Senaste nytt

Den fulle SAS piloten

Alx

Medlem
Han är ju uppsagd från SAS. Men, han kan ju registrera sig vid något bemanningsbolag i ett bekvämt skatteparadis och dyka upp som chaufför på något LCC-bolag. Skulle något hända så är det ju bemanningsbolagets ansvar.....

Nu var det en SAS pilot som söp till strax innan jobbpasset började, inte någon LCC pilot. Vad får dig att tro att en LCC, bemanningsföretag eller något annat flygbolag ens skulle få för sig att anställa en alkoholiserad f.d. SAS pilot?

Skatteparadis m.m. är ju för sakfrågan helt irrelevant. Vart företag har sin skatterättsliga hemvist påverkar inte per automatik säkerheten. Det visar ju det här exemplet ganska tydligt!
 

Nystrom

Medlem
Nu var det en SAS pilot som söp till strax innan jobbpasset började, inte någon LCC pilot. Vad får dig att tro att en LCC, bemanningsföretag eller något annat flygbolag ens skulle få för sig att anställa en alkoholiserad f.d. SAS pilot?

Skatteparadis m.m. är ju för sakfrågan helt irrelevant. Vart företag har sin skatterättsliga hemvist påverkar inte per automatik säkerheten. Det visar ju det här exemplet ganska tydligt!

Du läser slarvigt eller....?
Var skrev jag att det var en LCC-pilot?

Vad är det som hindrar honom att ta anställning vid ett bemanningsbolag? Varifrån kommer LCC-bolagens piloter i huvudsak? Var påstod jag att skatteparadisens piloter är en säkerhetsrisk?
 

Alx

Medlem
Du läser slarvigt eller....?
Var skrev jag att det var en LCC-pilot?

Vad är det som hindrar honom att ta anställning vid ett bemanningsbolag?
Varifrån kommer LCC-bolagens piloter i huvudsak?
Var påstod jag att skatteparadisens piloter är en säkerhetsrisk?
Nej jag läser inte slarvigt.

Jag säger inte att du skrev att det var en LCC pilot. Du antyder däremot att en oansvarig och direkt olämplig bortskämd SAS pilot skulle erbjudas jobb på en LCC utan vidare.

Det faktum att inget flygbolag vill utsätta sig eller sina passagerare för säkerhetsfara utgör ett STORT hinder även för en LCC eller ett bemanningsföretag att anställa en direkt olämplig pilot. Varför skulle de vilja anställa honom?

Oftast kommer LCC piloterna som nyutbildade piloter med få flygtimmar bakom sig och därför bygger upp antalet flygtimmar hos en LCC. Självklart finns det även piloter som har fått gå från sina tidigare tjänster på andra flygbolag.

Jag skrev inte att du påstod att skatteparadisens piloter utgör en säkerhetsrisk. Men du antyder det indirekt genom att dra upp "skatteparadis" och företags skatterättsliga hemvist som ju för sakfrågan är helt irrellevant vid diskussioner om berusade SAS piloter
 
Last edited:

Nystrom

Medlem
Nej jag läser inte slarvigt.

Jag säger inte att du skrev att det var en LCC pilot. Du antyder däremot att en oansvarig och direkt olämplig bortskämd SAS pilot skulle erbjudas jobb på en LCC utan vidare.

Jag skrev:
"Men, han kan ju registrera sig vid något bemanningsbolag i ett bekvämt skatteparadis och dyka upp som chaufför på något LCC-bolag".

Uppenbarligen har vi olika tolkningar av den skrivningen. Det finns exempel på olämpliga piloter som via bemanningsföretag fått jobb och flugit. Huruvida man får anställning eller inte beror på vilken bakgrundsresearch bemanningsbolag eller för den delen, flygbolag gör. Referenser är viktiga, eljest riskerar man att få en mindre lämplig person som anställd
 

NotRyan

Medlem
Jag skrev:
"Men, han kan ju registrera sig vid något bemanningsbolag i ett bekvämt skatteparadis och dyka upp som chaufför på något LCC-bolag".

Uppenbarligen har vi olika tolkningar av den skrivningen. Det finns exempel på olämpliga piloter som via bemanningsföretag fått jobb och flugit. Huruvida man får anställning eller inte beror på vilken bakgrundsresearch bemanningsbolag eller för den delen, flygbolag gör. Referenser är viktiga, eljest riskerar man att få en mindre lämplig person som anställd

Jag håller helt med Nystrom här, någon som minns Thomas Salme? Vad säger att inte han skulle kunna ha varit en gammal halvalkad avskedad pilot, istället för en beslutsam målmedveten snubbe som spakade tung jet, dock utan certifikat?

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Alx

Medlem
Det finns exempel på olämpliga piloter som via bemanningsföretag fått jobb och flugit. Huruvida man får anställning eller inte beror på vilken bakgrundsresearch bemanningsbolag eller för den delen, flygbolag gör. Referenser är viktiga, eljest riskerar man att få en mindre lämplig person som anställd

Jag håller med dig! Och just det här exemplet visar ju tydligt att även SAS ibland ger jobb till olämpliga piloter och brister i antingen sin research eller sin uppföljning av sina piloters lämplighet.

Jag förstår inte vart LCC och bemanningsföretag kommer in i en tråd som handlar om en berusad SAS pilot? Inte heller vart skatteparadis kommer in i sammanhanget? Det är det för tråden irrellevanta du skrev som jag ifrågasätter syftet med! Tråden handlar om en berusad SAS pilot, inte huruvida LCC och bemanningsföretag väljer att beskattas i skatteparadis eller ens deras rekryteringsprocesser.

Frågan man skulle kunna ställa sig är om SAS skulle vara bättre än bemanningsföretag eller LCC på att rekrytera samt följa upp på huruvida deras piloter fortfarande är lämpliga som piloter? Det här exemplet rimmar ordentligt illa med den tanken.
 

Nystrom

Medlem
Jag förstår inte vart LCC och bemanningsföretag kommer in i en tråd som handlar om en berusad SAS pilot? Inte heller vart skatteparadis kommer in i sammanhanget? Det är det för tråden irrellevanta du skrev som jag ifrågasätter syftet med! Tråden handlar om en berusad SAS pilot, inte huruvida LCC och bemanningsföretag väljer att beskattas i skatteparadis eller ens deras rekryteringsprocesser.

Jag skall hjälpa dig lite på traven...

Om man har fulat ut sig på SAS genom att vara på fyllan så är man inte välkommen tillbaka till SAS, eller hur?
Det leder logiskt till, under förutsättning att man vill fortsätta utöva det jobb man älskar (att flyga) att man söker sig till en annan huvudman, eller hur?
Beroende på den huvudmannens intresse, regler, research mm så får man anställning eller inte. I LCC-bolagens intresse ligger att hyra in den billigaste lösningen för den kompetens man söker, här har skatteparadisen en fördel, eller hur?

I den logiska kedjan har jag nu knutit ihop hur en berusad SAS-pilot som inte längre är intressant för SAS, vill fortsätta flyga och måhända kan få en ny anställning i ett bemanningsföretag. Bemanningsföretaget kan ha sitt säte i ett lågskatteland som gör det intressant för ett flygbolag som vill hålla nere sina kostnader. Bemanningsföretaget får hyra ut sin personal och kanske den mindre lämpade piloten om han blev anställd. Svårare logik än så är det inte, eller hur?
 

StarFlyer

Medlem
Säg nu att personen i fråga frias även i hovrätten… kan SAS då ge honom sparken? Om han inte har gjort sig skyldig till brott enligt svensk lag, vad är då grunden till uppsägningen? (Mitt inlägg får inte tolkas som att jag tycker att han ska få fortsätta flyga, man slutar bara aldrig förvånas över hur det kan gå till i vårt land).
 

Alx

Medlem
Jag skall hjälpa dig lite på traven...

Om man har fulat ut sig på SAS genom att vara på fyllan så är man inte välkommen tillbaka till SAS, eller hur?
Det leder logiskt till, under förutsättning att man vill fortsätta utöva det jobb man älskar (att flyga) att man söker sig till en annan huvudman, eller hur?
Beroende på den huvudmannens intresse, regler, research mm så får man anställning eller inte. I LCC-bolagens intresse ligger att hyra in den billigaste lösningen för den kompetens man söker, här har skatteparadisen en fördel, eller hur?

I den logiska kedjan har jag nu knutit ihop hur en berusad SAS-pilot som inte längre är intressant för SAS, vill fortsätta flyga och måhända kan få en ny anställning i ett bemanningsföretag. Bemanningsföretaget kan ha sitt säte i ett lågskatteland som gör det intressant för ett flygbolag som vill hålla nere sina kostnader. Bemanningsföretaget får hyra ut sin personal och kanske den mindre lämpade piloten om han blev anställd. Svårare logik än så är det inte, eller hur?

Du gör väldigt många ogrundade antaganden om att LCC och bemanningsföretag skulle på något sätt vara beredda att ta större risker vid rekryteringen av piloter. Vidare tycks du ha en retorik som bygger på att antyda att bara LCC och bemanningsföretag skulle vara de enda han kan gå till. Jag förstår faktiskt inte vad som skulle hindra honom från att minst lika gärna gå till BA, AY eller något annat fullservicebolag som betalar honom en högre lön än LCC/bemanningsföretag och ger liknande arbetsvillkor som SAS gjorde. Eller ta striden med SAS om uppsägning på felaktiga grunder. Det känns ju mer logiskt att vilja göra det, eller hur?

Att LCC och bemanningsföretag skulle vara mindre nogräknade med att kontrollera piloters lämplighet betvivlar jag starkt eftersom dessa snarare ställer högre och betydligt tuffare krav på sina anställdas hälsa m.m.
 
Toppen