Senaste nytt

[Definitivt inte 100% live] Mot Hong Kong kamrater!

Så placerades alltså baken ytterligare en gång i LH’s första klass stol och ja, den är bekväm helt klart. Denna gång var dock inte funktionaliteten 100% då läslampan inte fungerade. Vi var totalt enbart tre personer i kabinen och de två andra satt på rad 1 i mittensätena så hela rad 2 var till mig. Detta innebar givetvis att sängen bäddades i en separat stol.

Besättningen som servade första klass denna kväll var nog LH’s mest seniora besättning då samtliga dessa paranta damer nog började närma sig pensionen med stormsteg. Jag hade inte tur denna gång då det inte fanns intresse eller kunskaper att föra en konversation på engelska med damen som hade min gång. Jag fann dessutom att hon pratade tyska med mig vid flera tillfällen trots att vi hälsade på engelska. Nu begriper jag en del tyska men jag tycker att det är förbannat arrogant beteende. Det är några år sedan tysk=übermenchen var en vedertagen sanning. Hon skäpte sig dock och körde sedan det mesta på engelska men jösses vad de behöver lite yngre och hungrigare förmågor i första klass. Jag förstår att de har en strikt senioritetslista men jag undrar om det alltid är av godo för kunderna. Kanske beror det på att de tyska direktörerna som trots allt är de flesta och viktigaste kunderna vill ha det så och inte någon snärta/snärt som förvisso pratar både tyska och engelska men inte står i begrepp att vinna dessa grånande herrars respekt. Trist att man måste kunna flytande tyska för att njuta av LH först klass fullt ut.

Jaja, nog med raljerande. Dessa punkter har redan avverkats så många gånger på BC.

Necessären denna gång innehöll tyvärr samma skräp som vanligt och de hade en slags låda som iofs såg användbar ut men med ett stort pråligt kromfärgat Lufthansa First Class-emblem som gjorde det lite avtändande att spara.

Visa bifogad bild 100610

Ett stort plus denna gång var dock tofflorna som nog var de bästa jag fått på ett flygplan. De tas tillvara på. Extremt sköna.

Visa bifogad bild 100611

Det är mycket bättre att erbjuda något som gästerna vill behålla istället för skräp.

Jag behöll också den bajsbruna pyjamasen som satt bra. Dessutom har de lärt av SQ vilken typ av byxor som är bra så nu var det mer pyjamasbyxor snarare än joggingbyxor.
Visa bifogad bild 100619


Maten har redan avverkats men som sagt frukosten gick att äta denna gång.

Visa bifogad bild 100620

Någon tysk shopping blev det inte efter den här bilden.

Visa bifogad bild 100613

Howard han kröka han också innan vi började inflygningen mot Beijing med vacker arkitektur som synes. Får det svanska miljonprogrammet att framstå som ett kvarter i mängden.
Visa bifogad bild 100612

Den bruna nationen

Visa bifogad bild 100615

Visa bifogad bild 100616

Visa bifogad bild 100617

Visa bifogad bild 100618

Efter landningen möttes jag av en ung man med en skylt med mitt namn på som skulle föreställa någon form av eskort(!) Hans jobb var att föra mitt handbagage till säkerhetskontrollen för transitpassagerare och där sa han att han inte kunde ta mig längre. Förstod inte riktigt meningen med detta men byråkratiska regler satte väl stopp som vanligt. Han adderade som ni förstått 0 i värde då han inte kunde ta mig igenom säkerhetskontrollen utan väl där fanns ingen fast track eller snabbare hantering så det var bara att ställa sig i kö. En hel hög med frågetecken framför mig som hade 0 framförhållning så väskor fick öppnas och varenda lite burk analyseras. De öppnade min väska också pga. att jag hade hårvax (nej, inte flytande) och en deodorant (nej, inte flytande den heller) inpackat i väskan. Jag kom igenom till slut och du vet du är i Kina när du ser följande skyltar.

Bra att veta
Visa bifogad bild 100621

Speciellt att inte hoppa i hissen är viktigt.
Visa bifogad bild 100622

Inte helt säker på vad som menas.
Visa bifogad bild 100623

Denna var klistrad runt hela loungen. Tydligen vanligt att folk faller ner.
Visa bifogad bild 100624

Kanske inte helt rätt ordval. Så många tar väl inte rulltrapporna.
Visa bifogad bild 100625

Nödvändig skylt när affären låg runt hörnet.
Visa bifogad bild 100626

Några timmar att slå ihjäl så började med att kolla shoppingen och ja, kineser vet hur man kränger dyr sprit i schyssta flarror.

Visa bifogad bild 100627
Visa bifogad bild 100628

Visa bifogad bild 100629

Visa bifogad bild 100630

Visa bifogad bild 100631

Visa bifogad bild 100632

Dyraste cognacen jag hittade gick på 196 000 Yen, alltså över 200 000 SEK. Fin julsprit som sagt.

Luktar bäver och surkål gör man efter 9 timmar i luften så det var dags för en dusch så jag gick bort till första class loungen i T2 men där blev det stopp då båda duscharna var out-of-service så det blev till att knalla bort till business-loungen och när jag fick en fungerande dusch så kunde jag förstå varför en kinesisk dusch var out-of-order ibland.

Stylish
Visa bifogad bild 100633

Skönaste är väl den gul-svarta tejpen på golvet.
Visa bifogad bild 100634

Visa bifogad bild 100635

Inte helt lätt att lista ut.
Visa bifogad bild 100636

Halvbra hantverk.
Visa bifogad bild 100637
Visa bifogad bild 100638

Jodå så att...
Visa bifogad bild 100639

Visa bifogad bild 100640

Konstinstallation
Visa bifogad bild 100641

Howard fick sträcka på fjädrarna iaf.

Visa bifogad bild 100642

Nåväl, ren blev jag till slut och luktade nu nytvättat badlakan. Bort till första klass loungen igen och hitta en position. Utsikten var bra och det var gott om plats samt att du kunde äta en del av maten men resten är bara mediokert på sin höjd. Långt ifrån första klass och kändes mer som en PP-lounge fast inte lika mycket folk. SQ och LH (räknar inte CA) som kör ordentlig första klass till PEK borde klia sig i huvudet och fundera på hur pinsamt det är när de som lägger upp 50 000 för en flygbiljett hamnar här.

Visa bifogad bild 100643

Visa bifogad bild 100644

Visa bifogad bild 100645

Visa bifogad bild 100646
Visa bifogad bild 100647

Visa bifogad bild 100648

Visa bifogad bild 100649

Visa bifogad bild 100650

Visa bifogad bild 100651

Visa bifogad bild 100652

Visa bifogad bild 100653

Visa bifogad bild 100654

Visa bifogad bild 100655
Jag var förvarnad dock så förväntningarna låg under -276 grader Kelvin så någon chock var det inte tal om. Lite förvånad dock att O’Learys hittat till Kina men så är det med globalisering.

Visa bifogad bild 100656

Till slut var det dags att lämna Chinatown och dra vidare till nästa köpcentra, Singapore. En åtta år gammal A380 väntade vid gaten och sedermera utrustad med gamla Suites. Jag hade flugit nya Suites i början av oktober så nu var det dags att jämföra. Ingen speciell markupplevelse för suites på PEK, det stod klart tidigt. Det enda som påminde om att jag skulle åka lite finare än alla andra var att iaf. En purser möte mig precis innan jag klev på planet för att eskortera mig till min plats vilken kan var svår att hitta när det är 12 platser. Det är så många säten att hålla reda på och då är det skönt att ha någon som visar vägen.

Visa bifogad bild 100659

Visa bifogad bild 100660

Visa bifogad bild 100657

Visa bifogad bild 100658

Mera kommer men sova först!
Bra cliffhanger!!!
 

Taggen

Medlem
Efter att funnit till mig tillrätta i Suiten skulle det frågas om pre-departure dryckes val och pga. löjliga bortförklaringar som lagar och regeler så kunde bara servera Dompa på marken. Pursern hade inte hängt med så först var det Krug som var andrahandsvalet men det visade sig att det var den nyare Tattinger Comtes des Champagne som gällde. Inte lätt att ha koll ibland. Intrycket av gamla Suites är bra. Det är stor skillnad när första klass ligger på nedanvåningen på en A380 istället för där uppe. Utrymmet där nere är så mycket större vilket behövs med tanke på storleken på sviterna. De är ordentligt tilltagna och extremt privata när man stänger dörren och drar för "fönstren". Dock måste jag säga att stolen är trängre 'n på 777 där iofs. du får plats två stycken i bredd och det går inte på A380:n. Då jag reste själv blev det ingen test av dubbelsängen denna gång.

Stolen är bekväm.
IMG_0259.JPG


Inga problem med min tjockis-Rimowa under ottomanen.
IMG_0299.JPG


Benutrymme. Skärmen sitter väldigt högt tyckte jag.
IMG_0288.JPG


Fönster, helt hopplöst på A380 och en massa trä emellan. Inte speciellt intressant att titta ut genom dessa alltså.
IMG_0261.JPG


Sidobord men infällt matbord
IMG_0262.JPG


Typ all förvaring som fanns förutom ett lite fack för tidningar.
IMG_0264.JPG


"Fönstren"
IMG_0265.JPG


Grannar, tror vi var tre stycken i kabinen.
IMG_0266.JPG


Dubbeln
IMG_0267.JPG


Stort utrymme
IMG_0268.JPG


Dasset höll medioker storlek och inte mycket till Första Klass.
IMG_0290.JPG


IMG_0292.JPG


Äta bör man som sagt och nu började det uppdagas att besättningen inte hade någon av sina bättre dagar. De var trevliga som SQ brukar vara men idag servicen alldeles för långsam. Jag smakade på'tattingern och konstaterade att 'krug är godare. Har slutat besälla Lobster Thermidor med SQ Book the Cook efter ett par undermåliga upplevelser så det fick blir rostad anka istället.

Menyn.
IMG_0272.JPG


En på marken och en i luften.
Förrätter
IMG_0293.JPG


Rostad anka med nudlar
IMG_0294.JPG


Enkel efterrätt
IMG_0295.JPG


Vilodags med stängda dörrar
IMG_0296.JPG


Filt ingick.
IMG_0297.JPG


Strax innan landnig kom de med mintkarameller serverade med julgransbelysning och två nallar. Udda.
IMG_0302.JPG


Efter landning.
IMG_0303.JPG


Inte deras bästa gång men de jämför jag bara mot när SQ har en bra dag. En SQ-besättning som inte har sin bästa dag är vad LH orkar med när de är på topp.

Nä, den här blev lite kortare då jag måste sova innan sightseeingen börjar i Taipei imorgon.
 

Attachments

  • IMG_0273.JPG
    IMG_0273.JPG
    70 KB · Visningar: 257

Brandten

Medlem
Aminity kit praktiska "lådan" är en klockförvaring/låda. Kudden används alltså inuti lådan, men du kanske listade ut det.

Har en själv jag nog aldrig kommer använda så kommer snart ut på tradera eller något. :)
 

Taggen

Medlem
Vaknat och tyvärr är det skitväder i Taipei med 17 grader och regn. Vi får se hur mycket sightseeing det blir idag. En tur till stan blir det iaf.
 

Taggen

Medlem
Ja, det här med semi-live är inte lätt. Inte lätt att hålla tempot och intresset uppe. Har nu hamnat i Senator-loungen i Wien och väntar på resans sista leg och rapportmässigt har jag inte ens kommit fram till Hong Kong. Jaja, har man sagt A får man säga B.

Att anlända till Changi är alltid speciellt men inte med SQ Suites då det saknas någon form av marktjänst. Du måste tom. gå själv till ditt transit hotell eller lämplig lounge… jösses. Fördelen är väl att man kan gå runt i en av de bättre flygplatserna i världen om inte den bästa. Det är bara på Changi man har dekorationer i klass med ett amerikanskt villakvarter. Ytterligare en fördel med Changi jämfört med mer luftigare flygplatser på varma ställen var att de har vett att inte ha en takhöjd så att du får plats med Kebenekaise under vilket gör det betydligt enklare att hålla kylan.

IMG_0310.JPG


IMG_0306.JPG


Precis, inte så svårt att kyla ner dessa korridorer.
IMG_0322.JPG


Bara på Changi har men en park med solrosor utomhus.
IMG_0327.JPG


Bara på Changí har man en biograf
IMG_0325.JPG


Bara på Changi kan man spela Playstation
IMG_0326.JPG


Bara på Changi har man en LH First Anka i jätteformat. Rätt lik Howard eller hur?
IMG_0333.JPG


Bara på Changi har man en vägg av Whiskey
IMG_0334.JPG


En unik flygplats eller hur? Förutom då att de har en O'Learys även här.
IMG_0332.JPG


Då jag anlände sent på kvällen och hade en tidig morgonflight blev det till att investera 100 SGD för sex timmar på Ambassadeur Transit Hotel T2. Riktigt bra standard och en efterlängtad säng efter nästan två dygns resande.
IMG_0311.JPG


IMG_0316.JPG


IMG_0317.JPG


Howard fick testa spafaciliteterna och verkade nöjd. Kinadusch var inget för honom.
IMG_0319.JPG



Varför ingen TPR under mitt besök denna gång trots att @Johans00 annonserade att han skulle hänga där?

1) Jag behövde vila i en säng och hade sex timmar så ingen sängfösare
2) Avgången morgonen efter var från T2 och orkade inte åka fram och tillbaka
3) Jag anlände till T2
4) Det finns en första klass del i SilverKris loungen på T2

Det blev alltså frukost i SilverKris första klass del T2. En helt ok lounge med godkänd frukost. Inte som TPR men tillräckligt bra med tanke på att jag spenderade så lite tid där.

Baren, inte läge 0600 på morgonen men utbudet var inte så imponerande ändå
IMG_0338.JPG


Matsalen
IMG_0340.JPG


Porslin i långa rader
IMG_0341.JPG


Asiatisk frukost
IMG_0342.JPG


Plats
IMG_0343.JPG


Läder
IMG_0344.JPG


High-tech
IMG_0346.JPG


Vitaminer
IMG_0348.JPG


Mer Asienfrukost
IMG_0349.JPG


Inte Asienfrukost
IMG_0350.JPG


Efter frukost så blev det inte så mycket mer dramatik utan det blev till att gå till gate och kliva på helt enkelt. Kabinen var inte helt oväntat av det äldre slaget med öppen planlösning som det heter på svenska. Dock måste jag säga att jag fann stolarna ovanligt bekväma trots att man kunde sitta två i bredd men att få plats med en tjockis-Rimowa under ottomanen blir man inte trött på nu när jag sitter i en halvtrång Thomson Vantage stol på EVA Air. Missförstå mig rätt, den stolen har sina fördelar och det är ju trots allt bara business class och inte first på EVA men när det gäller att kunna breda ut sig och hitta en komfortabel sov eller lounge-position så är SQ gamla first stolar mycket bra. Bättre än Lufthansa First t.ex. Enda nackdelen är att skärmen sitter för högt.

Morgonens ök
IMG_0352.JPG


Luftigt bakom första klass
IMG_0354.JPG


IMG_0357.JPG


Öppen planlösning
IMG_0356.JPG


Härligt nedsuttet, söderfisit 70-tals läder á la Cadillac. Ungefär lika bred som en Cadillac också.
IMG_0359.JPG


Kontroller från förr
IMG_0364.JPG


Utsikt
IMG_0368.JPG


Mer luft
IMG_0369.JPG


Tjockis-RIMOWA fann sig till rätta.
IMG_0384.JPG


Riktiga hörlurar.
IMG_0371.JPG


Jul i första klass
IMG_0391.JPG


Då flygningen enbart var 1 h och 20 minuter till Jakarta var det inte läge för full tre-rätters meny men du kunde fortfarande förbeställa frukost och i mitt fall det innebar det våfflor med grädde vilket var förvånansvärt bra dvs. inte stenhårda.
IMG_0370.JPG


IMG_0385.JPG


Fort gick det och märkligt är det att SQ flyger detta lilla hopp med en gammal första klass. Det har dessutom flögit denna sträcka ett tag så man undrar. Den brukar vara vidöppen dessutom för award-bokningar. Tänk om vi kunde få detsamma i Norden...
 
Toppen