Finns bra värde ibland med poäng + pengar, i synnerhet för Diamond.
Herr och fru Taxvalp ska tidigt i höst från USA:s västkust till Stockholm ett specifikt datum enkel resa. Inga bonusplatser (förutom ekonomi) finns med Star Alliance. Med poäng + pengar kostar det 96250 poäng per person SFO-CPH-ARN i fullt flexibel C-klass där vi dessutom drar in 16250 baspoäng per person. Netto alltså 80000 poäng i kostnad (plus lite skatter).
Jag har gjort samma sak med en resa till Chicago som jag ska göra med en kompis. Har fått award i C på hemresan, men på vägen ut kunde jag bara boka economy med Austrian (hade jag åkt själv hade jag varit OK med detta, eller mer troligit bara bokat resan som betald SAS Go, men min kompis har aldrig åkt C, så vill ge henne en bra start på resan). Hoppas givetvis på att det dyker upp awardplatser (allra helt i LH F via Frankfurt, men annars gärna på någon av SAS-flighterna, men nu har man åtminstone en backup-lösning som funkar (även om det svider rejält att betala så många poäng. Tyvärr innebär ju den här lösningen även att sannolikheten att det släpps awards i C på den flighten är ännu mindre nu när ytterligare två platser i C-kabinen nu är bokade.
Jag blev även lite kreativ med en annan lösning för att potentiellt optimera antalet spenderade poäng (men som kräver att man har ett ganska stort poängsaldo).
Visst går det bra att boka av en sådan här flexibel biljett (både i Business, men även i Plus om man bokar den som enkelresa poäng+pengar då jag tolkar biljettreglerna som att den är helt avbokningsbar) i stort sett ända fram till avgång?
I så fall har jag gjort en liten "fuling", som funkar eftersom det finns flighter till Chicago från både Stockholm och Köpenhamn. Jag har alltså bokat ARN-ORD i C för 96250 poäng per person precis som
@taxvalp ovan. Jag har även bokat ARN-CPH-ORD i Plus, vilket blir totalt ca 43k poäng billigare för mig (när jag tagit hänsyn till det faktum att jag får tillbaka något färre poäng på en resa i Plus).
Som Diamond hoppas jag nu på att få Courtesy Upgrade på resan via CPH och i så fall kan jag avboka bokningen på direktflighten så snart jag fått mailet om CU. På samma sätt kan jag annars avboka ARN-CPH-ORD-bokningen när jag inser att jag inte kommer att få CU och köra på min bokning ARN-ORD i C.
Detta bygger förstås alltså på att det är möjligt att boka av dessa biljetter nära inpå avgång (vilket jag tolkar reglerna som, så om jag har förstått fel så får någon gärna hojta till).
Först hade jag tänkt boka tvärtom (via CPH i business och direktflighten i Plus), men eftersom flighten från CPH går med en A340 (A330 från ARN) så har den större C-kabin och mindre Pluskabin (Plus är dessutom nästan fullbokat på den flighten), så borde vara högre sannolikhet till CU på den.
Nu är det bara två saker kvar att oroa sig för:
* Min kompis är glutenintolerant, så nu är frågan om man riskerar att sabba sina CU-chanser om man anmäler specialmat. Verkar inte finnas någon absolut konsensus kring detta i CU-tråden.
* Har inte fått CU på ett tag, men har en t/r till Beijing innan denna resa, så nu ska man alltså oroa sig för att få CU på den resan och på så sätt diskvalificera sig för CU på Chicagoresan.
Alla dessa svåra i-landsproblem.... Ett hårt liv.
Samma resa i cash kostar drygt 75000 kr (vilket även står på kvittot - kanske ett bra sätt att bygga spend om man är på Pandion-run?). Har samtidigt bevakning liggandes för att se om det kommer bonusplatser med bättre värde.
Du får boka av resan och begära återbetalning av 75 kSEK enligt kvittot.