Senaste nytt

Den norska rödgröna röran Corona

ante_77

Medlem
@ante_77 Jag var i Norge i mars. Jag kan upplysa Dig om att det var rejält stängt ned, de hade väldigt mycket restriktioner då.

Jag håller med om att läget kändes relativt normaliserat vid senaste resan. Jag tycker också att de är duktiga på handtvätt vid ingångar till butiker och köpcenter. Ofta stora automatiska handspritstationer. Avstånd mellan människor har dock kontinuerligt blivit sämre där.

Stavanger är förövrigt i mitt tycke en av Norges trevligaste städer. :)
Jag reste hem från Norge i början av mars och då var det på gång.
Dock så hade Norge mycket fler flygavgångar än vad Sverige hade. Undantag eventuellt för några få veckor.
 

mha321

Medlem
Jag reste hem från Norge i början av mars och då var det på gång.
Dock så hade Norge mycket fler flygavgångar än vad Sverige hade. Undantag eventuellt för några få veckor.
Under en period var ju Widerøe det bolag i hela Europa som hade flest avgångar.

Norge stängde mycket, men inte inrikeflyget. Det var mycket större än i Sverige. Men Norge har ju lite andra förutsättningar i just den delen.

Däremot tror jag de hyfsat stängde ner utriksflyget, även om det även där inte var riktigt lika nedstängt som Sverige.
 

ante_77

Medlem
Under en period var ju Widerøe det bolag i hela Europa som hade flest avgångar.

Norge stängde mycket, men inte inrikeflyget. Det var mycket större än i Sverige. Men Norge har ju lite andra förutsättningar i just den delen.

Däremot tror jag de hyfsat stängde ner utriksflyget, även om det även där inte var riktigt lika nedstängt som Sverige.
Ja, utrikesflygen var inte så många och ganska likt Sveriges avgångar.
Det som framgår är att Sverige var öppet på pappret, men möjligheterna fanns inte i någon större utsträckning.
Restauranger som dukade under då underlaget inte fanns.
Som sagt så var det nog bara några få klickar med människor som samlades i klungor och drack öl.
Blir väl lätt så när man får ”semester från jobbet”
 

M.K

Medlem
Här är en bild från mitt arkiv då jag kom till OSL för hemresa i slutet av mars. Jag kände mig väldigt ensam på utrikes. Jag tror det var två flyg ut den eftermiddagen och allt var stängt. Hemsk känsla som jag hoppas slippa uppleva igen.

F5A4920D-F93B-4FE0-BF7F-433BC5EEEFCC.jpeg
 

ante_77

Medlem
Här är en bild från mitt arkiv då jag kom till OSL för hemresa i slutet av mars. Jag kände mig väldigt ensam på utrikes. Jag tror det var två flyg ut den eftermiddagen och allt var stängt. Hemsk känsla som jag hoppas slippa uppleva igen.

Visa bifogad bild 112394

Det var inte så mycket bättre i Stockholm kan jag tänka mig. Jag slapp dock just den vågen.
Men på den tavlan så mäktade ju norge med två avgångar till Stavanger. Det tog lång tid innan ARN lyckades få två avgångar till samma destination under en och samma dag.
 

Valley

Medlem
Corona-viruset: Reiseråd

Värmland åker dit pga 1 person för mycket smittad sägs det. Sedan står väl också norska gränsaffärer med sina lobbyister och gör allt i sin makt för att gränsen skall bommas igen, igen.
Men till Oslo som är klart värre drabbat än Värmland är det OK att fara för norrmännen. :(
 

henrik l

Medlem

Det här kan bli intressant, om Oslo är på väg att bli rödlistat och tittar man på FHMs siffror är Stockholm på väg mot att komma under det magiska talet 20 smittade per 100 000 under två veckor. Stockholmarna får åka till Oslo, men inte övriga norrmän, Osloborna och "andra norrmän" kommer att få åka till Stockholm, men vad händer om "andra norrmän" och Oslobor umgås i Stockholm, måste då andra norrmän sitta i karantän, eller om andra norrmän som har varit i Oslo, ska dom sitta i karantän när dom kommer tillbaka till Trysil, t ex:eek::rolleyes::confused: Någon som vet om norrmännen har helt koll på karantänsbestämmelser om man har varit i ett rödlistat område inom landet? Skall bli intressant att följa.
 
Toppen