Senaste nytt

Dagens bild

Robert flysas

Moderator
Normalt så promenerar eller cyklar jag till jobbet, imorse vid 6 tiden tog jag bilen till jobbet för att hämta papper för utskrift (någon kommer påstå att jag var lat)
I hörnet på Kungstensgatan och Dalagatan får jag syn på ett rådjur, har för några år sedan även sett rådjur i hörnet Kungstensgatan och Sveavägen.
@Robert flysas som uppenbarligen har ett fint hjärta han utfodrar rådjuren där han bor någonstans mitt i Sverige, jag hade inget mat med mig till rådjuret.
Det är ganska många djur man se på gatorna i innestan, det absolut vanligaste är kloakråttor, måste vara älskade av befolkningen för de utfodras i stora mängder av Stockholmarna genom nedskräpning.


Visa bifogad bild 118341

Vad härligt! De är verkligen smarta. Jag hade missat att utfodra en kväll - då ställer sig en av de större honorna och ”råmar” utanför vardagsrummet. ;) Smarta är dom, för snabbt efter låg deras 5 kg viltfoder där, och hela familjen rådjur var nöjda igen:) Nu har de börjat gå in i skogarna, men trots det är tre stycken här då och då. Det är dom jag postade bilder på senast. Ha det fint. Kul med bilden:)
 

Robert flysas

Moderator
Visa bifogad bild 118308

Ottfjället i södra Årefjällen fotat från Hållfjällets turiststation.

För den flygintresserade ligger det uppe på Ottfjället en havererad Beechcraft A23 Musketeer II. Det var i december 1966 som två piloter från Linköpings flygklubb skulle flyga den drygt ett år gamla SE-EKK från Luleå till Linköping. Hur och varför de hamnade i Årefjällen är oklart med de satte kurs söderut mot Linköping. I byn Ottsjö hörde man planet komma. Vittnen säger att planet först gjorde ett kraftigt gaspådrag och därefter hördes tre kraftiga dunsar. Haveristen lokaliserades dagen efter och de två piloterna konstaterades omkomna. Flygplanskroppen låg upp och ner och delarna var utspridda. Under de 55 år som gått sedan planet havererade har fjällvandrare vänt planet på rätt köl och lagt tillbaka vingarna. Motorn är för tung att flytta så den ligger en bit bort. Planet faller ibland i glömska och det har hänt att fjällvandrare tror att de hittat ett nyligen havererat flygplan. Mycket mer och haverirapporten finns att läsa här:

En resa till Ottfjället (uppdaterad) – Linköpings Flygklubb

För den som vill ha en annorlunda fjälltur i sommar utgår man bäst från Vålådalen. SE-EKK ligger ganska mitt emellan östra och västra toppen på Ottfjället på koordinaterna 63.19723 och 12.95918:

Google Maps

Tack! Vad intressant. Trots att jag bott i Åre området ett antal år nu, har jag helt missat detta. Blir intressant att kolla i sommar:)
 

anjak

Medlem
AC5C1BA6-6F8E-4360-B6B6-C89A564656BD.jpeg

5 månader sen vi senast fick korsa gränsen till Tyskland, men igår öppnade dom för Schweizare att besöka Tyskland högst 24 timmar utan test eller karantän.
 

TjudöBoy

Medlem
Normalt så promenerar eller cyklar jag till jobbet, imorse vid 6 tiden tog jag bilen till jobbet för att hämta papper för utskrift (någon kommer påstå att jag var lat)
I hörnet på Kungstensgatan och Dalagatan får jag syn på ett rådjur, har för några år sedan även sett rådjur i hörnet Kungstensgatan och Sveavägen.
@Robert flysas som uppenbarligen har ett fint hjärta han utfodrar rådjuren där han bor någonstans mitt i Sverige, jag hade inget mat med mig till rådjuret.
Det är ganska många djur man se på gatorna i innestan, det absolut vanligaste är kloakråttor, måste vara älskade av befolkningen för de utfodras i stora mängder av Stockholmarna genom nedskräpning.


Visa bifogad bild 118341

Sådär brukar d se ut i "metropolen" Mariehamn oxå lite nu som då, men när älgarna brukar komma in i centrum får t.o.m lokala sheriffen bråttom och försöka jaga ut dem:D Lite kul är dock att Mariehamn har ett eget jaktlag, vet ej hur många städer som har det!?
 

rsimon

Medlem
Sådär brukar d se ut i "metropolen" Mariehamn oxå lite nu som då, men när älgarna brukar komma in i centrum får t.o.m lokala sheriffen bråttom och försöka jaga ut dem:D Lite kul är dock att Mariehamn har ett eget jaktlag, vet ej hur många städer som har det!?

Hoppas på detta inslag i säsong 2 av Ålands hjältar som man kunnat se i YLE Arenan.
 

intuition

Medlem
Visa bifogad bild 118412
Grilldax med familjen efter en konstruktiv dag på stugan med golvläggning och tapetsering av döttrarnas sovrum. :)
Vad är det för drink i bakgrunden som blandas med estnisk öl, danskt rörsocker, limeskiva, skokräm/svarfega och toaborste?
:)
:)
:)
Med de ingredienserna förstår jag att det behövs ett iittala ultima thule för att sälja in drinken till oinvigda!
 
Toppen