DeIcing vem avgör detta?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av ski, 9 December 2013.

  1. ski

    ski Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bekymret i Luleå är fyra avgångar inom 1 timme på morgonen, och när det snöat tar det cirka 20 min per plan vilket då leder till försening för efterföljande. Mitt val bli ofta första flighten SK001 för att undvika försening.
     
  2. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    De gånger jag har kommit tidigt till ARN oftast har jag åkt med 06:55 flighten och de har avisat planet flera gånger med då. Nackdelen med att komma tidigt till ARN på morgonen är dock att man kan hamna vid en utrikesgate och får åka buss.

    Tar man fakiren (6:00 flighten alltså) så kommer man oftast för tidigt till mötena i Stockholm så då kan man lika gärna sova en timme till ;)
     
  3. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Kaptenen bestämmer om man ska begära de-iceing planet. Fördelen med platta, som gärna får ligga nära runway, är att om man får stå i kö länge (större flygplatser) slipper man begära de-iceing igen, om man inte väljer en väska med längre hållbarhet i tid.
     
  4. tjock_röker

    tjock_röker Medlem


    Okej fick berättat för mig att Norwegian betalar en årlig avgift sen har fritt antal avisningar. Men det du säger kanske stämmer. Dock hade Norwegian och flera bolag rörlig för några år sen när det vräkte ner snö, den vintern åt nog upp alla marginaler.

    Det lät på folk i denna tråd som att Norwegian åker iväg med snö på vingarna för att spara pengar, något som givetvis inte stämmer. Kapten gör alltid en check och vid kallare väder begär det nästan alltid en avisning eller en deicing-check. Finns ju flera faktorer som avgör än att flygplanen står på samma flygplats.

    En liten historia för en väldans massa år sen, var när en rysskärra tackade nej till avisning fast det snöade duktigt. Vingarna var täcka av snö och likaså hela kroppen, även en hel del is. Bilarna var på plats i god tid och antog att piloten skulle ropa upp när som helst. Men döm av deras förvåning när bryggan dras och plantet börjar blinka. En förare går fram till startledaren för att koppla upp sig till cockpit(piloten svarade ej på radion). Men piloten tackar nej och säger att det inte behövs. Slutar med att två bilar backar in och blockerar pushen och vägrar flytta på sig. Blev ganska livat efter detta men killarna sa att det vägrade riskera livet på alla passagerar. Detta bolag flyger inte inom Europa mer.
     
    2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×