Senaste nytt

Debattartikel i DN: Döp om Arlanda

agehall

Medlem
Jag måste säga att jag tycker det här förslaget är så dumt att jag saknar ord. Inte för jag har något emot Raoul Wallenberg, men varför i hela fridens namn ska man döpa om ARN!?! Det är ju ett bra, enkelt och inarbetat namn. Byter man namn kommer man bara att få samma förvillande namn/förkortning som Chicago O'hare/ORD.
 

Palazzi

Medlem
Då måste alla hotell och affärer med ankytning också byta namn "Clarion Raoul Wallenberg" ?:p Jag tror de vill kopplas samman med flygplatsen för att locka kunder, och inte med kringliggande område.

En ytterligare tanke är ju att vem tusan, utanför Sverige, kopplar överhuvudtaget Raoul Wallenberg med någon livsgärning. Tror inte heller unga människor i Sverige drar några växlar på det....

Ytterligare är det ju ett ganska krångligt namn. "- Jag ska till Raoul Wallenberg flygplats i eftermiddag" Nja....

Alla förstår ju att folk fortsatt kommer säga "Arlanda", av lättja.....

Så kontentan är att man byter namn till något som aldrig kommer användas i realiteten, refererat till en person som knappt någon känner till. Det kommer säkert lyfta diskussionen om människovärde etc till nya höjder....NOT....

Vidhåller att detta är en av de dummaste idéer som någonsin presenterats inom politiken, åtminstone sett till att så många verkar stå bakom det.
 

Johannes

Medlem
Men hur många generationer tar det innan ett namnbyte tar kraft? Jag kommer nog alltid säga Säve om GSE och Kallax om LLA
 

flygtoken

Medlem
Så om vi förkortar Stockholm Arlanda Airport till ARN blir väl Raoul Wallenberg Airport WAL! RWA var redan upptaget av universitetet Raoul Wallenberg Academy (jag tror i alla fal att det är ett universitet)!
 

agehall

Medlem
Det är väl praxis att man inte byter flygplatskoden så även om vi byter namnet så kommer flygplatsen antagligen fortfarande att heta ARN, det blir bara svårare att förstå varför.
 

Xilan

Medlem
Fast ja tycker ni tar i när ni menar att Arlanda är inarbetat, det är väl lite som när andra länder byter namn på flygplatser. Åker du till Montreal så landar man på Pierre Elliot trudeau airport som namngavs 2004 men du många säger fortfarande Durval airport sen tidigare.

Åre/ Östersund hette tidigare Frösö flygplats men ligger fortfarande på frösön o 9 mil från Åre.

De ja menar är väl att de får väl gärna byta namn efter nån känd person. Det är rätt vanligt - den kommer fortfarande ligga i området Arlanda.
Arlanda är inarbetat för att det är Sveriges trafiktätaste flygplats, men många som flyger dit säger ändå att man flyger till Stockholm...

Nja, din liknelse med Frösön stämmer inte på Arlanda. Arlanda är nämligen inget ortsnamn eller någon plats, utan ett skyddat varumärke som ägs av Swedavia.
Om någon startar ett företag på Arlanda med anknytning till flygplatsen måste de exempelvis ändå ha tillåtelse från Swedavia för att få ha 'Arlanda' i sitt företagsnamn. Detta har en gång gått ända upp i Högsta Domstolen, 1988.
https://lagen.nu/dom/nja/1988s209

Jag påstår fortfarande att det vore idiotiskt att tvinga Swedavia att byta namn på flygplatsen.
 
Last edited:

doc

Medlem
Det är väl praxis att man inte byter flygplatskoden så även om vi byter namnet så kommer flygplatsen antagligen fortfarande att heta ARN, det blir bara svårare att förstå varför.

Då blir det som med Lonely Planets reseguide för Stockholm. Söker man guiden i AppStore står det förkortningen VST på den appen. Talar för att den som skrivit guiden åkt flygbolaget vars namn inte bör nämnas till Stockholm. Förkortningen är obegriplig för vanligt folk.
 

agehall

Medlem
Fast VST har ju en koppling till Västerås. ORD har ingen koppling till O'Hare - de flesta har ingen som helst aning om varför den förkortas så. Det skulle bli samma sak med R. W. Airport och ARN, vilket suger.
 

Jonas C

Medlem
Då blir det som med Lonely Planets reseguide för Stockholm. Söker man guiden i AppStore står det förkortningen VST på den appen. Talar för att den som skrivit guiden åkt flygbolaget vars namn inte bör nämnas till Stockholm. Förkortningen är obegriplig för vanligt folk.

Jag antar väl att dessa reseguider är inriktade till Backpackers som inte flyger annat än Ryanair…
 
Toppen