Söndag den 20 september 2020
Min fridag i Amsterdam, del 2
Hotellet hade försett mig med ett papper som listade vilka krav som gällde vid den här tiden, dels på hotellet men även ute i samhället som helhet. Där stod bland annat att det var munskyddskrav ute på stan. Jag hade redan munskydd på mina tågresor här i Amsterdam, på flygplatsen och på flygen, i jackfickan hade jag ett par stycken i en sådan liten plastpåse som man får i säkerhetskontrollen på flygplatserna. Det hade redan blivit en vana att bära runt några munskydd för man vet aldrig när man behöver dem eller när det är krav på att man ska ha ett. När jag så kom in till Amsterdams centralstation tänkte jag att förvisso att nu vore det skönt att ta av munskyddet men är man gäst här, får man ändå respektera de regler som gäller i Amsterdam. Jag gick ut från stationen och gick mot vattnet. Här får man noga se upp för den stora cykelbanan där det konstant kommer cyklar, ofta i ganska hög fart. Amsterdam är verkligen en cykelstad och jag tror att man måste ha sett och upplevt det själv för att verkligen förstå hur central och djupt rotad cykeln är i den här staden. Särskilda cykelparkeringar i underjordiska garage vid de olika tågstationerna för att inte tala om de gigantiska utomhusparkeringarna:
På andra sidan centralstationen såg jag kanalbåtarna och kunde inte låta bli att fotografera Strömma Kanalbolagets skylt, tydligen sköter de trafiken här också:
Det var en underbar dag och jag satte mig på ett trevligt litet fik längs en av kanalerna, njöt av solen och fipplade lite med mobilen. Passade på att ringa till Flying Blues Platinumlinje för att få XP och UXP poäng även för de två flygresor som jag hade bokat denna helg men nu fattades eftersom de hade blivit inställda. Jag hade bokat en resa med totalt sex flyg, när meddelandet kom om inställt flyg bokade jag om så att jag bara fick fyra flyg. Än så länge hade jag endast flugit tre sträckor av dessa fyra och hade en kvar för att komma hem till Stockholm senare på kvällen. Normalt skall man inte kunna be om att få justeringar innan man flugit färdigt hela biljetten men eftersom jag kunde göra troligt att jag skulle ta flyget hem senare samma kväll gjordes det ett undantag. Agenten ordnade detta direkt i telefonen och räknade även ut hur många miles det var jag hade gått miste om. Såg till min förtjusning att poängen kom in genast:
De 900 UXP poäng som man ser i bilden är inklusive de poäng som jag tjänade in under kalenderåret 2019. På ett sätt skulle man därför kunna säga att jag nu, vid detta tillfälle, var halvvägs till det ultimata målet - att bli Flying Blue Ultimate. Jag hade dock fler resor kvar som jag behövde göra för att nå dit än vad jag redan hade genomfört. Det skulle krävas fem kompletta 180 UXP poängsresor till, mellan slutet av september och den 31 december 2020. Det är inte utan att jag började känna en viss press, skulle jag verkligen hinna? Skulle detta vara möjligt att genomföra? Som tröst hade jag ändå samlat ihop 847 XP poäng, som i sig skulle förlänga min vanliga Platinumstatus i nästan tre år framöver. Vid ett misslyckande med målet att bli Ultimate, då är ett antal år med förlängning av Platinum i varje fall helt okej som tröstpris.
En underbar dag, glada människor, härliga uteserveringar, cyklar överallt och - kanske viktigast av allt - ingen hade munskydd på sig!!! When in Rome, så även jag tog av mig mitt och kastade i närmaste papperskorg. Frihet!!!
Jag hittade ett ställe som serverade pannkakor med lönnsirap och beställde två stycken. Tyvärr smakade dem inte riktigt så som jag hade föreställt mig, antagligen innehöll dem inte tillräckligt mycket socker!
Medan jag satt där på uteserveringen kikade jag upp och ned längs gatan på de omkringliggande affärerna. Pengar gör ingen lycklig, heter det ju men just här kanske det fungerar för affären hette "Kauf Dich Glücklich":
Någon som inte var lika lycklig, oavsett om hon hade pengar eller inte var Anne Frank. Förra gången jag var här i Amsterdam var det en avgrundsdjupt lång kö för att besöka Anne Frank museet eller som det heter Anne Frank Huis. Då som nu fick jag vända i dörren. Jag tänkte att nu under corona kanske det skulle vara mindre turister och jodå, det var det men antalet samtidiga besökare var också hårt begränsat. Man behövde numera beställa biljetter till olika tider i förväg via nätet. Det gick överhuvudtaget inte att köpa biljett på plats. Jag hade inte reserverat biljett och tid på nätet så även denna gång fick jag nöja mig med att ha gått runt utanför huset:
Jag fick istället gå och kika på kanalerna, de vackra husen och vad jag uppfattade som väldigt många Volvobilar. Jag har inte varit så ofta i Amsterdam att jag kan säga om det blivit fler eller färre men jag reagerade på att jag såg väldigt många Volvobilar. Det kändes definitivt som om det var fler här än hemma i Stockholm.
Efter en stund blev jag både trött i benen och torr i strupen. Vilken tur att det går att åtgärda i en trevlig stad och en synnerligen trevlig dag som denna! Jag tog ett av borden precis invid kanalen, drack min öl och kikade på de många småbåtarna som kom puttrandes förbi i kanalen.
När jag skulle betala visade det sig att det här lilla ölstället inte tog utländska kort! Ägaren och jag provade men det gick inte, inte ens mitt svenska debitkort från min vanliga bank i Sverige fungerade. Pinsamt! Jag var skyldig €3.80 för ölen och hade inga kontanter på mig. Självklart erbjöd jag mig att lämna mitt ID kort och gå bort till närmaste bankomat. Nej nej, sade ägaren, det är lugnt. Se bara till att komma tillbaka hit nästa gång du är i stan och berätta för alla dina vänner om mitt ställe här. Det blev att jag fastnade med honom i säkert 20 minuter och vi pratade språk, resor och livet i största allmänhet. För att uppfylla mitt löfte om att berätta om hans ställe tänker jag nu göra hejdlös reklam för hans ölställe här:
Café Pieper
Prinsengracht 424
1016 JC Amsterdam
Telefon: +31 (0) 20 6 26 47 75
Här kan du läsa vad andra tycker, jag har ingen koppling till denna webbsida själv:
Café Pieper in Amsterdam: reviews, address | World's Best Bars
Gillar du min berättelse och är i Amsterdam, gå gärna förbi och stöd den här fantastiskt språkkunnige, trevlige och väldigt pragmatiske herren som driver stället som har anor sedan 1665! Jag rekommenderar en lika varm skön sommardag som när jag själv hade vägarna förbi - och du - kom ihåg att ta med kontanter eller ett debitkort från en holländsk bank, bara Visa eller Mastercard accepteras! Jag skämdes än en gång för att jag inte hade ens ett par Euro på mig, det har jag nästan alltid när jag är ute och reser. Denna dag hade jag, i mina förberedelser, packat ned dem snyggt i min ombordväska som normalt alltid följer mig. Nu låg den inlåst i KLM Crown Lounge 52. Innan jag gick bad jag att få hans visitkort och tänkte att jag får posta €5 i ett kuvert när jag kommer hem. Eftersom jag håller mina löften, kommer jag mest definitivt att återkomma i vilket fall som helst!
Jag fortsatte min promenad längs kanalerna och jag uppskattar verkligen de charmiga husen, deras karakteristiska arkitektur och de delbara halvdörrar som finns här. Att kunna ha "dörren öppen" utan att den för den sakens skull är vidöppen ut mot gatan känns annorlunda, kontinentalt och väldigt charmigt. Det hade aldrig fungerat i vårt kalla klimat i Norden men här passar det alldeles utmärkt! Stora fönsterpartier som släpper in rikliga mängder ljus är också något som tilltalar mig.
Det var en helt underbar dag som jag inte hade kunnat föreställa mig på något bättre vis, annat än att jag då möjligen kunde ha haft en €5 Euro sedel på mig. Dagens höjdpunkt återstod dock fortfarande!
Last edited: 28 Februari 2021