DeIcing vem avgör detta?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av ski, 9 December 2013.

  1. Jag menade inte på isbildning på vingarna utan temperaturen av bränslet.
     
  2. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    När du landar har du ju använt upp bränslet.
     
  3. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Förhoppningsvis inte allt bränsle :)
     
    1 person likes this.
  4. Trox

    Trox Medlem

  5. Llehs

    Llehs Medlem

    Det finns många finesser på ett järnspett.

    Bara ett fiktivt exempel.
    Om du tar ett plan som uppnått en jämviktstemperatur, hela planet inkl. bränsle. Säg 5 grC.
    Sedan vet ditt backoffice att det är billigare att tanka i Luleå. Av nån outgrundlig anledning. Men så kan det vara. Och detta är inte fiktivt.
    Du åker iväg med fulla tankar, lagom länge på hög höjd.
    Ditt plan blir kallt. Ditt bränsle hinner inta samma temperatur som omgivningen.
    Sedan landar du på nån kustflygplats med fuktig havsluft, några grader plus.

    Dina jättekalla bränsletankar är iskalla.
    Du kör en snabb turn-around och ska vidare. Du tankade fullt så egentligen har du tillräckligt med bränsle.
    Men tyvärr...
    I detta läge kan det bli så att det hinner bildas is på vingarna.

    Sedan finns det olika konsistens på avisningsvätskan.
    Man kan spruta på en "primer" i förväg som ligger kvar som en skyddande hinna.
    Sedan är tanken att denna skall rinna av pga fartvinden innan planet lämnat startbanan.

    Och jo, tanken med plattan i Luleå är att man skall underlätta återvinning av glykolerna.
    Det finns krav på att en viss andel skall omhändertas. Därför finns det även glykolsugar som åker runt och svabbar upp glykolen.

    Detta är dock återigen lite speciellt. Vissa reningsverk vill ha glykol. Det är bra för deras process.
    Det gör att vissa flygplatser får släppa ut bestämda mängder till reningsverken.

    Win-Win...
     
  6. Jag tycker att konceptet med avvisningsplatta är kanon. Då får man bort planet från gaten och kan vara mer effektiv. tex MCH gör så och det är riktigt bra måste jag säga. De kör dessutom med två bilar samtidigt vilket gör att avisningen går riktigt snabbt till skillnad från ARN där det oftast är en bil och tar evigheter.
     
  7. Paby

    Paby Medlem

    Indeed. En avisning av en B737 / A320 kostar 15-20k SEK så varje sån du kan spara in på blir till mycket bruttomarginal per flygning.
     
  8. tjock_röker

    tjock_röker Medlem


    Norwegian betalar dock oftast en årlig avgift, istället per avisning. Vet att det har det avtalet på det flesta flygplatser. Är det några som inte tar fast det behövs är det finnair.
     
  9. Paby

    Paby Medlem

    Vet inte exakt hur Norwegian betalar men det finns två vanliga prismodeller: 1) betala en fast avgift per säsong och sedan en rabatterad avgift per avisning, 2) betala en högre avgift per avisning utan fast säsongsavgift.

    Den fasta avgiften per säsong i 1) bygger oftast på antalet frekvenser per vecka, antalet veckor som räknas som "vinter" på stationen och flygplanstyp.

    Om man tar fasta säsongsavgiften plus avgifter för alla avisningar under en säsong och delar det med antalet frekvenser så brukar man en "normal" vinter landa på ett genomsnittspris på 15-20k SEK per avisning, ibland kanske så långt ner som 12k. Det är hur man än vrider och vänder på det en inte obetydlig kostnad i en värld där marginalen per flygning är någon procent, i bästa fall.
     
  10. Aurora

    Aurora Guest

    Hehe, jeg skjønner du ikke flyr mye i Norge? Deicingplattform er flyplass 1-0-1 i Norge, å deice på gate er noe jeg aldri har opplevd enda :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×