Senaste nytt

Delbetala SAS resa med poäng

taxvalp

Medlem
Finns bra värde ibland med poäng + pengar, i synnerhet för Diamond.

Herr och fru Taxvalp ska tidigt i höst från USA:s västkust till Stockholm ett specifikt datum enkel resa. Inga bonusplatser (förutom ekonomi) finns med Star Alliance. Med poäng + pengar kostar det 96250 poäng per person SFO-CPH-ARN i fullt flexibel C-klass där vi dessutom drar in 16250 baspoäng per person. Netto alltså 80000 poäng i kostnad (plus lite skatter). Samma resa i cash kostar drygt 75000 kr (vilket även står på kvittot - kanske ett bra sätt att bygga spend om man är på Pandion-run?). Har samtidigt bevakning liggandes för att se om det kommer bonusplatser med bättre värde.

Likt resor inom Europa så verkar enkelresor longhaul med poäng + pengar inte generera någon prisökning per leg med tur- och returresor.
 

taxvalp

Medlem
Fast du kan ju boka t o r för 35k SEK istället för att boka en enkel för 75k SEK (full flex C plus en retur i Go Saver några månader senare som du vaskar). Fortfarande OK värde för 95k poäng men mer rättvist jämfört.

Ja, helt rätt. Gjorde inga ansträngningar för att få ner det högst hypotetiska priset men om jag skulle ha betalat i cash skulle jag naturligtvis gjort så. Får spara kvittona på 75k x 2 för ett leg att visa för barnbarnen om de undrar vad som menas med omedveten resenär...
 

Thornado

Medlem
Finns bra värde ibland med poäng + pengar, i synnerhet för Diamond.

Herr och fru Taxvalp ska tidigt i höst från USA:s västkust till Stockholm ett specifikt datum enkel resa. Inga bonusplatser (förutom ekonomi) finns med Star Alliance. Med poäng + pengar kostar det 96250 poäng per person SFO-CPH-ARN i fullt flexibel C-klass där vi dessutom drar in 16250 baspoäng per person. Netto alltså 80000 poäng i kostnad (plus lite skatter).

Jag har gjort samma sak med en resa till Chicago som jag ska göra med en kompis. Har fått award i C på hemresan, men på vägen ut kunde jag bara boka economy med Austrian (hade jag åkt själv hade jag varit OK med detta, eller mer troligit bara bokat resan som betald SAS Go, men min kompis har aldrig åkt C, så vill ge henne en bra start på resan). Hoppas givetvis på att det dyker upp awardplatser (allra helt i LH F via Frankfurt, men annars gärna på någon av SAS-flighterna, men nu har man åtminstone en backup-lösning som funkar (även om det svider rejält att betala så många poäng. Tyvärr innebär ju den här lösningen även att sannolikheten att det släpps awards i C på den flighten är ännu mindre nu när ytterligare två platser i C-kabinen nu är bokade.

Jag blev även lite kreativ med en annan lösning för att potentiellt optimera antalet spenderade poäng (men som kräver att man har ett ganska stort poängsaldo).
Visst går det bra att boka av en sådan här flexibel biljett (både i Business, men även i Plus om man bokar den som enkelresa poäng+pengar då jag tolkar biljettreglerna som att den är helt avbokningsbar) i stort sett ända fram till avgång?
I så fall har jag gjort en liten "fuling", som funkar eftersom det finns flighter till Chicago från både Stockholm och Köpenhamn. Jag har alltså bokat ARN-ORD i C för 96250 poäng per person precis som @taxvalp ovan. Jag har även bokat ARN-CPH-ORD i Plus, vilket blir totalt ca 43k poäng billigare för mig (när jag tagit hänsyn till det faktum att jag får tillbaka något färre poäng på en resa i Plus).
Som Diamond hoppas jag nu på att få Courtesy Upgrade på resan via CPH och i så fall kan jag avboka bokningen på direktflighten så snart jag fått mailet om CU. På samma sätt kan jag annars avboka ARN-CPH-ORD-bokningen när jag inser att jag inte kommer att få CU och köra på min bokning ARN-ORD i C.
Detta bygger förstås alltså på att det är möjligt att boka av dessa biljetter nära inpå avgång (vilket jag tolkar reglerna som, så om jag har förstått fel så får någon gärna hojta till).
Först hade jag tänkt boka tvärtom (via CPH i business och direktflighten i Plus), men eftersom flighten från CPH går med en A340 (A330 från ARN) så har den större C-kabin och mindre Pluskabin (Plus är dessutom nästan fullbokat på den flighten), så borde vara högre sannolikhet till CU på den.

Nu är det bara två saker kvar att oroa sig för:
* Min kompis är glutenintolerant, så nu är frågan om man riskerar att sabba sina CU-chanser om man anmäler specialmat. Verkar inte finnas någon absolut konsensus kring detta i CU-tråden.
* Har inte fått CU på ett tag, men har en t/r till Beijing innan denna resa, så nu ska man alltså oroa sig för att få CU på den resan och på så sätt diskvalificera sig för CU på Chicagoresan.

Alla dessa svåra i-landsproblem.... Ett hårt liv. :)

Samma resa i cash kostar drygt 75000 kr (vilket även står på kvittot - kanske ett bra sätt att bygga spend om man är på Pandion-run?). Har samtidigt bevakning liggandes för att se om det kommer bonusplatser med bättre värde.

Du får boka av resan och begära återbetalning av 75 kSEK enligt kvittot. :)
 

taxvalp

Medlem
Jag blev även lite kreativ med en annan lösning för att potentiellt optimera antalet spenderade poäng (men som kräver att man har ett ganska stort poängsaldo).

Mycket kreativt. Du har alltså redan lyckats boka? Har läst någonstans att samma person ej kan ha mer än en biljett till samma flight men det kanske fungerade ändå?
 

Thornado

Medlem
Mycket kreativt. Du har alltså redan lyckats boka? Har läst någonstans att samma person ej kan ha mer än en biljett till samma flight men det kanske fungerade ändå?

Nja, jag har alltså bokat Business på direktflighten ARN-ORD och så Plus på flighten som går via Köpenhamn (ARN-CPH-ORD) samma dag.
Så det funkar bra just eftersom det finns två olika flighter dit som båda är rimliga alternativ för oss att åka.
Det skulle nog inte vara något problem att boka biljetter både i Business och Plus på samma flight, men eventuellt kan det bli problem längre fram där någon kan få för sig att boka av en av biljetterna, och kanske blir något knas om man skulle få en CU också...
 
Jag har har fått biljetter longhaul-biljetter avbokade när jag råkade boka fel dag på en helt annan bokning på shorthaul. Så det kan vara en smula vanskligt. Men om man nu vill göra så, så bör man undvika att ange sitt Eurobonusnummer (om det nu går när det kommer till olika former av poängbokningar...)
 

Thornado

Medlem
Jag har gjort samma sak med en resa till Chicago som jag ska göra med en kompis. Har fått award i C på hemresan, men på vägen ut kunde jag bara boka economy med Austrian (hade jag åkt själv hade jag varit OK med detta, eller mer troligit bara bokat resan som betald SAS Go, men min kompis har aldrig åkt C, så vill ge henne en bra start på resan). Hoppas givetvis på att det dyker upp awardplatser (allra helt i Lufthansa F via Frankfurt, men annars gärna på någon av SAS-flighterna, men nu har man åtminstone en backup-lösning som funkar (även om det svider rejält att betala så många poäng. Tyvärr innebär ju den här lösningen även att sannolikheten att det släpps awards i C på den flighten är ännu mindre nu när ytterligare två platser i C-kabinen nu är bokade.

Nu löste sig detta på bästa möjliga sätt. Helt plötsligt dök det upp två platser i C (och 6 platser i Plus och 9+ platser i Go) från att ha varit helt tomt på awards på den avgången (den som jag redan hade bokat C-biljetter på med points+cash) i flera veckor. När jag kollade bara ett par timmar tidigare var det fortfarande tomt. För en gångs skull var turen dessutom på min sida så klockan var 16:45 när jag såg det så jag hann ringa till Tallinn innan de stänger för dagen och kunde boka om min award.

Gick alltså från:
ARN-VIE-ORD, Austrian economy
ORD-ARN, SAS Business

till:
ARN-ORD-ARN, allt i SAS business.

Poängpriset ökade från 90k till 100k (för två personer), men skatterna gick ner från galet höga 6800 SEK till endast 1500 SEK (inklusive ändringsavgift). Dessutom slipper vi stiga upp i ottan för att hinna med en flight som går 06:35 från Arlanda och kan åka på den mer civiliserade tiden 16:35 istället.

Så snart jag hade pratat klart med Tallinn så skyndade jag mig att genast ringa vanliga SAS-kundtjänsten för att boka av biljetten jag bokat med points+cash för att undvika att ha två biljetter på samma flight längre än nödvändigt. (nu hoppas jag att de faktiskt bokade av den flighten utan problem - hon sa att hon skulle boka av den, men än så länge finns den kvar i appen och på hemsidan och jag har inte fått tillbaka poängen än)
 

Thornado

Medlem
Så snart jag hade pratat klart med Tallinn så skyndade jag mig att genast ringa vanliga SAS-kundtjänsten för att boka av biljetten jag bokat med points+cash för att undvika att ha två biljetter på samma flight längre än nödvändigt. (nu hoppas jag att de faktiskt bokade av den flighten utan problem - hon sa att hon skulle boka av den, men än så länge finns den kvar i appen och på hemsidan och jag har inte fått tillbaka poängen än)

Nu kom meddelandet att den flighten var avbokad och frågan är om det är nu man ska börja bli lite orolig. Jag betalade ju 192500 poäng för biljetterna och nu har de betalat tillbaka 18509 poäng...
Innan jag bokade denna så hade jag först bokat C på ARN-CPH-ORD, vilken jag bokade av inom 24h (så jag kunde boka av online och behövde inte ringa in) för att boka ARN-ORD direkt istället. När jag gjorde den avbokningen så påpekade hemsidan att ett ganska stort antal poäng hade gått ut (det kan säkert ha varit 173991 poäng, vilket är skillnaden mellan de två beloppen ovan) och därför inte skulle betalas tillbaka. Jag är ju Diamond så inga poäng ska gå ut, så jag ignorerade det och bokade av och fick mycket riktigt tillbaka alla poäng.

Har inte fått något mail om avbokningen än, utan bara en notifiering i appen så jag väntar väl ett tag och hoppas att de inte är helt klara än utan att det justeras, men lite jobbigt känns det ju med 170k poäng på vift. Hoppas man inte behöver krångla alltför mycket för att lösa detta.
 
Toppen