Senaste nytt

De 20 största nordiska flygplatserna 2020 (vs. 2019)

Agö

Medlem
Check-in.dk kör idag en genomgång av passagerartrafiken på de 20 största nordiska flygplatserna 2020 samt jämförelse med 2019. Tung läsning.

Her er de 20 største nordiske lufthavne i 2020 - CHECK-IN.dk

upload_2021-1-15_10-57-20.png
 

mha321

Medlem
Ja det där var trist läsning. Norska inrikestrafiken verkar vara den som har klarat sig bäst.
Det har ju funnits ett par perioder i pandemin när widerøe varit största flygbolag i Europa vad gäller avgångar. (med sas på typ 4e plats eller så)

Norrmännen var ju tidigt ute med statsstöd riktat till specifika linjer. Det verkar ju ha fungerar - bolagen har ju trafikerat dem och uppenbarligen har det funnits ett hyfsat passagerarunderlag trots allt.
 
Måste väl glädja Thunberg i alla fall..

För 2021 kanske vi kan se något (för oss flygentusiaster) bättre siffror. Omkring 10-15 miljoner tror jag på för de tre stora.
 

Senator

Moderator
Måste väl glädja Thunberg i alla fall..

För 2021 kanske vi kan se något (för oss flygentusiaster) bättre siffror. Omkring 10-15 miljoner tror jag på för de tre stora.

Jag delar tyvärr inte din ”optimism” med tanke på hur kvartal 1 verkar bli med alla olika länder som helt enkelt är stängda och verkar förbli så under februari månad. Jag tror man skall vara nöjd om man når 35-40% av 2019. Möjligtvis inrikestrafiken i Norge kan nå 50-55%.

Jag tror också det kommer kräva flera injektioner av kapital till flygbolag och flygplatser under 2019. Det kommer inte räcka för alla de man har fått.
 

chazzie

Medlem
Något bättre siffror tror jag 2021 kan erbjuda och med lyckostenen i hand kanske 2022 kan börja närma sig tidigare nivåer.
 

Morgan

Medlem
Intressant att svenska flygplatser INTE klarat sig bättre än grannländernas trots att vi generellt haft mindre legala begränsningar än de andra länderna.

Är det typ 60 %-enheter Covid-19 och 10-20%-enheter flygskam som ligger bakom svenska siffrorna?
 

mha321

Medlem
Intressant att svenska flygplatser INTE klarat sig bättre än grannländernas trots att vi generellt haft mindre legala begränsningar än de andra länderna.

Är det typ 60 %-enheter Covid-19 och 10-20%-enheter flygskam som ligger bakom svenska siffrorna?
Inrikesflyget var ju reda innan på ganska ordentlig nedgång. Om det är flygskam eller något annat som lett till det kan väl vara osagt, men det är en trend som började långt innan covid.

Och utrikesflyget kräver ju något att flygs till/från, så det påverkas fullt ut av vad andra länder väljer att göra.

I princip alla verkar ju ligga runt -75. Island har klarat sig ännu sämre - men de har ju inget inrikes alls. Norges har klarat sig bättre, men de har ju alltid haft en större inrikesmarknad. Den enda egentligs outliern är Bromma, men det är säkerligen pga deras stora beroende av BRA som sattes i rekonstruktion tidigt.
 

M.K

Medlem
Ja det där var trist läsning. Norska inrikestrafiken verkar vara den som har klarat sig bäst.

Det har varit fulla flyg hela året på norsk inrikes, förutom under en kort period i början av pandemin, enligt min erfarenhet. Jag har stått på väntelista utan att komma med trots bokning i C och EBD.

De har helt klart dragit ner för mycket på kapaciteten på norsk inrikes och seat block är tyvärr ofta bara att glömma sedan Norge släppte på lagkravet om det.
 

Jönsson

Medlem
Tror att man i Sverige är betydligt mindre beroende av flygtrafiken jämfört med i Norge. Det finns fler gångbara alternativa sätt att resa på i Sverige jämfört med i framförallt norra Norge.
 
Toppen