Senaste nytt

Delta - här ändrar vi flighter utan att meddela...

agehall

Medlem
Jag bokade i mars SFO-SEA-FAI-SEA-LAS med avresa i december och har förstås varit helt medveten om att flighterna skulle kunna råka ut för lite ändringar eftersom jag bokat så långt i förväg.

Någon gång under maj månad kom ett mail där jag en flight i bokningen ändrats med 20 minuter vilket på inget sätt var någon katastrof.

I augusti kände jag att det var dags att börja titta på hur det faktiskt såg ut med tider och inser då att bokningen helt plötsligt är heltrasig när jag loggar in och inser att flighten SFO-SEA kommer anlända 1h efter att SFO-FAI avgår. Till min förvåning ser jag också att "hemresan" från FAI blivit flyttad. DL2183 skulle avgå FAI 0100 den 30/12 men nu ska den avgå 1505 den 29/12! De har med andra ord snott en hel kväll från oss.

Jag kollar lite snabbt och inser att det inte finns några Delta-flighter från FAI 30/12 längre, så det är ju bara att acceptera detta.

Idag skulle jag boka lite annat som hänger på när vi kommer fram så jag tog upp bokningen och inser att vi nu helt plötsligt ska lämna FAI 0045 den 29/12 med DL688 - WTF! - nu har vi tappat ett helt dygn från vår ursprungsbokning.

Jag satte mig genast och ringde upp Delta och pratade med kundtjänst (yay!) som efter lite knappande meddelade att det finns platser på DL688 den 30/12 vilket var vad jag ville byta till. Efter lite mer knappande så meddelar han att vi har plats där nu men undrar hur jag vill betala de $1200 ändringen skulle kosta. Här bör jag få beröm för att jag inte tappade fattningen totalt.

20 minuter senare har jag äntligen lyckats få killen att förstå att jag bokat en avgång 30/12 och att det är Delta som har ställt till vår bokning och nu stulit ett helt dygn av oss. Men han kan fortfarande inte göra ändringen utan att ta betalt för den.

Ytterligare 20 minuter senare har vi gått igenom det hela med hans supervisor och nu börjar poletten trilla ner hos dem att det nog är läge att inte försöka ta betalt av mig.

Så, nu till slut har jag hemresan så som jag bokat den och vill ha den, men tänk att det ska vara så svårt att få rätt.

Varför blev det då såhär? Två saker - dels räknade jag med att jag skulle få mail om flight-ändringar vilket uppenbarligen har fungerat rätt dåligt och dels hade jag ingen egen övervakning av flighterna. (De ligger dock i tripit som inte heller lyckats varna mig vilket jag tycker är konstigt)

Kontentan är väl att om man bokar i god tid med Delta så ska man inte göra arrangemang runt sina bokningar förens ganska sent och man ska absolut inte räkna med att man blir notifierad om ändringarna. Det var ju tur jag började titta på bokningen nu och att det fortfarande fanns gott om plats kvar på flighten jag ville bli ombokad till, annars hade detta blivit dåligt.

Men tack vare att man har lite rutin på att argumentera med flygbolag och hur man ska ställa dem mot väggen när de faktiskt begår fel så slutade ju detta lyckligt denna gång iallafall.
 

Brandten

Medlem
Snyggt hanterat av dig som lyckades få till mer eller mindre (?) originalbokning med 5h förskjutning om jag tolkar flightnummer rätt. Även om jag föredrar 0100 hellre än 0600.

Det hade varit intressant att veta hur regelverket reglerar sådana här fall. Dvs om man har rätt att kräva ändring enligt sitt önskemål som du gjorde, utan att betala eller om man egentligen ska betala för att man inte accepterar den nya ersättningsflighten?
 

agehall

Medlem
Snyggt hanterat av dig som lyckades få till mer eller mindre (?) originalbokning med 5h förskjutning om jag tolkar flightnummer rätt. Även om jag föredrar 0100 hellre än 0600.
Det blir en kvarts förändring nu mot hur jag ursprungligen bokade.

Det hade varit intressant att veta hur regelverket reglerar sådana här fall. Dvs om man har rätt att kräva ändring enligt sitt önskemål som du gjorde, utan att betala eller om man egentligen ska betala för att man inte accepterar den nya ersättningsflighten?
Som jag tolkar Deltas regler när jag googlade snabbt under samtalet så får man göra ändringar i sin bokning så länge det handlar om samma dag. Problemet här blir ju att de flyttade mig från den 30/12 till den 29/12 och när jag nu ville flytta tillbaka så blev det ju byte över dygnsgränserna.
 

Mr.cake

Medlem
Sitter i samma sits som Agehall. Har en flight mellan washington och bermuda med delta. Har fått flighten ändrad 4(!) Gånger redan och det är mellan 27dec <-> 3jan som vi ska resa. Sitter man med spåkula och förbereder oväder... Misstänker kraftiga överbokningar från Deltas sida med tanke på datumen. Två av gångerna har varit utan mail, men som tur är kikar jag på appen ofta. Senaste ändring så har delta ändrat hemresan till BDA->ATL->(ändrat med +13 timmar) -> IAD. Kommer man kunna kräva att delta bokar in oss på hotell i Atlanta eller har de ingen skyldighet till detta? Är lite dålig på allt utanför EU261
 

NyfikenGrau

Medlem
Hm, potentiellt väldigt allvarligt problem ju. Nu är jag själv för resintresserad/nyfiken för att inte åtminstone någon gång gå in och kolla en framtida bokning.

Då jag själv *alltid* fått omedelbar förhandsinfo om minsta lilla ändring (även på biljetter köpta av mellanhänder och även från AF och SU ;) så sent som i år), undrar jag hur vanligt detta är och om det på något sätt är typiskt för Delta och/eller andra bolag? Jag flyger inte så mycket att jag har nåt riktigt bra underlag, men har som sagt alltid informerats om alla ändringar i förväg och aldrig överraskats av någon tid när jag kollat "My bookings" eller liknande.

Nu ser jag vad @Mr.cake skrivit, verkar som man ska passa sig för Delta..
 
Jag lägger alltid in alla mina bokningar i TripIt (verkar vara ganska värdelös, har nog aldrig fått en notifiering av dem), CheckMyTrip, TripCase samt flygbolagens egna appar. Då brukar man oftast få en notifiering någonstans, men inte alltid så det gäller fortfarande att kolla bokningarnas manuellt då och då. Sorgligt men sant.
 

Jönsson

Medlem
Jag lägger alltid in alla mina bokningar i TripIt (verkar vara ganska värdelös, har nog aldrig fått en notifiering av dem), CheckMyTrip, TripCase samt flygbolagens egna appar. Då brukar man oftast få en notifiering någonstans, men inte alltid så det gäller fortfarande att kolla bokningarnas manuellt då och då. Sorgligt men sant.
Tycker nog det där med notifieringar och uppdateringar fungerar bra i TripCase.
 
Toppen