Senaste nytt

[Definitivt inte 100% live] Mot Hong Kong kamrater!

Taggen

Medlem
Om Changi är en av världens bästa flygplatser så är Soekarno Hatta dess raka motsats. Dagen till ära fick som tur var jag kliva av planet in i den nybyggda Terminal 3 på CGK. Problemet nu blev att jag hade inget utskrivet boardingpass för nästa flight till Taipei då denna var på en separat bokning och tydligen accepteras inte mobila boardingpass från CGK. Hmm… vad göra? Jag hade ingen större lust att gå ut genom immigration och checka in och sedan tillbaka genom säkerhetskontrollen. Enda möjligheten var att de kunde skriva ut passet vid gate men det var nog närmare 4 timmar tills den öppnade. Varför behövde jag ett boardingpass så tidigt då? Jo, jag behövde komma in i den enda loungen som var värd namnet och det är en tredje parts lounge. Jodå, SQ flyger first från CGK och har inte ens någon egen lounge på plats. Glömde också nämna att naturligtvis så fanns det ingen som helst markservice på CGK även om du flög i first class.

Jag gick dock bort till Plaza Premium loungen och kollade med dem. Jag hade trots allt bevis på att jag checkat in och jag hade tagit mig igenom transit säkerhetskontrollen enbart med detta bevis. Det gick bra faktiskt. De var lite fundersamma först men släppte ändå in mig. Puh.. CGK är ingen flygplats som du vill uppleva så slå ihjäl tiden i loungen var planen från början.

Det fanns en sak som jag inte gillande med loungen och det var att den låg öppen i den stora terminalen med högt i tak och stora glasfönster. Ja, det blir ljust men det var 33 grader ute och luftkonditioneringen hängde inte med vilket gjorde det rätt så varmt i loungen. De hade några fläktar här och där som iaf. gjorde luften lite drägligare men det var inte trevligt. Trevlig utsikt var det dock.

IMG_0400.JPG


IMG_0399.JPG


IMG_0396.JPG
IMG_0396.JPG


Avgångshall CGK
IMG_0397.JPG


Lounge utsikt
IMG_0405.JPG


IMG_0406.JPG



Kontorsoktagoner
IMG_0409.JPG


IMG_0410.JPG


IMG_0411.JPG


IMG_0412.JPG



Maten var ok men inte mer. De hade en station med kockar som lagade mat år dig men du kunde mer eller mindre bara välja en eller möjligen två rätter och sedan hade de det vanliga upplägget.

IMG_0403.JPG


Efter att ha suttit i den där värmen ett tag så blev det dags för en dusch och de hade de som tur var och ingen kö var det heller.

IMG_0415.JPG


IMG_0416.JPG


IMG_0417.JPG


Jodå, då Howard är svart blir han varm snabbt så han fick testa också.
IMG_0418.JPG


Snart dags för boarding för första gången på EVA Air. Blev en kort post idag. Skall försöka öka tempot.
 

pep

Medlem
Plaza Premium Loungen i T3 paa CGK er fin for mig, der ikke er vant til First Class Lounges: fabelagtig udsigt i 3 retninger, god buffet (ud over friske retter fra "mad-stationen") der ogsaa har masser af frisk frugt. Godt internet, god plads (der kan vaere op mod 200 personer?) og masser af sektioner med lys eller moerke. Ingen champagne og kun Heineken beer ud over et par vine. Har vaeret der 4 gange det sidste halve aar.
 
Last edited:

Taggen

Medlem
Plaza Premium Loungen i T3 paa CGK er fin for mig, der ikke er vant til First Class Lounges: fabelagtig udsigt i 3 retninger, god buffet (ud over friske retter fra "mad-stationen") der ogsaa har masser af frisk frugt. Godt internet, god plads (der kan vaere op mod 200 personer?) og masser af sektioner med lys eller moerke. Ingen champagne og kun Heineken beer ud over et par vine. Har vaeret der 4 gange det sidste halve aar.
Visst, den är inte katastrof men nu var det för varmt då ventilationen inte var bra i terminalen så det var inte behagligt att vara där.
 

Taggen

Medlem
Sedan var det alltså dags för min premiär på EVA ”Hello Kitty” Airlines. Eller som den gamla klassikern…

"EVA, EVA, alla ropar efter EVA"

Det blev lite nervöst bara då jag hade enbart 1 h och 5 min i Taipei och nu började förseningsminuterna ticka på. Skulle det bli en natt i Taipei? Det slutade med en försening från CGK med 40 min om jag minns rätt. Nu fick piloten gasa på bra om vi skulle hinna.

Nåväl, debuten på EVA var efterlängtad så det var bara att procastinera problemet och kliva ombord i den skogsgröna inredningen. Detta var EVA’s 777 med omvänd fiskbenskonfiguration i business class. Spolier Alert! Jag föredrar personligen 777:an framför 787-9 då jag fann att stolen i 787-9:an inte föll mig i smaken. 777:an är bekvämare enligt mig.

Ingen Hello Kitty kärra från CGK.
IMG_0423.JPG


Snart boarding... Skylten visade för övrigt "On Time" trots att vi boardade 40 min efter ordinarie avgångstid.
IMG_0424.JPG


Mulle-stolen. Bekväm var den dock.
IMG_0426.JPG


Inte det senaste, men funktionellt.
IMG_0427.JPG


Temporärt kunde jag ha väskan där men plats under flygningen fanns det inte så det fick bli hyllan.
IMG_0428.JPG


Alltid speciellt med en stol som är vinklad mot fönstren.
IMG_0429.JPG


IMG_0430.JPG


IMG_0432.JPG


Man kunde använda mellanrummet som lagringsutymme men det innebar klämrisk med matbordet.
IMG_0434.JPG


Schampoo..
IMG_0435.JPG


Menybilder
IMG_0436.JPG


IMG_0437.JPG
IMG_0438.JPG


IMG_0439.JPG
IMG_0440.JPG
IMG_0441.JPG


IMG_0442.JPG
IMG_0443.JPG


Upp i det blå.
IMG_0446.JPG


Obligatorisk
IMG_0448.JPG


Förrätt. Sashimi och något krabbkött, helt ok. Maten hade jag förbeställt på EVA's hemsida. Inte som SQ Book the Cook men väl förval från ordinarie meny.
IMG_0450.JPG


Huvudrätt var Biff tror jag.
IMG_0451.JPG


Efterrätt
IMG_0453.JPG


Toalett
IMG_0457.JPG


IMG_0458.JPG


Kabinbilder. Mysig kabin, inte alltför stor.
IMG_0459.JPG


IMG_0460.JPG


Howard diggar EVA.
IMG_0462.JPG


Kvällsbelysning med natthimmel
IMG_0464.JPG


Konst
Visa bifogad bild 101307

IMG_0472.JPG


Jodå, tack vare supereffektiv transfer där vi landade vid gaten bredvid planet till Hong Kong och ingen kö alls i säkerhetskontroller samt att EVA Air höll planet och vi möttes vid gate av en representant som eldade på så hann jag med Hong Kong planet. Bra gjort EVA och TPE var en extremt smidig flygplats att byta på. Nu var det dags att sätta sig i en liten A321 istället. Dock med riktiga business stolar.

IMG_0473.JPG


Lite till åren komna men väldigt bekväma.
IMG_0475.JPG


IMG_0477.JPG


IMG_0479.JPG


Maskinen jag kom med
IMG_0482.JPG


Nu flugit 777 och A321. Innan resans slut skulle jag testat 4 av sex möjliga EVA Air flygplan.
IMG_0483.JPG


Fick tom. mat på en 1h 11 min flygning.
IMG_0485.JPG


IMG_0487.JPG


Tydligen någon annnan figur på detta flygplan.
IMG_0488.JPG


Så var jag alltså äntligen i Hong Kong efter 6 flighter och skulle vara på marken i två dygn. Trevligt blev det.
 

Attachments

  • IMG_0452.JPG
    IMG_0452.JPG
    111 KB · Visningar: 282
  • IMG_0491.JPG
    IMG_0491.JPG
    85,6 KB · Visningar: 251
Toppen