateras till den dag flygningen utfördes.

Gällande köpta poäng så sägs det att de bak-dateras 123 dagar så man kan köpa de efter ens kvalificeringsperiod har tagit slut men det är något jag inte har provat själv.[/QU
Ringde SAS Gold nyss och stämde av och mycket riktigt kan man köpa baspoäng 3 månader in på det nya intjänandeåret och få de tillgodoräknade och därmed kunna kliva upp ett pinnhål i statusstegen:)
Så nu ska jag fundera om jag ska ta en sista flight i morgon och tjäna in poängen i sätet eller köpa poäng.
 

LarsCph

Medlem
123 dage - korrekt - og kan købes efter periodens udløb

https://points.flysas.com/faq


2019-08-29_11-56-56.jpg
 

airborn

Medlem
hej,

Ber i förväg om ursäkt om detta redan har behandlats i föregående 342 sidor..

Har varit Diamant ett par år nu, men nådde inte riktigt upp till det i förra kvalificeringsperioden som gick ut 31 maj 2019.

Dock visade sig att jag var fortsatt diamant har jag har varit det fram till i fredags när jag plötsligt efter exakt 4 månader blev nedgraderad till Guld

Kontaktar SAS som säger att de har ett graceperiod på ca 2 månader, men att jag fick lite längre.

Jag tror att detta snarare handlar om att jag började strula med SEB kort som för en månad sedan skickade mig Mastercard Guld, när jag skulle ha MasterCard Diamant och att jag började maila och ringa runt för att reda ut det. (SEB skyllde på SAS om att de har skickat en fil där det står guld och SAS på SEB att jag är diamant i deras listor)

Vad är er erfarenhet av detta?

en fråga till, min fru fick ju ett Guldkort av mig och har inte heller nått upp till Guld denna kvalificeringsperiod som går ut sista november. Finns det något graceperiod även för Guld? Vi har inbokat Lufthansa flyg (light biljett) till USA 17 december med familjen och hade räknat med lounge för hela familjen och två gratis incheckade väskor.
 

Abbs

Medlem
hej,

Ber i förväg om ursäkt om detta redan har behandlats i föregående 342 sidor..

Har varit Diamant ett par år nu, men nådde inte riktigt upp till det i förra kvalificeringsperioden som gick ut 31 maj 2019.

Dock visade sig att jag var fortsatt diamant har jag har varit det fram till i fredags när jag plötsligt efter exakt 4 månader blev nedgraderad till Guld

Kontaktar SAS som säger att de har ett graceperiod på ca 2 månader, men att jag fick lite längre.

Jag tror att detta snarare handlar om att jag började strula med SEB kort som för en månad sedan skickade mig Mastercard Guld, när jag skulle ha MasterCard Diamant och att jag började maila och ringa runt för att reda ut det. (SEB skyllde på SAS om att de har skickat en fil där det står guld och SAS på SEB att jag är diamant i deras listor)

Vad är er erfarenhet av detta?

en fråga till, min fru fick ju ett Guldkort av mig och har inte heller nått upp till Guld denna kvalificeringsperiod som går ut sista november. Finns det något graceperiod även för Guld? Vi har inbokat Lufthansa flyg (light biljett) till USA 17 december med familjen och hade räknat med lounge för hela familjen och två gratis incheckade väskor.
Det är väl 3 månader grace? Och 31a Maj till 31 augusti är mig veterligen3 månader. (Juni, juli, augusti, för vindarna är varma då tralalala)
 

airborn

Medlem
tack för ert snabba svar..ja 3 månader stämmer. det är jag som fick hjärnsläpp när jag räknade :)

då innebär detta att även frun får 3 månaders grace och vi borde klara oss på julresan.

köpte biljetter CPH-LAX-CPH över jul med LH för fantastiska 2200kr per person så det hade varit toppen att slippa betala 1000kr i bagage (för mig och frun) samt ha lounge för samtliga 4 i familjen.
 

Abbs

Medlem
tack för ert snabba svar..ja 3 månader stämmer. det är jag som fick hjärnsläpp när jag räknade :)

då innebär detta att även frun får 3 månaders grace och vi borde klara oss på julresan.

köpte biljetter CPH-LAX-CPH över jul med LH för fantastiska 2200kr per person så det hade varit toppen att slippa betala 1000kr i bagage (för mig och frun) samt ha lounge för samtliga 4 i familjen.
Ha i beaktning om det är en light biljett så har du inga bagageförmåner med Star Alliance guld.
 
Toppen