Senaste nytt

Dansk SAS fack strejkar på Köpenhamn Kastrup

Dr. Miles

Expert
Många här skriver att SAS bör flytta fokus från CPH till ARN. Om det nu av olika anledningar är strategiskt viktigt att ha CPH som utgångspunkt för de flesta longhaul, finns det en enkel lösning hur man rundar CAU men samtidigt har kvar CPH: Återupprätta Malmö-basen vilket innebär personal som utgår från CPH. Tänk på det SAS när ni läser mitt inlägg :)
Men jobbar inte svenskarna i Köpenhamn redan?
 

MarcusC

Medlem
Bedrövligt läsa om detta. Vad vinner CAU på visa sitt missnöje på detta sätt, mer än SAS får fler missnöjda passagerare, samt Danska CAU fortsätter visa sina usla sidor...
 

Viking75

Medlem
Ryktesvis så kallar CAU detta inte för vild strejk utan man har haft ett fackligt möte. Dessa möten får tydligen hålla på ett begränsat antal timmar..

Fy.. f..n vad dåligt i fall detta är sant.
 

NotRyan

Medlem
Det är lätt att skriva här att man bör avskeda de som strejkar men är det någon här som vet hur detta faller inom dansk arbetsrätt? Kan det vara så att de strejkar för att de kan, att de vet att det är svårt att avskeda p.g.a. detta? Själv vet jag inte men det känns ju som om personalen iskallt räknar med att få vara kvar.

Det är tämligen lätt att säga upp i Danmark, du behöver inte ha sakliga skäl som i Sverige, däremot skulle väl en av ägarna protestera a det ljudligaste och ev. dra sig ur om man flyttar hubben från CPH.

Mvh
/NotRyan
 

jsn

Medlem
SAS största trovärdighetsproblem har i många år varit CPH, har man väl lyckats ta sig runt/genom/förbi CPH brukar det mesta fungera bra. Jag önskar att SAS drog slutsatserna av detta och gjorde vissa omstruktureringar. Runt 2005-6 var det en hel del strejker även i Sverige, men detta upphörde och jag hoppas fortfarande att den sverige-baserade personalen får bättre återbetalning för detta, dvs mer jobb åt dem som man kan lita på.
 

JensE

Medlem
Gör som BA med mixed fleet.
Anställ unga killar och tjejer som bara kostar en bråkdel i lön och börja fasa ur legacy personalen.
 
Toppen