Söndag 11 oktober 2020
Hemresa och avslut av resa nummer 7
AMS - CDG
Söndag 11 oktober, kl 12:17, ankomst kl 13:25
Flight KL 1233, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 2C
Vi var snabbt uppe i luften och lika snabbt efter att skylten med säkerhetsbältet hade släckts påbörjades serveringen. Som den trogne läsaren så väl känner till vid det här laget, delades det ut små pappåsar med varsin kanelkringla och en liten flaska vatten till oss passagerare i business.
Jag tyckte det var värt ett litet firande att jag faktiskt hade hunnit med planet och att min väska hade hunnit checkas in. Därför fick det bli en klassisk holländsk öl, jag har nästan inte druckit någon sådan under alla resorna denna coronahösten 2020.
En på det hela väldigt behaglig flygtur, men som Magnus Uggla sjöng 1993 i låten "4 sekunder": "underbart är kort".
Vi landade en hel kvart före utsatt ankomsttid.
Jag klev av och letade mig, något motvilligt, till en av Air France lounger i terminal 2F.
Här serverades lite ätbart men jag nöjde mig med en påse chips och lite dricka, väl medveten om att jag skulle få ordentlig varm mat ombord på nästa flyg upp till Stockholm.
Klockan 15:01 kom "mask-polisen" runt på patrull i loungen och sade till folk att ta på sig masken. Tur att man hade en påse chips framför sig, låt vara med chipsen i hundratals väldigt små bitar och ett tillhörande glas coca cola. Folk hade vid det här laget alla möjliga konstruktioner av masker/munskydd. En del hade plexiglas varianter som bara precis täckte mun och näsa, dessa gjorde förstås mycket lite för att förhindra eventuell smittspridning utan förhindrade bara eventuella partiklar att flyga rakt fram. Andra hade olika tygvarianter och det hade börjat dyka upp specialvarianter med ditt favoritmärke på, ditt favoritlag i fotboll, ishockey, amerikansk fotboll och så vidare. Munskyddet hade blivit en modegrej!
Tids nog blev det dags för boarding. Det som är riktigt skönt med de här små loungerna Air France erbjuder i terminal 2F är att de ligger centralt runt avgångsgaterna. Man tar sig mycket snabbt ut ur loungen och upp för en liten rulltrappa, därefter befinner man sig mitt bland gaterna. Det måste jag erkänna är både snabbt och smidigt!
CDG - ARN
Söndag 11 oktober, kl 16:04, ankomst kl 18:46
Flight AF 1062, Airbus A319, flögs av Air France, plats: 2C
Vi blev sex passagerare i businesskabinen denna söndagseftermiddag. Det märkliga var att fyra av dem hade satt sig på rad ett, utan att de för den sakens skull verkade höra ihop. Det fanns fler platser lediga men de uppskattade väl att sitta och trängas, var och en salig på sin tro. Jag tycker mest om att sitta på rad ett för att då vet jag att min väska är garanterad i bagagehyllan ovanför eftersom inget får finnas på golvet vid rad ett under start och landning.
Vi kom upp i luften och purser påbörjade serveringen. Till min förvåning blev jag inte erbjuden mitt val av maträtt först utan serveringen påbörjades framifrån, på rad ett och det tog sin tid innan alla de fyra hade fått sin önskade mat, sitt val av dricka och tillhörande varma brödbit. När det så blev min tur erbjöds jag valet mellan den fina köttbiten eller det vegetariska alternativet bestående av bönor och morötter i någon sorts stuvning. Självklart valde jag köttbiten, den är verkligen bra! Purser letade men fick skamset komma tillbaka med beskedet att alla kötträtterna redan hade serverats! Jag fick alltså klara mig med det vegetariska alternativet.
Hade jag vetat detta hade jag sett till att äta lite ordentlig mat på flygplatsen i Paris. Antingen i loungen eller på någon riktig restaurang där. Jag hade haft gott om tid att äta en ordentlig och riktig måltid. Det här var en besvikelse!
Laxen som förrätt var som vanligt alldeles utmärkt. Väldigt fina bitar men långt ifrån vad som behövs för att mätta mig.
Jag fick hålla tillgodo med champagnen ombord.
Det är inte pursers fel att det lastas för få varmrätter men jag har så många gånger förr varit med om att jag som platinum får frågan först vid begränsat antal rätter ombord. Eftersom det inte är pursers fel kändes det meningslöst att tjafsa här ombord, finns det inte fler maträtter spelar det ingen roll vad någon säger eller önskar, det lär inte mirakulöst uppstå fler varmrätter i ugnen av sig självt. Jag ser det i varje fall som service och kvalité att purser räknar vad som levererats till planet redan innan man ger sig av och inser vad som rimligtvis är populärast. Vid begränsat antal rätter ombord hanteras situationen genom att erbjuda platinummedlemmar deras val av maträtt först. Det är ett enkelt sätt att visa uppskattning och extra omhändertagande av de återkommande resenärerna. Förfarandet har jag själv upplevt så många gånger förr att jag kommit att numera förvänta mig det här. I instruktionsboken för både Air France och KLMs flygvärdar står det angivet att platinummedlemmar skall erbjudas möjligheten att välja mat först. Här blev jag besviken och fick sitta hungrig en stor del av flygningen upp mot Stockholm. Inte blev det direkt bättre när jag mellan stolsraderna kunde se att en eller flera av passagerarna på platserna framför mig inte ens ätit upp den fina köttbiten.
Vi landade ute på Stockholm Arlanda klockan 18:46 och taxade snabbt in till terminalen. Jag tackade, trots allt, purser för dagens flygning och jag önskades välkommen ombord snart igen.
Redan på fredag, om fem dagar, tänkte jag tyst för mig själv.
Direkt när jag gick av möttes vi av fyra passpoliser samt två personer och en hund från tullen. De stod direkt på jetbryggan och det kändes som om de närmast väntade på eller jagade någon specifik, för oss sex passagerare som suttit i business var de inte alls intresserade av utan bara vinkade förbi oss. Det var inte riktigt läge eller stämning för att dröja sig kvar och försöka se eller ta reda på vad som hände.
Jag satte fart ned till bagagebandet och var glad för att jag kom ihåg att stanna till och vänta in min incheckade väska. Under den här hösten har jag nästan inte haft något incheckat bagage alls så att komma ihåg att stanna till och vänta krävde en extra mental påminnelse. Väskan kom så fint på bandet efter ett par minuter och jag hann upp till Flygbussen som avgick in mot stan klockan 19:10.
Väl inne i Stockholm var det något som pågick och det stod flera polisbilar ute med sina blåljus igång. Här hann jag ta bild på en av de civila bilarna som stod och blockerade infarten till Kungsgatan nerifrån Vasagatan.
Trots två väskor att släpa på tog jag tunnelbanan hem från centralen. På vägen kände jag att hungern kom krypande och bestämde mig för att låta Businessclass.se favoriten "Made in Sweden" leverera mat hem till mig, med hjälp av Uber Eats. Sagt och gjort, jag knappade in en beställning på en fin köttbit, den som jag hade gått miste om på kvällens Air France flygning. Märkligt nog valde min leveranspartner för kvällen att köra den långa omvägen hem till mig, vilket gjorde att han förvisso fick en lång och förhoppningsvis skön cykeltur men jag fick vänta desto längre på maten. Strax innan klockan 21:00 ringde det dock på porttelefonen och kvällens måltid kunde överlämnas.
Mätt och belåten kunde jag sedan gå och lägga mig för att dagen efter vakna upp till ytterligare totalt 180 XP och UXP poäng. Jag hade nu totalt 1470 UXP poäng på mitt Flying Blue konto och målet på 1800 UXP för Ultimate kändes, i varje fall i tanken, som ganska nära.
Man ska dock komma ihåg att det blev svårare för varje dag att flyga inom Europa vid den här tidpunkten. Flyg ställdes in i mängder och det komma nya påbud, förbud och krav för inresa i de olika länderna var och varannan dag. De olika Europeiska regeringarna närmast tävlade i vem som kunde sätta upp hårdast regler, allt för att till synes skydda den egna befolkningen. Det var mycket svårt att hänga med i alla ändringar och regler, än mindre att försöka hitta någon resa som var genomförbar överhuvudtaget.