Senaste nytt

Delayed flight pga tekniskt fel, som sedan inte blev tekniskt fel...

brykthed

Medlem
Min flight med Norwegian blev dessvärre försenad då de uppgav att de upptäckt ett tekniskt fel på planet så de fick rekvirera nytt plan som vi fick åka med och kom fram 3 timmar och 19 min sent. Så jag sökte ersättning enligt EU-förordning 261/2004. Men fick detta svar:

"Norwegian flyvning DY820 (OSL-ARN) 08.11.2019 ble dessverre forsinket med 3 timer og 19 minutter på grunn av en inspeksjon av flymaskinen for en mulig teknisk feil. Inspeksjonen avdekket ingen tekniske feil og flymaskinen ble godkjent for operasjon uten behov for å skifte tekniske komponenter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt.

Dessverre kan vi ikke imøtekomme ditt krav om kompensasjon, da denne avgangen ble forsinket som følge av forhold som utgjør ekstraordinære omstendigheter.

I noen tilfeller vil passasjerer ha rett til kompensasjon når uregelmessigheten skyldes en teknisk feil. Dette er i henhold til domstolsavgjørelsen i C-257/14 van der Lans, hvor en teknisk feil som medfører utskiftning av en komponent kan anses for å være innenfor flyselskapets kontroll og dermed gi rett til kompensasjon.

I dette tilfellet, ble ingen teknisk feil funnet og ingen komponenter ble skiftet. van der Lans-dommen er derfor ikke anvendelig og vi kan dessverre ikke imøtekomme krav om kompensasjon.

Vi beklager de ulempene denne uregelmessigheten har medført, men håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske velkommen ombord ved en senere anledning.

Med vennlig hilsen,

The Customer Relations Team"

Någon chans att överklaga och få ersättning ändå?
 

MTheC

Medlem
Min flight med Norwegian blev dessvärre försenad då de uppgav att de upptäckt ett tekniskt fel på planet så de fick rekvirera nytt plan som vi fick åka med och kom fram 3 timmar och 19 min sent. Så jag sökte ersättning enligt EU-förordning 261/2004. Men fick detta svar:

"Norwegian flyvning DY820 (OSL-ARN) 08.11.2019 ble dessverre forsinket med 3 timer og 19 minutter på grunn av en inspeksjon av flymaskinen for en mulig teknisk feil. Inspeksjonen avdekket ingen tekniske feil og flymaskinen ble godkjent for operasjon uten behov for å skifte tekniske komponenter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt.

Dessverre kan vi ikke imøtekomme ditt krav om kompensasjon, da denne avgangen ble forsinket som følge av forhold som utgjør ekstraordinære omstendigheter.

I noen tilfeller vil passasjerer ha rett til kompensasjon når uregelmessigheten skyldes en teknisk feil. Dette er i henhold til domstolsavgjørelsen i C-257/14 van der Lans, hvor en teknisk feil som medfører utskiftning av en komponent kan anses for å være innenfor flyselskapets kontroll og dermed gi rett til kompensasjon.

I dette tilfellet, ble ingen teknisk feil funnet og ingen komponenter ble skiftet. van der Lans-dommen er derfor ikke anvendelig og vi kan dessverre ikke imøtekomme krav om kompensasjon.

Vi beklager de ulempene denne uregelmessigheten har medført, men håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske velkommen ombord ved en senere anledning.

Med vennlig hilsen,

The Customer Relations Team"

Någon chans att överklaga och få ersättning ändå?
Jag har två bekanta som fått liknande svar från Norwegian, verkar som de gjort en analys av vad som ev kan fungera. En av de jag känner som råkade ut för detta svar gick (efter en del meningslöst mailande med Norwegian) vidare till ett av de företag som hjälper till att driva denna typ av process och Norwegian gav upp när det skulle upp till förhandling i tingsrätten.
 

011430121

Medlem
Efter som flygningen startar vet jag inte om du skall gå till Norska motsvarigheten till ARN eller till ARN i Sverige
Ge dig inte, det är de Norwegian vill att du skall göra.
I tråden där det skrivs om sådana här fall kan du hitta många liknande historier från olika flygbolag, det finns 5000 inlägg där
Du kanske skall be moderatorerna flytta din tråd dit.
https://www.businessclass.se/forum/...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/
 

fly4fun

Medlem
Ganska ointressant, eftersom den svenska Norwegiansidan väldigt tydligt anger att du besöker och gör affärer med en norsk handelsplats och med norska lagar.

För en svensk kund, som besöker en .se domän och sajten är på svenska, så gäller svensk lag och inget annat, oavsett vad sajten skriver.
Dessutom gäller avser det en resa till EU så EU261 gäller i allra högsta grad.
 

mha321

Medlem
För en svensk kund, som besöker en .se domän och sajten är på svenska, så gäller svensk lag och inget annat, oavsett vad sajten skriver.
Dessutom gäller avser det en resa till EU så EU261 gäller i allra högsta grad.
Språket har naturligtvis inget med det att göra. Vem som helst kan ju skriva en site på svenska, det placerar dem inte i Sverige.

Och det är många år sedan det fanns några krav på land kopplat till se domäner. Vem som helst kan köpa en, och det placerar dem inte i Sverige.

Däremot kan man säkert argumentera för att Norwegian finns som svenskt bolag och att man därmed kan argumentera mot dem. Men det har varken med språk eller domän att göra.

Sedan gäller självklart EU261 ändå eftersom den gäller även i Norge så I den frågan spelar det ingen roll.
 

MTheC

Medlem
Om flighten där problemet uppstod startade i Norge så är det där man ska lämna in klagomålet. Jag har själv lämnat in i Norge och det gick ganska snabbt och smidigt (har nu erfarenhet av det i fem EU/EES-länder och Norge var en av de enklare och snabbare, Tyskland var för övrigt klart sämst - 6 månader och inget har hänt...). Om du vill klaga i Norge så följa instruktionerna här.
 
Toppen