Senaste nytt

Dagens ögonöppnare - kaos på SAS flight till Zürich

agehall

Medlem
Verkar som ni kom fram i tid i alla fall

Jodå. Boardingen var klar i god tid, förutom omflyttningen, så de hann ju tjafsa en bra stund innan vi började gå på "övertid".

Jag ska ta och skicka in ett beröm till kundtjänst nu när jag är hemma igen. Jag tyckte de gjorde helt rätt och de ska ha beröm för det.
 

Bamsefar

Medlem
Även om jag förstår er inställning till det hela, så var det per definition SAS som gjorde fel, och då uppstår ett problem... Det äldre paret har gjort såsom avtalat, och såsom SAS sagt åt dom vid boarding och bevisligen skrivit ut boarding kort. Rent juridiskt ör det således så att det äldre paret faktiskt hade rätten på sin sida.

Det sagt, jag har råkat ut flr just detta själv tillsammans med min fru. Vi vart seatade i business fastän vi inte betalade för det, och nej det var inte en upgrad utan precis som i fallet ovan ett plan som vart omkonfigurerat.... Mot oss gjirde SAS rätt, och inget problem.

Dvs problemet uppstår när någon i personalen gör fel, och konsumenten skall anpassas till det...

Jag håller på det äldre paret, de hade juridiskt korrekt fått platserna.

Sedan kan ni skriva vad som helst :)
 

campaigner

Medlem
Inte för att fortsätta argumentera för eller emot just det här äldre paret, men för att det ändå kan vara intressant för alla oss flygresenärer hur detta skulle behandlas "rent juridiskt", så vill jag nog dels påstå att det inte är kristallklart rent juridiskt, och dels att det i mina ögon (jag är jurist) inte är på något sätt klart att de som ombeds flytta på sig har rätt juridiskt. Ett uppenbart misstag har begåtts. Det kan dessutom anses uppenbart även för de resenärerna som har hamnat fel att det är ett misstag. De har betalat för en lägre klass. Flygbolaget har placerat dem i en högre klass, men misstaget har uppenbarat sig och de ombeds flytta. Vari ligger det juridiskt bindande för flygbolaget att låta dem åka i den högre klassen bara för att de angav de sätesnumrena till paret vid incheckning/bordning? En annan sak är att resenärerna absolut kan hoppas på att misstaget antingen inte uppenbaras, eller att flygbolaget ändå låter dem åka i den högre klassen. Klart är också att om misstaget inte skulle uppenbaras förrän efter flygresan, så skulle flygbolaget ändå inte kunna kräva extra betalning, eftersom det var de (flygbolaget) som hade gjort ett misstag. Och flygbolaget har ju all anledning att rent generellt behandla sin kunder bra, oavsett vilken klass de reser i. Men att det felplacerade paret skulle ha någon slags juridisk rätt att fortsätta i den högre klassen efter att misstaget uppenbarats är osannolikt. Nu har jag i och för sig ingen erfarenhet av rese-juridik, kanske slutar vanliga juridiska principer att gälla där... ;-)
 

agehall

Medlem
Felet låg antagligen i att större delen av boarding sköttes med manuella listor och där hade inte datorns omflyttning av paret kommit med, därför fick de gå ombord med sina (egentligen felaktiga) boardingkort. Hade datorerna fungerat som de skulle vid boarding, så hade situationen troligen undvikits helt.

Visst gjorde SAS fel iochmed att de lät dem gå ner till planet utan att ha dubbelkollat allt med datorn, men två fel gör inte ett rätt. Dessutom så var det fullt, i C och Y, så det gick inte att sätta killen som faktiskt hade en biljett i Y i annat än M. Som jag ser det så gjorde SAS ett misstag men upptäckte det och rättade till det.

Och till sist, oavsett om de satt på de platser de hade boardingkort för eller inte, så är det upp till kabinpersonalen och piloten att flytta runt folk om de finner det lämpligt. Det är solklart för mig iaf att man ska lyda kabinpersonalens order, så beordrar de mig att flytta på mig så gör jag det. Det finns ingen ursäkt att inte göra det.
 

Fredrik

Medlem
Från SAS Conditions of Carriage:

5.4 Seating
We will endeavor to honor advanced seating requests, however, we
cannot guarantee any particular seat. We reserve the right to assign or
reassign seats at any time, even after boarding of the aircraft. This may
be necessary for operational, safety or security reasons.
 

Roger J

Medlem
Självklart får man flytta sig om personalen kräver det, oavsett skäl. Sedan får man väl klaga till customer relations efteråt om man tycker att man fått dålig service i någon del av resan. mina 5c.
 
Toppen