Senaste nytt

[Definitivt inte 100% live] Mot Hong Kong kamrater!

zippan

Medlem
Har nu hamnat på CGK efter det korta hoppet från SIN med SQ i First i deras gamla 777-300. Måste säga att nyare first Class stolar inte alltid är bättre än gamla. Satan vad plats det var i detta gamla säte. Man kunde bre ut sig hur mycket som helst och ditt handbaggage fick plats under fotstödet framför dig. Hade nog velat testa denna stol på en långflygning.

Nåväl, nu har jag några timmar att slå ihjäl så jag skall försöka komma ikapp så vi får hoppa tillbaka ett par dagar.

Efter den grymt smidiga säkerhetskontrollen till FCT var jag inne och det var ett bra gäng som jobbade idag. Tycker det är synd att besättningen i luften inte alltid håller samma klass....

Julsprit för den som glömt handla. Spana speciellt in det tyska slipsförrådet som säkert kommer till hands när man kliver in i FCT.
Visa bifogad bild 100527

Jodå, det är FCT vi pratar om så givetvis så skall Gin ha en egen hylla
Visa bifogad bild 100531

... likaså virket i form av tonic water. För att vara det tyska premiumresandets högborg är de förvånansvärt stora anglofiler.
Visa bifogad bild 100532

Whiskeyn hade också i det närmaste en egen hylla.
Visa bifogad bild 100530

Vet ej var detta var reklam för men någon har nog betalat bra.
Visa bifogad bild 100529

Innan man förtär dryck i FCT måste man äta något så "second breakfast" kom väl till pass. Observera julgranen.
Visa bifogad bild 100528

Egg Benedict fick det bli. Neeee.... inte den bästa jag ätit då brödkvalitén inte håller hög klass.
Visa bifogad bild 100533

Efter frukost fick det bli en liten upptäcksfärd mot toaletten för tanktömning.
Visa bifogad bild 100534

Visa bifogad bild 100541

Hur de tänkte här får någon annan förklara. Ser ut som ett gigantiskt läppstift men det är alltså en skoputsningsmaskin. Varför man nu väljer att ha en sådan på toaletterna.
Visa bifogad bild 100542

Övrigt upptäcksresande i FCT.
Visa bifogad bild 100535

Visa bifogad bild 100536

Visa bifogad bild 100537

Visa bifogad bild 100538

Dekoration i FCT. Inte så juligt och vet ej om trädet kommer att ge några oliver.
Visa bifogad bild 100539

Nåväl... dags att slå läger och jobba. En nackdel med FCT enligt mig är att det finns för få arbetsrum så jag fick vänta en stund innan något blev ledigt. Schkandal!! Notera att min mörkbruna Rimowa smälter in bra i FCT då det är mycket av inredningen som är fyra nyanser av brunt.
Visa bifogad bild 100543

Visa bifogad bild 100544

Pass 1 avklarat och då blir det lunch. Buffelmozarella med tillbehör och färsk sparris.
Visa bifogad bild 100547

Givetvis Das Wienerschnitzel som smakade utsökt. Det bubblade lite av varje i glaset.
Visa bifogad bild 100548

Att vara hungrig i FCT är inte ett problem du kommer ha, tvärtom.
Visa bifogad bild 100549

Visa bifogad bild 100552

Visa bifogad bild 100550

Visa bifogad bild 100546

Tom egen slaktmaskin. Här gäller det att hålla fingrarna i styr efter all champagne.
Visa bifogad bild 100551

Efter pass två var det dags för en dusch och givetvis adopterades en anka som döptes till Howard efter C-films klassikern "Howard, the duck".
Visa bifogad bild 100553

Visa bifogad bild 100556

Färgglada Etro-flaskor
Visa bifogad bild 100554

Badrock i en lounge.... En flaska bra champage till den som tar en dusch och går ut och sätter sig i cigarrummet i badrock och röker med en cognac och sedan körs till planet i samma badrock. Stort minus att alla badrum med badkar var out of order.
Visa bifogad bild 100555

Efter pass två blev det dags för en enkätintervju där en LH-representant frågade om vad jag tyckte om FCT och LH First. Jag framförde kritik mot att ankomstservice inte alltid fungerar på outstations. Jag har ett bra exempel från DFW och ett horribelt från JFK. Jag kritiserade också maten och just den dagen så var min egg benedict inte bra. Framförallt brödet var inte bra. Jag klagade också på att det var för få arbetsrum i FCT och för få vilorum. Jag framförde dock beröm för att skjuts till och från planet alltid fungerat bra och att just idag var det bra personal i FCT som var lagom uppmärksamma utan att vara påträngande eller ignoranta. Jag berömde också dryckesutbudet. Vi diskuterade också loungerna på outstations och där sa jag som det var nämligen att de suger förutom möjligtvis First Class dining på JFK. Jag drog upp skräckexemplet med Uniteds gamla Global First lounge på Chicago som jag tyckte var skit för en First Class lounge. Kände mig som en storfräsare när jag sade att det var 5:e gången jag flög LH First.

TACK BC!

Efter intevjun var det dags för boarding och den sedvanliga ritualen. Personal kommer med pass->Hissen ner en våning->Kontroll av Pass och boardingpass->Ut i Porsche (Privat naturligtvis)->Iväg till gate->Upp i privat hiss->Väskan skjutsas av chaufför till min plats->Arslet landar i sätet
Visa bifogad bild 100557

Visa bifogad bild 100558

Observera GPS:n. Inte för att jag vet varför den var påslagen. Ingen jättlång tur idag då jag tror det var någon av Z-gaterna som jag åkte ifrån.
Visa bifogad bild 100559

Visa bifogad bild 100560

Visa bifogad bild 100561

Så, nu bryter jag här så ni får hämta kaffe. Jag rapporterade ganska friskt från flyget men några bilder till blir det.
Underhållning. Tack!
 

Taggen

Medlem
Så placerades alltså baken ytterligare en gång i LH’s första klass stol och ja, den är bekväm helt klart. Denna gång var dock inte funktionaliteten 100% då läslampan inte fungerade. Vi var totalt enbart tre personer i kabinen och de två andra satt på rad 1 i mittensätena så hela rad 2 var till mig. Detta innebar givetvis att sängen bäddades i en separat stol.

Besättningen som servade första klass denna kväll var nog LH’s mest seniora besättning då samtliga dessa paranta damer nog började närma sig pensionen med stormsteg. Jag hade inte tur denna gång då det inte fanns intresse eller kunskaper att föra en konversation på engelska med damen som hade min gång. Jag fann dessutom att hon pratade tyska med mig vid flera tillfällen trots att vi hälsade på engelska. Nu begriper jag en del tyska men jag tycker att det är förbannat arrogant beteende. Det är några år sedan tysk=übermenchen var en vedertagen sanning. Hon skäpte sig dock och körde sedan det mesta på engelska men jösses vad de behöver lite yngre och hungrigare förmågor i första klass. Jag förstår att de har en strikt senioritetslista men jag undrar om det alltid är av godo för kunderna. Kanske beror det på att de tyska direktörerna som trots allt är de flesta och viktigaste kunderna vill ha det så och inte någon snärta/snärt som förvisso pratar både tyska och engelska men inte står i begrepp att vinna dessa grånande herrars respekt. Trist att man måste kunna flytande tyska för att njuta av LH först klass fullt ut.

Jaja, nog med raljerande. Dessa punkter har redan avverkats så många gånger på BC.

Necessären denna gång innehöll tyvärr samma skräp som vanligt och de hade en slags låda som iofs såg användbar ut men med ett stort pråligt kromfärgat Lufthansa First Class-emblem som gjorde det lite avtändande att spara.

IMG_0132.JPG


Ett stort plus denna gång var dock tofflorna som nog var de bästa jag fått på ett flygplan. De tas tillvara på. Extremt sköna.

IMG_0133.JPG


Det är mycket bättre att erbjuda något som gästerna vill behålla istället för skräp.

Jag behöll också den bajsbruna pyjamasen som satt bra. Dessutom har de lärt av SQ vilken typ av byxor som är bra så nu var det mer pyjamasbyxor snarare än joggingbyxor.
IMG_0156_kapad.jpg



Maten har redan avverkats men som sagt frukosten gick att äta denna gång.

IMG_0167.JPG


Någon tysk shopping blev det inte efter den här bilden.

IMG_0152.JPG


Howard han kröka han också innan vi började inflygningen mot Beijing med vacker arkitektur som synes. Får det svanska miljonprogrammet att framstå som ett kvarter i mängden.
IMG_0151.JPG


Den bruna nationen

IMG_0176.JPG


IMG_0180.JPG


IMG_0182.JPG


IMG_0184.JPG


Efter landningen möttes jag av en ung man med en skylt med mitt namn på som skulle föreställa någon form av eskort(!) Hans jobb var att föra mitt handbagage till säkerhetskontrollen för transitpassagerare och där sa han att han inte kunde ta mig längre. Förstod inte riktigt meningen med detta men byråkratiska regler satte väl stopp som vanligt. Han adderade som ni förstått 0 i värde då han inte kunde ta mig igenom säkerhetskontrollen utan väl där fanns ingen fast track eller snabbare hantering så det var bara att ställa sig i kö. En hel hög med frågetecken framför mig som hade 0 framförhållning så väskor fick öppnas och varenda lite burk analyseras. De öppnade min väska också pga. att jag hade hårvax (nej, inte flytande) och en deodorant (nej, inte flytande den heller) inpackat i väskan. Jag kom igenom till slut och du vet du är i Kina när du ser följande skyltar.

Bra att veta
IMG_0224.JPG


Speciellt att inte hoppa i hissen är viktigt.
IMG_0225.JPG


Inte helt säker på vad som menas.
IMG_0246.JPG


Denna var klistrad runt hela loungen. Tydligen vanligt att folk faller ner.
IMG_0247.JPG


Kanske inte helt rätt ordval. Så många tar väl inte rulltrapporna.
IMG_0248.JPG


Nödvändig skylt när affären låg runt hörnet.
IMG_0250.JPG


Några timmar att slå ihjäl så började med att kolla shoppingen och ja, kineser vet hur man kränger dyr sprit i schyssta flarror.

IMG_0194.JPG

IMG_0195.JPG


IMG_0196.JPG


IMG_0197.JPG


IMG_0198.JPG


IMG_0199.JPG


Dyraste cognacen jag hittade gick på 196 000 Yen, alltså över 200 000 SEK. Fin julsprit som sagt.

Luktar bäver och surkål gör man efter 9 timmar i luften så det var dags för en dusch så jag gick bort till första class loungen i T2 men där blev det stopp då båda duscharna var out-of-service så det blev till att knalla bort till business-loungen och när jag fick en fungerande dusch så kunde jag förstå varför en kinesisk dusch var out-of-order ibland.

Stylish
IMG_0226.JPG


Skönaste är väl den gul-svarta tejpen på golvet.
IMG_0228.JPG


IMG_0229.JPG


Inte helt lätt att lista ut.
IMG_0231.JPG


Halvbra hantverk.
IMG_0232.JPG

IMG_0234.JPG


Jodå så att...
IMG_0236.JPG


IMG_0237.JPG


Konstinstallation
IMG_0240.JPG


Howard fick sträcka på fjädrarna iaf.

IMG_0241.JPG


Nåväl, ren blev jag till slut och luktade nu nytvättat badlakan. Bort till första klass loungen igen och hitta en position. Utsikten var bra och det var gott om plats samt att du kunde äta en del av maten men resten är bara mediokert på sin höjd. Långt ifrån första klass och kändes mer som en PP-lounge fast inte lika mycket folk. SQ och LH (räknar inte CA) som kör ordentlig första klass till PEK borde klia sig i huvudet och fundera på hur pinsamt det är när de som lägger upp 50 000 för en flygbiljett hamnar här.

IMG_0206.JPG


IMG_0207.JPG


IMG_0208.JPG


IMG_0209.JPG

IMG_0210.JPG


IMG_0211.JPG


IMG_0214.JPG


IMG_0215.JPG


IMG_0216.JPG


IMG_0218.JPG


IMG_0220.JPG


IMG_0222.JPG


IMG_0223.JPG

Jag var förvarnad dock så förväntningarna låg under -276 grader Kelvin så någon chock var det inte tal om. Lite förvånad dock att O’Learys hittat till Kina men så är det med globalisering.

IMG_0205.JPG


Till slut var det dags att lämna Chinatown och dra vidare till nästa köpcentra, Singapore. En åtta år gammal A380 väntade vid gaten och sedermera utrustad med gamla Suites. Jag hade flugit nya Suites i början av oktober så nu var det dags att jämföra. Ingen speciell markupplevelse för suites på PEK, det stod klart tidigt. Det enda som påminde om att jag skulle åka lite finare än alla andra var att iaf. En purser möte mig precis innan jag klev på planet för att eskortera mig till min plats vilken kan var svår att hitta när det är 12 platser. Det är så många säten att hålla reda på och då är det skönt att ha någon som visar vägen.

IMG_0252.JPG


IMG_0256.JPG


IMG_0257.JPG


IMG_0258.JPG


Mera kommer men sova först!
 

Johan Gott

Medlem
Långt ifrån första klass och kändes mer som en PP-lounge fast inte lika mycket folk. SQ och Lufthansa (räknar inte CA) som kör ordentlig första klass till PEK borde klia sig i huvudet och fundera på hur pinsamt det är när de som lägger upp 50 000 för en flygbiljett hamnar här.

Jag håller med dig. Du kanske har koll på det, men det är intressant att detta faktiskt är en PP-lounge också.

Tack för en jättetrevlig rapport!
 
Toppen